Pocket hole of deuvels in OSB

Hulpverlener

Actieve deelnemer
4 nov 2021
198
27
BoZ
Hallo,
ik zou graag willen weten wat een handige verbinding is in OSB voor een kastje. als ik kan kiezen tussen een pocket hole of een deuvel verbinding.

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.629
297
Bij deze 2 opties zou ik voor deuvels kiezen. OSB zal onder de schroefkop bij een pockethole verpulveren.

Laatst bewerkt:

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.797
802
Antwerpen
en als het mooi moet passen (ik heb slechte ervaring met de nauwkeurigheid en reproduceerbaarheid bij het gebruik van duvels) maak dan een veer (met zaagtafel?) als je geen lamello hebt

jorisvh

Post veel
en nu serieus ….

ik zou niet schroeven, OSB verpulvert zoals gezegd.

kan je onder 45gr zagen? dan zou ik gewoon in verstek verlijmen met PU lijm. die bruist een beetje en heeft ruimte nodig om goed te werken, exact wat je hebt in de zeer poreuze zaagsnedes van OSB.

eventueel kan je deuvels toevoegen, of nog beter lamellen om exacter te positioneren, maar in OSB zou ik daar niet te veel extra sterkte van verwachten.

voorbeeldje (karretje om het vat onder m’n cycloon op de juiste hoogte te krijgen, geen enkele esthetische ambitie dus, maar is wel super sterk geworden).
1647981490565.jpeg

• Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.297
2.315
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik geloof er voorlopig niks van dat lamellos sterker zijn dan deuvels :). Ik zou dat wel eens onderbouwd willen zien met een test.
hangt er van af hoeveel je er plaatst
voor de deuvels speelt ook de diameter mee
los van lamello of deuvel draagt lijmen + schroeven bij aan de sterkte
een test ga ik niet opzetten
in een aantal draadjes worden reeds bevestigingssystemen vergeleken
deuvels gebruik ik niet
koekjes zelden
clamex P14 in hoofdzaak

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.388
213
Gem. Winsum (Groningen)
Ja Boktor, daar kan ik me iets bij voorstellen. Maar lamellos zijn toch niet veel meer dan hulpjes bij het lijmen en verder soort van geperste pulp (heel welkome en prettige hulpjes, dat dan weer wel).

Klaas

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.797
802
Antwerpen
probeer maar eens een deuvel van 6 of 8mm doormidden te breken, lukt je niet
en dan neem je een lamello 20 en probeert hetzelfde, die lamello breekt zo doormidden

Laatst bewerkt:

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.388
213
Gem. Winsum (Groningen)
@Charel09 en @Boktor: Ja op zich breekt een lamello makkelijker dan een deuvel. Maar het zou kunnen dat bij OSB een verbinding middels lamellos beter bestand is tegen uitbreken. Daar doelt Boktor op vlgns mij. (toch denk ik dat deuvels met glans winnen).

Klaas

Laatst bewerkt:

hahnwerke

Actieve deelnemer
13 feb 2017
158
63
probeer maar eens een deuvel van 6 of 8mm doormidden te breken, lukt je niet
en dan neem je een lamello 20 en probeert hetzelfde, die lamello breekt zo doormidden
Geen eerlijke vergelijking, want het gaat over afschuifkracht en niet breken na buiging. Als de lamello in de plaat verwerkt en gelijmd dit, heb je een afschuifkracht over de volledige breedte van de lamello, het oppervlak van de doorsnede is ongeveer 4 x 70 mm = 280 mm2. Een deuvel 8 mm heeft een oppervlakte op de dwarsdoorsnede van ongeveer 50 mm2. Je zou een deuvel 20 mm moeten gebruiken om hetzelfde oppervlak te bereiken. In de correcte oriëntatie is een lamello dus een factor 5 keer zo sterk als een enkele deuvel 8 mm als je het hebt over afschuiving. Dan hebben we het ook nog niet eens gehad over de betere verspreiding van de krachten naar het materiaal waar de lamello/deuvel in verwerkt zit, een lamello spreidt dat over een groter vlak uit en zal dus minder snel uit het materiaal breken.

Groet,

Rick

• Leuk
Waarderingen: janwillem

Efvee

Post veel
9 jun 2021
835
327
RegioRotterdam
En die laatste factor, oppervlak, is m.i. maatgevend. OSB is nogal onregelmatig op een 'schaal' die mogelijk maakt dat een deuvel voornamelijk lucht om zich heen heeft ziet terwijl de lijm op de grotere lamello altijd wel ergens tegen hout aan ligt. De lamello is ongeveer zo groot als de snippers in OSB en ze passen er daarom beter in. Je zou voor OSB eigenlijk meer complete schijven willen voor waar de lamello parallel aan de plaat zit.

Laatst bewerkt:

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.388
213
Gem. Winsum (Groningen)
Geen eerlijke vergelijking, want het gaat over afschuifkracht en niet breken na buiging. Als de lamello in de plaat verwerkt en gelijmd dit, heb je een afschuifkracht over de volledige breedte van de lamello, het oppervlak van de doorsnede is ongeveer 4 x 70 mm = 280 mm2. Een deuvel 8 mm heeft een oppervlakte op de dwarsdoorsnede van ongeveer 50 mm2. Je zou een deuvel 20 mm moeten gebruiken om hetzelfde oppervlak te bereiken. In de correcte oriëntatie is een lamello dus een factor 5 keer zo sterk als een enkele deuvel 8 mm als je het hebt over afschuiving. Dan hebben we het ook nog niet eens gehad over de betere verspreiding van de krachten naar het materiaal waar de lamello/deuvel in verwerkt zit, een lamello spreidt dat over een groter vlak uit en zal dus minder snel uit het materiaal breken.

Groet,

Rick
Rick,
Mooie redenering etc , maar: overtuig me met een proefje :)
Klaas

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.