Platenrek vertikaal

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
346
126
Vandaag begonnen met een rek om plaatmateriaal op te bergen. Ik wil de platen rechtop bewaren, staand op de korte kant.
Op de vloer leg ik 3 balken waar ik stalen pijpen in kan zetten. Rongen in treinentaal😁
Dacht aan buis 1 1/2”, omdat ik dat heb liggen, met een lengte van 1500mm voor de hele platen, kortere voor de reststukken. Plastic dop er op tegen het beschadigen.

Maar, platen zouden het best plat bewaard willen worden want zo tref ik ze ook aan bij de houthandel.

Zou het verticaal bewaren een probleem zijn of zijn er meer mensen die dit zo doen?
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Volgens mij maakt het niet zoveel uit. Als je ze maar goed en voldoende ondersteund.
In bouwmarkten vullen ze de voorraad aan met de vorkheftruck. Vandaar dat ze daar plat liggen.
Maar op mijn werk slaan we de podiumplaten rechtop op. Dat is makkelijker pakken. Tenzij we een klus hebben waar we veel platen nodig hebben, dan gaan ze gestapeld mee.
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.133
1.947
Klein-Brabant, Vlaanderen
platen die op een vlakke ondergrond liggen, drukken mekaar samen
door hun eigen gewicht en omdat er geen lucht tussen de platen kan, hebben ze het moeilijk om krom te trekken
staan ze, dan ontbreekt die druk en de lucht er vrijuit tussen
of ze recht zullen blijven hangt af van de kwaliteit van de platen + de manier waarop je ze vast zet + de tijd dat ze staan
je zou ze vast kunnen sjorren of er lijmklemmen op zetten
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.536
254
Mij lijkt de constructie die je nu beschrijft veel te licht. Een paar platen lichtelijk hellend geeft een grote kracht (moment) op de onderkant vd buis en hout.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Die luchtbuis lijkt mij wel een kwetsbaar ding. Daar zou ik iets omheen timmeren, anders zitten er allemaal deuken in.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.