polijsten

machi

Actieve deelnemer
5 feb 2023
29
1
Bredene België
Hey iedereen,
Nog maar eens een vraagje?
Weet er iemand wat voor een borstel dit is op de foto?
En heeft er iemand ervaring mee? Waar is zo iets te koop?
Het zou blijkbaar een borstel zijn met paardenhaar die ze gebruiken om houten werkstukken met polijsten.
Bedankt voor de reactie.
Marc
 

Bijlagen

  • paardenhaar.jpg
    paardenhaar.jpg
    18,9 KB · Weergaven: 57

Vener

Actieve deelnemer
21 jul 2012
264
154
Nijmegen
Lijkt op een polissoir, al schijnt die niet van paardenhaar te zijn. Heb er een tijd geleden al een over gelezen. maar geen verkoopadres in de buurt kunnen vinden.
Hier staat meer informatie, met een filmpje.
 

machi

Actieve deelnemer
5 feb 2023
29
1
Bredene België
Lijkt op een polissoir, al schijnt die niet van paardenhaar te zijn. Heb er een tijd geleden al een over gelezen. maar geen verkoopadres in de buurt kunnen vinden.
Hier staat meer informatie, met een filmpje.
Ah bedankt, dank zij 'polissoir' heb ik het gevonden.
Het is een Japanse UZUKURI.
Groetjes
Marc
 

Vener

Actieve deelnemer
21 jul 2012
264
154
Nijmegen
Die term was ook al eens tegengekomen. Heb je ook een makkelijke plek om zoiets te bestellen gevonden?
 

machi

Actieve deelnemer
5 feb 2023
29
1
Bredene België
Die term was ook al eens tegengekomen. Heb je ook een makkelijke plek om zoiets te bestellen gevonden?
Neen nog niet, ik heb ook al zitten zoeken om het zelf te maken......
Toen dacht ik ook waarom niet gewoon zoeken naar een Europees alternatief.
Heb er ook één gevonden met kokoshaar of hoe je dat ook mag noemen....
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
831
437
Noord-Veluwe
Lokaal zal lastig worden, denk ik. Maar er zijn wel leveranciers in Japan die naar hier verschepen. Kijk bijvoorbeeld eens bij Mejiro.

Wat je ook kunt proberen is om Dictum te vragen of ze dit kunnen meebestellen als ze weer wat in Japan inkopen. Dat hebben ze voor mij jaren geleden ook gedaan toen ik een speciale gennō wilde hebben.

P.S. Ik zou niet een polijstborstel van kokos gebruiken als alternatief als ik jou was. Die is te hard.

[Edit] Erg slordige typo eruit gehaald.
 
Laatst bewerkt:

PBA

Nieuw lid
10 okt 2021
17
14
Diepenveen
Deze borsteltje zijn bij elke bonsai shop te koop
gebruik het al jaren om schalen schoon te maken
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
831
437
Noord-Veluwe
Weet je zeker dat die van paardenhaar zijn en niet van hardere vezels? Ik kan me niet herinneren dat ik zachte uzukuri heb gezien bij een bonsai-winkel. Maar dat is al even terug, dus ik kan me goed vergissen.

Voor het schoonmaken van schalen en potten wil je liefst een hardere borstel. Voor polijsten juist niet, want dan krijg je te diepe krassen.
 

machi

Actieve deelnemer
5 feb 2023
29
1
Bredene België
Weet je zeker dat die van paardenhaar zijn en niet van hardere vezels? Ik kan me niet herinneren dat ik zachte uzukuri heb gezien bij een bonsai-winkel. Maar dat is al even terug, dus ik kan me goed vergissen.

Voor het schoonmaken van schalen en potten wil je liefst een hardere borstel. Voor polijsten juist niet, want dan krijg je te diepe krassen.
Er zijn blijkbaar drie hardheden, de zachte is met paardenhaar
 

machi

Actieve deelnemer
5 feb 2023
29
1
Bredene België
Weet je zeker dat die van paardenhaar zijn en niet van hardere vezels? Ik kan me niet herinneren dat ik zachte uzukuri heb gezien bij een bonsai-winkel. Maar dat is al even terug, dus ik kan me goed vergissen.

Voor het schoonmaken van schalen en potten wil je liefst een hardere borstel. Voor polijsten juist niet, want dan krijg je te diepe krassen.
aan welke bonsai-winkels denk je dan??
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
831
437
Noord-Veluwe
Hmm, dat was toen ik nog in Delft studeerde en later ook werkte bij de TU daar. Ik heb even moeten zoeken op internet, maar ik vermoed vrij sterk dat dat Bonsai Plaza in Delft was [1]. Ik ben er bijna zeker van. Maar goed, zoals ik al schreef: ik denk dat je daar alleen harde uzukuri zult vinden. Aan de andere kant bestellen dat soort kwekerijen regelmatig spullen in Japan, dus wie weet kunnen ze een keer een zachte meebestellen voor je?

[1] Bonsaiplaza, de webshop voor al u bonsai en bonsaibenodigdheden.

[Edit] URL erbij gezet.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Wat wil je nou precies gaan polijsten met die Uzukuri ?

Snijwerk zou gewoon al glad moeten zijn. Indien je hoopt om de verschillende snedes, zeg maar de afzonderlijke gereedschapssporen, weg te werken en grote strakke vormen te krijgen dan zal dat daarmee niet lukken.

Vandaar de vraag, wat hoop je te bereiken, te verbeteren?

groeten,
Ornament
 

machi

Actieve deelnemer
5 feb 2023
29
1
Bredene België
Wat wil je nou precies gaan polijsten met die Uzukuri ?

Snijwerk zou gewoon al glad moeten zijn. Indien je hoopt om de verschillende snedes, zeg maar de afzonderlijke gereedschapssporen, weg te werken en grote strakke vormen te krijgen dan zal dat daarmee niet lukken.

Vandaar de vraag, wat hoop je te bereiken, te verbeteren?

groeten,
Ornament
Ik heb er zelf nog geen ervaring mee, dus het zou uitproberen zijn.
Hoe en waarvoor weet ik ook nog niet precies, ik ben nog alles aan het uitzoeken.
Het komt van een Japanse Meester houtsnijder maar het is me nog niet gelukt met hem in contact te komen.
Het is een uzukuri met paardenhaar, blijkbaar heeft dat een heel goed resultaat met bijenwas.
Misschien is het het gebruik na de bijenwas?
Maar ik denk dat ik het zal houden bij onze Europese middelen!
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Als je een link hebt naar die meester, liefst een video, dan zou ik graag bekijken.

groeten,
Ornament
 

machi

Actieve deelnemer
5 feb 2023
29
1
Bredene België
Intussen heb ik gevonden dat het gaat om gedroogde stengels van de paardenstaartplant, heermoes.
Dit zou dan gebruikt worden na schuurpapier om het werkstukje klaar te krijgen om het met bijenwas bijvoorbeeld in te wrijven.
Iemand die weet heeft van dergelijke manieren om een houtsnijstukje na het schuurpapier nog fijner af te werken?
Bedankt voor de reactie.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
831
437
Noord-Veluwe
Dat moeten dan wel erg korte "haren" zijn. Heermoes is namelijk opgebouwd uit segmenten en die vallen erg makkelijk uit elkaar na droging. Die haren zouden dus waarschijnlijk maar een lengte moeten hebben slechts een segment.

Overigens is het wel een heel interessante plant, want het is directe familie van de reusachtige paardestaarten uit het Carboon. Veel van de olie die we met zijn allen zo graag verstoken zouden we niet hebben zonder de planten uit die tijd.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Intussen heb ik gevonden dat het gaat om gedroogde stengels van de paardenstaartplant, heermoes.
Dit zou dan gebruikt worden na schuurpapier om het werkstukje klaar te krijgen om het met bijenwas bijvoorbeeld in te wrijven.
Iemand die weet heeft van dergelijke manieren om een houtsnijstukje na het schuurpapier nog fijner af te werken?
Bedankt voor de reactie.
Waarom wil je nou persé alles schuren, na schuren en nog meer schuurmethodes toepassen?

Ik zou mijn energie op het correct leren snijden steken. Dan moet er niet geschuurd worden.

Kun je de link naar het filmpje van die Japanse meester plaatsen? Zou dat graag eens bekijken

groeten

Ornament
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.