Plinten bij ruime kier vloer

Arathonk

Actieve deelnemer
1 mei 2016
78
4
Eindhoven
Goedemorgen,

Jaren geleden is er hier in de keuken en gang een laminaatvloer gelegd, omdat deze vloer "zou gaan werken" zijn er enorme kieren vrij gehouden tussen vloer en muur, echter is dit laminaat zo hard dat er nul werking optreed. Destijds afgewerkt met plakplinten(ook nog getacked aan vloer) maar die blijven natuurlijk totaal niet zitten vanwege de ruime kieren, stukjes laten los, de vloer kraakt omdat de plinten strak tegen de muren en kozijnen aan zitten, plinten slijten door het lopen en stofzuigen etc etc.
Dus nu opzoek naar een andere oplossing, de ruimte overal vullen met kit is enorm kostbaar en ziet er naar mijn mening ook niet uit.

Daarom denk ik aan hoge plinten van 1.8 cm dik en 6 cm hoog, die dikte is nodig om de grootste kier te overbruggen. Dit dus ook bij de kozijnen(wat soms wel kleine stukjes opleverd). En de naden aan de bovenkant af te kitten met acrylaat waarna te verven.
En bij de doorgangen toch te werken met kit etc.

Nieuwe vloer leggen of laminaat bij halen om dat deels te doen zijn geen optie.
Wat is jullie mening?

IMG_20220816_103130.jpg
IMG_20220816_103148.jpg
IMG_20220816_103228.jpg
IMG_20220816_103241.jpg
IMG_20220816_103256.jpg
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Goedemorgen,

Jaren geleden is er hier in de keuken en gang een laminaatvloer gelegd, omdat deze vloer "zou gaan werken" zijn er enorme kieren vrij gehouden tussen vloer en muur, echter is dit laminaat zo hard dat er nul werking optreed. Destijds afgewerkt met plakplinten(ook nog getacked aan vloer) maar die blijven natuurlijk totaal niet zitten vanwege de ruime kieren, stukjes laten los, de vloer kraakt omdat de plinten strak tegen de muren en kozijnen aan zitten, plinten slijten door het lopen en stofzuigen etc etc.
Dus nu opzoek naar een andere oplossing, de ruimte overal vullen met kit is enorm kostbaar en ziet er naar mijn mening ook niet uit.

Daarom denk ik aan hoge plinten van 1.8 cm dik en 6 cm hoog, die dikte is nodig om de grootste kier te overbruggen. Dit dus ook bij de kozijnen(wat soms wel kleine stukjes opleverd). En de naden aan de bovenkant af te kitten met acrylaat waarna te verven.
En bij de doorgangen toch te werken met kit etc.

Nieuwe vloer leggen of laminaat bij halen om dat deels te doen zijn geen optie.
Wat is jullie mening?

Bekijk bijlage 122513
Bekijk bijlage 122514
Bekijk bijlage 122515
Bekijk bijlage 122516
Bekijk bijlage 122517
De klassieke plint (18x121 voor de bezem en 12x45 voor de stofzuiger) werd altijd geplaatst NA het aanbrengen van de vloer en het stucwerk. Daarom ziet het er zo strak uit. Het is wel veel werk om het aan te brengen en goed af te werken. Achteraf kan ook als de muren niet al te ongelijk zijn. Kitten bovenaan is altijd aanbevolen.
 

Arathonk

Actieve deelnemer
1 mei 2016
78
4
Eindhoven
De klassieke plint (18x121 voor de bezem en 12x45 voor de stofzuiger) werd altijd geplaatst NA het aanbrengen van de vloer en het stucwerk. Daarom ziet het er zo strak uit. Het is wel veel werk om het aan te brengen en goed af te werken. Achteraf kan ook als de muren niet al te ongelijk zijn. Kitten bovenaan is altijd aanbevolen.
Waar heb je het nu precies over? Wat is je advies in mijn huidige situatie?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
de grootste kier bepaalt de dikte en hoogte van de plint
heb je nog niet alle plinten er af gehaald, dan ken je de grootste niet
het lijkt er op de ze de plinten horizontaal geplaatst hebben
elektriciteit onbeschermd onder een plint ?

1660645187892.png
 

Arathonk

Actieve deelnemer
1 mei 2016
78
4
Eindhoven
de grootste kier bepaalt de dikte en hoogte van de plint
heb je nog niet alle plinten er af gehaald, dan ken je de grootste niet
het lijkt er op de ze de plinten horizontaal geplaatst hebben
elektriciteit onbeschermd onder een plint ?

Bekijk bijlage 122519
Die stenen plinten blijven zitten, de plakplinten lagen hier ook gewoon tegen aan, die kabel is een oude speakerkabel. Hoge plint moet dikte 1.8 hebben en word 6cm hoog zoals aangegeven in de eerste post, word dus tegen die stenen plint aangelijmd, en ook tegen de kozijnen. Al die plakplinten gaan dus weg als de keuze valt op hoge plint.
 

boobinga

Actieve deelnemer
20 apr 2018
70
15
de verre zuiden
Laatste keer heb ik "kwadrant plint" oftewel "scotia plint" in mijn woonkamer gebruikt.
Dit moet je dan tegen de muur lijmen en/of nagelen.
Voor mij waren ze breed genoeg (1.7x1.7), maar je zou ook breder kunnen vinden of laten maken misschien, als dat nodig is.
Maar bij een dorpel heb je nog steeds een probleem als je laminaat onder de deur niet doorloopt.
 

Arathonk

Actieve deelnemer
1 mei 2016
78
4
Eindhoven
Wat ik bij de doorgangen oftwel dorpels wil doen staat ook in de post, opvullen met kit.

En nogmaals de plint die ik in gedachte heb is gewoon een standaard hoge plint, 1.8 dik, en 5cm hoog.
 

boobinga

Actieve deelnemer
20 apr 2018
70
15
de verre zuiden
opvullen met kit ziet er naar jouw mening niet uit, dacht ik. Dat stond namelijk ook in je post. Is beetje verwarrend. Maar oke.
Mijn mening is je zou kwadrant plint kunnen gebruiken, die past makkelijker in de hoekjes, is misschien breed genoeg en is ook makkelijker daarvan eindstukken of korte stukken te maken,

maar als je al besloten bent om hoge plinten te doen en bij de dorpel afkitten prima, dan snap ik niet waarom je hier nog naar mening vraagt.

Het is een kwestie van smaak en wat past het mooist in welk omgeving
 
  • Leuk
Waarderingen: Dico

Arathonk

Actieve deelnemer
1 mei 2016
78
4
Eindhoven
opvullen met kit ziet er naar jouw mening niet uit, dacht ik. Dat stond namelijk ook in je post. Is beetje verwarrend. Maar oke.
Mijn mening is je zou kwadrant plint kunnen gebruiken, die past makkelijker in de hoekjes, is misschien breed genoeg en is ook makkelijker daarvan eindstukken of korte stukken te maken,

maar als je al besloten bent om hoge plinten te doen en bij de dorpel afkitten prima, dan snap ik niet waarom je hier nog naar mening vraagt.

Het is een kwestie van smaak en wat past het mooist in welk omgeving
Dat gaat over het niet over overal opvullen met kit, enkel bij de dorpels, daar is de ruimte ook niet zo breed, maar enkele mm. Waarom zou kwadrant plint beter in hoekjes passen of eindstukken van re maken zijn? Dat kan met hogeplint toch net zo makkelijk?
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.162
868
Ulvenhout
Ik heb in mijn vorige huis alle plinten vervangen. Ik heb toen een plaat MDF laten zagen in stroken van 8cm, deze thuis gegrond en afgelakt en daarna geplaatst. Op deze manier kan je de plint zo hoog maken als je wil en er zelfs nog een kantje oid aanzetten.
Maar misschien is een afgelakte plint wel net zo goedkoop.

In ons huidige huis zijn de 10cm hoge plinten ook gewoon gelijmd en daarna afgekit. Zorg wel voor lijm die snel 'pakt' zodat je niet lang hoeft aan te drukken.
Ik zie dus geen enkel probleem.
 

Arathonk

Actieve deelnemer
1 mei 2016
78
4
Eindhoven
Ik heb in mijn vorige huis alle plinten vervangen. Ik heb toen een plaat MDF laten zagen in stroken van 8cm, deze thuis gegrond en afgelakt en daarna geplaatst. Op deze manier kan je de plint zo hoog maken als je wil en er zelfs nog een kantje oid aanzetten.
Maar misschien is een afgelakte plint wel net zo goedkoop.

In ons huidige huis zijn de 10cm hoge plinten ook gewoon gelijmd en daarna afgekit. Zorg wel voor lijm die snel 'pakt' zodat je niet lang hoeft aan te drukken.
Ik zie dus geen enkel probleem.
De plinten die ik op het oog heb zijn gelakte mdf plinten voor 5 euro voor 2 meter, leek me wel een prima prijsje! Hoe ziet het erbij jou uit rondom deurposten en hoekjes?
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.162
868
Ulvenhout
Dat is inderdaad niet heel duur. De kwaliteit en dikte van de laklaag schijnt wel matig te zijn bij deze plinten. Maar ook onze plinten, die op verzoek (beter) zijn afgelakt in een andere ral kleur zijn vrij kwetsbaar. Zeker tijdens stofzuigen en met kinderen....

We hebben niet echt veel kleine hoekjes beneden, alles is destijds opnieuw gestuct en geschilderd.

Buitenhoeken zijn in verstek gezaagd, binnenhoeken zijn koud tegen elkaar gezet. Zo deed de vloerenman dat altijd.

20220816_195728.jpg20220816_195737.jpg
 

KGR

Actieve deelnemer
26 apr 2022
33
7
Westerwolde
Dat is inderdaad niet heel duur. De kwaliteit en dikte van de laklaag schijnt wel matig te zijn bij deze plinten. Maar ook onze plinten, die op verzoek (beter) zijn afgelakt in een andere ral kleur zijn vrij kwetsbaar. Zeker tijdens stofzuigen en met kinderen....

We hebben niet echt veel kleine hoekjes beneden, alles is destijds opnieuw gestuct en geschilderd.

Buitenhoeken zijn in verstek gezaagd, binnenhoeken zijn koud tegen elkaar gezet. Zo deed de vloerenman dat altijd.

Bekijk bijlage 122527Bekijk bijlage 122528
Op die manier is het ook bij ons gedaan. Eerst dacht ik dat ze zich er makkelijk vanaf hadden gemaakt, maar toen ik zelf een paar stukjes ging aanpassen snapte ik direct waarom de binnenhoeken niet in verstek zijn gedaan. Eerlijk gezegd stoor ik mij er totaal niet aan, het is immers een plint. De binnenhoeken zitten nooit vol in het zicht.

Over het beschadigen: realiseer je dat een plint bedoelt is om je muur te beschermen. Zo heb ik het ook aan de directie des huizes uit kunnen leggen waarom er butsen en plekjes op de plint verschijnen.

Over het bevestigen: high tack kit is je grootste vriend. Kies voor een gerenommeerd merk (dus niet de bekende merken van de bouwmarkt) en dan zit het na plaatsen en aandrukken direct goed genoeg vast om los te laten.
 

Arathonk

Actieve deelnemer
1 mei 2016
78
4
Eindhoven
De kwaliteit van mdf plinten zal nooit top zijn, hoeveel je ook uitgeeft, maar dat weet je dan ook, ze worden toch nog geverfd waarschijnlijk en zijn ook redelijk makkelijk te repareren.

Ik was van plan binnenhoeken ook in verstek te zagen, maar dat zou dus niet hoeven?
De afkortzaag staat al klaar!

En ik heb kwalitatieve montage kit, zit snel vast en laat niet meer los, laatst in de kelder een hardboard plaat tegen een muur(die ongeveer de stevigheid van zand heeft😂) gelijmt, komt er niet meer vanaf.

Gaat me vooral ook op om de vele en kleine hoekjes en ongelijke muren zoals te zien op deze foto's:
IMG_20220816_103241.jpg
IMG_20220816_103256.jpg
IMG_20220816_202824.jpg
Ik denk dat het vooral bij de wandtegels in de keuken het een beetje een maf gezicht is in het begin, normaal zitten er nooit plinten op een overloop tussen vloer en betegelde muur, maar alas.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.557
Gaanderen
I k heb bij de deuren een plakplint gebruik en een hoge plint op de muur geplakt. Ja wel alles in verstek gedaan maar ik heb enkele binnen hoeken ook nog gekit. Bij de trap waar de plint start heb ik de kopse kant ook in verstek gezaagd. Door het profiel in de plint lijkt dit nu een beetje scheef maar het ziet er wel strak uit
 
J

j1eke

Guest
Nee, binnenhoeken doen ze nooit in verstek. Denk dat dat is omdat als hout (bij mdf dus niet van belang) gaat krimpen of de hoek niet perfect is de kier in zo'n hoek aan de binnenkant zit en je dus in een kier kunt kijken. Omdat hout in de lengterichting nauwelijks krimpt zul je zonder verstek minder gauw een kier krijgen. Ook zul je niet snel in een eventuele kier kijken, omdat je dan langs een muur moet kijken. Ook kun je dan de kier zo positioneren dat je er nooit in kunt kijken.
Bijkomend voordeel is dat het geinige filmpjes oplevert op Instagram van interieurbouwers die ingewikkelde profielen op elkaar aan moeten laten sluiten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.