plantenbak terras... help

XXL66

Actieve deelnemer
5 mrt 2009
163
5
Dag houtwormen,

Ik wil een aantal op maat gemaakte plantenbakken maken voor op het terras. Eenvoudig en strak van vorm. De grootste is 2m lang, 0.9m hoog en 0.6m diep. De afwerking wil ik in HPL (trespa / rockpanel) verwezenlijken.
Ik weet echter niet goed hoe ik best de basisconstructie zou maken.
Het makkelijkst lijkt mij bv. een basisvorm te maken in betonplex en de HPL er op te kleven. In principe moet HPL afwerking geventileerd worden. Dus weet niet of dit kan, vlakken zijn wel niet extreem groot natuurlijk. Ik wil uiteraard de HPL niet schroeven.

Of zou het beter zijn een open kaderconstructie te maken van kepers en hierop de HPL platen te kleven?

Verder vraag ik mij af met wat je de bak best bekleed waar de aarde in komt, gronddoek, plastic, moeten er gaten in de bodem ...
Hoe diep voorzie ik best de 'aardebak' ?

Alle tips zijn welkom. Vast bedankt.
 

XXL66

Actieve deelnemer
5 mrt 2009
163
5
Bedankt, interessante tips te vinden in dit draadje (vullen bak, gaten etc..). Maar hier worden de bakken afgewerkt met bamboe latjes (op trespa)...
Wat ik wel zou kunnen doen is de trespa in 2 stukken er op kleven (een voeg voorzien), dus dan zou het grootste oppervlak 1mx0.9m zijn. Ik heb wel ervaring met schroeven van trespa maat niet met kleven.
 

BoyS

Actieve deelnemer
15 jan 2018
153
80
Limburg
Ik heb in mijn moestuinbak afwatering aangebracht. Zie Een moestuinbak op poten voor mijn bouwverslag. Ik heb in mijn bak plastic gedaan vooral om te voorkomen dat de groenten eventueel stoffen uit de verf zouden opnemen. Afwatering gaten maken is altijd een goed idee. Dit voorkomt dat de wortels van de plant constant in water kunnen staan. Met de huidige droogte is dit onmogelijk maar in tijden dat het erg veel regent kan dit toch gebeuren.
over de gaten leg je dan worteldoek, dit om te voorkomen dat aarde/potgrond erdoor valt. Worteldoek beschermd niet tegen vochtwerking. Maak je geen afwateringsgaten dan zou ik wel een laagje hydrokorrels op de bodem leggen. Zodat hier eventueel overmatig vocht in kan staan en niet in de wortels van de planten. De hoogte van deze laag moet je wel extra bij de hoogte van de bak optellen. Dus als je planten hebt die bijv een wortelkluit van 50cm diep hebben en je hebt een laag van 10cm hydra korrels dan moet de bak minimaal 60 diep zijn.

V.w.b. de HPL constructie kan ik je helaas niet helpen omdat ik daarmee nog geen ervaring heb en je daarmee ook niet verkeerd wil informere.

Mvg, Boys
 

Aardappel

Actieve deelnemer
22 mei 2020
191
118
Den Bosch
Trespa moet ventileren omdat het een houtproducte is, rockpanel is grafiet en hoeft niet te ademen (rot ook niet). Het is de lijm die moet uitharden door te ventileren, met een plantenbak is het risico op letsel of schade iets kleiner dan bijvoorbeeld een boei of overstek.
Je zou het er op kunnen wagen om ongeventileerd te verlijmen. Misschien kun je wel een lipje maken waar de rockpanel op rust zodat de lijm de afschuifkracht niet op hoeft te vangen.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Trespa moet ventileren omdat het een houtproducte is

Dat lijkt me sterk. Trespa is structureel gezien een vezelversterkte kunststof. De 'vezels' in dezen zijn dunne lagen hout (fineer) of vellen papier, die helemaal geimpregneerd zijn met een kunsthars (meestal een fenolhars), die na assemblage uithardt. Daarnaast gaat er nog een kunststof laag over zowel onder en bovenvlak als op de kopse kanten.

In feite is trespa daarmee een ingepakte vorm van bakeliet, met dit verschil dat de vuller geen houtmeel (of kalkpoeder) is maar vellen hout of papier. Deze manier van produceren garandeert dat het hout onbereikbaar is voor vocht - zie ook b.v. Trespa - Wikipedia.
 

Aardappel

Actieve deelnemer
22 mei 2020
191
118
Den Bosch
Dat lijkt me sterk. Trespa is structureel gezien een vezelversterkte kunststof. De 'vezels' in dezen zijn dunne lagen hout (fineer) of vellen papier, die helemaal geimpregneerd zijn met een kunsthars (meestal een fenolhars), die na assemblage uithardt. Daarnaast gaat er nog een kunststof laag over zowel onder en bovenvlak als op de kopse kanten.

In feite is trespa daarmee een ingepakte vorm van bakeliet, met dit verschil dat de vuller geen houtmeel (of kalkpoeder) is maar vellen hout of papier. Deze manier van produceren garandeert dat het hout onbereikbaar is voor vocht - zie ook b.v. Trespa - Wikipedia.

Vorig jaar nog een rondleiding in de trespa fabriek in Weert gehad, daar werd het zo verteld, tevens dat trespa werkt (en rockpanel niet, bovendien is rockpanel goedkoper maar minder hufterproof).
Ook lagen er gigantische bergen houtpulp
 

rvdb_03

Nieuw lid
8 apr 2021
4
0
Weert
Trespa moet ventileren omdat het een houtproducte is, rockpanel is grafiet en hoeft niet te ademen (rot ook niet). Het is de lijm die moet uitharden door te ventileren, met een plantenbak is het risico op letsel of schade iets kleiner dan bijvoorbeeld een boei of overstek.
Je zou het er op kunnen wagen om ongeventileerd te verlijmen. Misschien kun je wel een lipje maken waar de rockpanel op rust zodat de lijm de afschuifkracht niet op hoeft te vangen.
Je geeft in dit bericht aan, dat Trespa moet ventileren, dit heb ik ook vernomen uit meerdere bronnen.

Kan er houtrot ontstaan onder een plantenbak, omdat het op de grond is geplaatst? Ook bij Trespa?

Verder moet er 10mm speling zitten tussen 2 panelen i.v.m. krimp en uitzetting.
Geldt dit dus ook voor 2 panelen, die met een verstekverbinding aan elkaar verbonden zijn?

Ik neem aan, dat dit alleen geldt voor buiten, aangezien de weersomstandigheden? Binnen in huis maakt dit niet uit lijkt mij?

Iemand die mij van informatie kan verzien?
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Vaak is het eerder dat Trespa ergens aan wordt bevestigd zoals aan hout, en dat dat frame moet ventileren. Trespa zit zo vol met hars, dat "ademt" niet echt meer.
 

rvdb_03

Nieuw lid
8 apr 2021
4
0
Weert
Vaak is het eerder dat Trespa ergens aan wordt bevestigd zoals aan hout, en dat dat frame moet ventileren. Trespa zit zo vol met hars, dat "ademt" niet echt meer.
Ben aan het kijken om reststukken / "2de leven" Trespa panelen, uiteindelijk te verwerken tot plantenbakken en/of andere producten. Vandaar de vraag in hoeverre het moet ventileren en of hier oplossing voor zijn.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Beetje flauw... maar wat boeit het nu echt. Als het reststukken zijn dan is het toch niet zo spannend als ze na 10-15jaar weer vervangen moeten worden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.