Planken zagen

Michelbrandhout

Actieve deelnemer
8 mrt 2021
26
0
Rijswijk
Hallo forum leden

Ik ga binnenkort planken zagen van een als ik me niet vergis een Eik kan iemand mij dit bevestigen ?20210312_105145.jpg20210315_133741.jpg
 
Laatst bewerkt:

Michelbrandhout

Actieve deelnemer
8 mrt 2021
26
0
Rijswijk
je hebt iig ook een hedera omgezaagd ;-)

Op de grond zie ik eiken- en beukenblad liggen... de schors doet eik vermoeden
Er van uitgaande dat die op de Eikenlaan staan en de schors mij deed vermoeden dat het om een Eik gaat
Al heb ik van de meer ervaren zagers gehoord dat het ook een Robinia kan zijn maar met zagen heb ik geen geel zaagsel gezien weet niet of dat altijd is bij de Robinia

Ik vind de schors wat licht als ik naar die andere bomen kijk
 

vanboomtotbeeld

Actieve deelnemer
17 apr 2018
213
17
Hengelo Gld
www.vanboomtotbeeld.nl
Er van uitgaande dat die op de Eikenlaan staan en de schors mij deed vermoeden dat het om een Eik gaat
Al heb ik van de meer ervaren zagers gehoord dat het ook een Robinia kan zijn maar met zagen heb ik geen geel zaagsel gezien weet niet of dat altijd is bij de Robinia

Ik vind de schors wat licht als ik naar die andere bomen kijk
zeker geen robinia!
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

Michelbrandhout

Actieve deelnemer
8 mrt 2021
26
0
Rijswijk
Wederom iedereen bedankt voor het meedenken
Ga vandaag nog even kijken voor de twijgen en/of knoppen

Mocht er iemand een stukje hout kunnen gebruiken op het moment heb ik Es Eik Kers Populier (Italiaanse) liggen

Ophalen kan in Rijswijk het zijn geen lange lengtes meeste is gezaagd op +-30cm
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Het is wat lastig te zien, omdat je de schijven nogal van opzij hebt gefotografeerd. Eiken heeft meestal vrij duidelijk verschil tussen kern- en spinthout, en op de linker schijf lijkt de grens daartussen nogal te golven. Dat is niet wat ik van eiken herken, maar de boom groeide net naast een singel, en dat (natte omstandigheden) geeft soms een andere tekening.
En de schors lijkt wat grover dan ik zou verwachten bij eiken, maar dat is ook niet echt een wet van Meden en Perzen.

Als je de kans hebt: eiken kun je ook ruiken - het ruikt wat zurig.
 

Michelbrandhout

Actieve deelnemer
8 mrt 2021
26
0
Rijswijk
Het is wat lastig te zien, omdat je de schijven nogal van opzij hebt gefotografeerd. Eiken heeft meestal vrij duidelijk verschil tussen kern- en spinthout, en op de linker schijf lijkt de grens daartussen nogal te golven. Dat is niet wat ik van eiken herken, maar de boom groeide net naast een singel, en dat (natte omstandigheden) geeft soms een andere tekening.
En de schors lijkt wat grover dan ik zou verwachten bij eiken, maar dat is ook niet echt een wet van Meden en Perzen.

Als je de kans hebt: eiken kun je ook ruiken - het ruikt wat zurig.
20210318_152036.jpg20210318_152131.jpg20210318_152137.jpg

Ruik niet echt veel vandaag maar dat ligt meer aan mij
 

Michelbrandhout

Actieve deelnemer
8 mrt 2021
26
0
Rijswijk
Het doet mij alles bij elkaar het meest aan populier denken, vergelijk bv. met de foto hier

Honderden geliefde populieren op Dordtse Zeedijk gaan omver: 'Ze hebben echt wat betekend' | RTV Dordrecht

of de foto onderaan hier

blog Archieven - Pagina 2 van 3 - Peppelhout

Als het populier is, zul je de donkerbruine kern zien wegtrekken bij het drogen van het hout - er blijft vrij weinig van over.
Dat betwijfel ik , maar goed dat zegt niks hier nog een totaal plaatje
20210318_152300.jpg
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Ik ben het met Jurriaan eens. Populier. De bast is veel te grof voor eiken en past het beste bij populier.
De foto van de knoppen is nogal vaag, en kan daar weinig in herkennen.



Er van uitgaande dat die op de Eikenlaan staan en de schors mij deed vermoeden dat het om een Eik gaat
Persoonlijk denk ik dat deze boom is omgezaagd, omdat hij op de eikenlaan staat. En dit is waarschijnlijk geen eik.
Als ik de andere bomen op de laatste foto zie, zitten daar wel eiken tussen, afgaande op de bast.
 

Michelbrandhout

Actieve deelnemer
8 mrt 2021
26
0
Rijswijk
Persoonlijk denk ik dat deze boom is omgezaagd, omdat hij op de eikenlaan staat. En dit is waarschijnlijk geen eik.
Als ik de andere bomen op de laatste foto zie, zitten daar wel eiken tussen, afgaande op de bast.

Stormschade, zie de eerste foto hing in 2 andere bomen was een hele klus
Maar goed Populier is dat wel een goede hout soort om planken van te zagen ?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.