Pneumatische Tacker - gevelafwerking

Sand3r

Nieuw lid
25 aug 2023
18
2
Rekkem
Hallo,

Ik ben op zoek naar een pneumatische tacker voor mijn gevelafwerking (zwarte ayous). Zou voor brads tot 50mm zijn. Mijn oog was gevallen op de Makita AF506. Iemand een idee of deze kwalitatief voldoende is en dus kan nagelen zonder het hout verder te beschadigen?

Alvast bedankt.

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
175
76
Zaanstreek
Let vooral op je brads, als dit geen RVS is krijg je op tenduur allemaal roest-druipers.. Makita tackers zijn (natuurlijk) prima, zorg wel dat je compressor krachtig / snel genoeg is want die grotere brad nailers trekken behoorlijk wat lucht!

• Leuk
Waarderingen: Sand3r

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
238
60
Oss
Waarom tacker kopen terwijl schroeven eventueel ook optie is. Althans voor paar planken tacker kopen is ook niet echt rendabel. Daarnaast zijn koppen van brads vrij klein. Voor plinten of architraaf ja maar voor gevelbekleding nee. Kop te klein en te beperkt

Sand3r

Nieuw lid
25 aug 2023
18
2
Rekkem
Waarom tacker kopen terwijl schroeven eventueel ook optie is. Althans voor paar planken tacker kopen is ook niet echt rendabel. Daarnaast zijn koppen van brads vrij klein. Voor plinten of architraaf ja maar voor gevelbekleding nee. Kop te klein en te beperkt
Het gaat om een tuinhuis met overkapping ik denk in totaal zo’n 100m2. Ik lees overal dat ze deze nagelen. Ik denk dat schroeven teveel zouden opvallen. Wel nog nooit gezien met schroeven. Uiteindelijk valt die AF506 wel nog mee qua prijs..

7 mrt 2015
1.134
362
P'beek
Nagelen zeker maar niet brads maar met bolkopspijkers en voorboren.

De brads/tacker slaan je hout mogelijk stuk.

Referentie: bij ons zit er frake noir op de gevel. Splintert snel en dus alles voorgeboord.

Spijkerkoppen tot op het hout slaan, niet erdoorheen.

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
175
76
Zaanstreek

Referentie: bij ons zit er frake noir op de gevel. Splintert snel en dus alles voorgeboord.

vergeet niet dat zoiets al Fraké thermisch gemodificeerd is, een proces waar het veel brosser van wordt.

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
238
60
Oss
Nagelen of met tacker schieten is echt geen heilig makend werk of het je van het. Net of je dan ( heillige ) licht ziet.

Makkelijk ja beter zeker niet:
D nagels waar je tacker voor zou willen aanschaffen hebben geen of zeer kleine kop.
Zijn glad dus je bij werken van hout gaat kop er doorheen en trek je eruit.
Rvs is wat dat betreft nog erger zacht en niet echt geschikt voor zoiets.

Er zijn speciale schroeven voor dit werk met schuinere kop op kleur. Die zijn speciaal voor dit werkt ontwikkeld.

Wat is nou 100 m2 je geeft idee om dat het om heel bos of dorp gaat. Makkelijk ja. Uitbesteden nog makkelijker. Als je zo redeneert.
Goed en blijvend of wil je over paar jaar weer aan de slag.

• Leuk

stav

Actieve deelnemer
4 jan 2019
66
40
Staden

Ik heb enkele jaren terug mn garage van 9x6 afgewerkt met thermisch frake en alles met tacker gedaan. Gaat heel gemakkelijk en niks van schade aan de planken. Ik zou het niet zien zitten om dat allemaal voor te boren en te schroeven eerlijk gezegd.

• Leuk
Waarderingen: Hiertebreeddaartelang

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
238
60
Oss
Heb zojuist de montage handleiding van ayous gelezen.
Nagels kan maar kop van de nagel moet op het hout blijven liggen. Dat is bij het machinaal vernagelen zeker lastig. zeker ook omdat de kopjes van de tacker die je noemt zo klein zijn. Eigenlijk zou je de nagels te ondiep moeten vernagelen met tacker en dan met de hand nalopen. Maar dat gebeurd natuurlijk nooit.
Omdat de geschoten nagels meestal zo dun zijn lukt dit vaak niet maar gaan ze krom of breken zelfs af zeker omdat voor dit soort buiten werk RVS gebruikt moet worden.
ayous ( of abachi ) is overigens ook erg zacht en heel mooi recht van nerf. dus voorboren dat misschien met juiste schroef niet eens nodig zijn.
Op basis van eigen ervaring zou ik persoonlijk eerder voor schroeven gaan dan nagelen maar is ook afhankelijk van het gebruikte profiel.

• Leuk

Sand3r

Nieuw lid
25 aug 2023
18
2
Rekkem
Heb zojuist de montage handleiding van ayous gelezen.
Nagels kan maar kop van de nagel moet op het hout blijven liggen. Dat is bij het machinaal vernagelen zeker lastig. zeker ook omdat de kopjes van de tacker die je noemt zo klein zijn. Eigenlijk zou je de nagels te ondiep moeten vernagelen met tacker en dan met de hand nalopen. Maar dat gebeurd natuurlijk nooit.
Omdat de geschoten nagels meestal zo dun zijn lukt dit vaak niet maar gaan ze krom of breken zelfs af zeker omdat voor dit soort buiten werk RVS gebruikt moet worden.
ayous ( of abachi ) is overigens ook erg zacht en heel mooi recht van nerf. dus voorboren dat misschien met juiste schroef niet eens nodig zijn.
Op basis van eigen ervaring zou ik persoonlijk eerder voor schroeven gaan dan nagelen maar is ook afhankelijk van het gebruikte profiel.
Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Het profiel is normaal gezien barcode.. Ik vraag nog eens na bij de leverancier ook wat zij zouden aanraden.

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
219
91
Delft
Ik ben het volledig eens met de topicstarter zou ook geen schroefkoppen willen zien. Zeker geen kruiskop of torx.
18ga vind ik wel net weinig, zou wel minimaal een maatje groter gaan. Dit is wat ervoor gemaakt is:
~2.5mm dik met grote ronde kop. Dat heeft echt serieus meer hechtkracht dan een minibrad.

• Leuk
Waarderingen: Sand3r en Emilio

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.