planken laten zagen van boomstam: hoe dik?

bert007

Actieve deelnemer
17 okt 2020
126
59
Bilzen
Beste forumleden,

Ik heb een stam en enkele dikke takken liggen van de okkernotenboom die ik - jammer genoeg - heb laten kappen (zie ander topic). De stam is 2m50 lang en heeft een diameter van 50 cm. Ik wil deze laten zagen, maar heb nog geen duidelijke bestemming. Een tafel behoort tot de mogelijkheden, maar wie weet denk ik er over enkele jaren anders over. Ik heb al iemand gevonden die het hout wil zagen.
Graag jullie advies hoe ik het hout best laat zagen. Dank alvast.IMG_20211112_162622468.jpgIMG_20211112_162609386.jpg
 

HarmonyInHout

Actieve deelnemer
22 jan 2017
191
217
Ik laat ook standaard op 52mm zagen. Bevalt heel goed. Het duurt wel even voor het winddroog is maar het trekt minder krom en je kunt er nog iets van maken als een tafelblad omdat je na drogen en schaven op ca 40mm uitkomt.
 

bert007

Actieve deelnemer
17 okt 2020
126
59
Bilzen
Dank voor de reacties. Hoe zou ik de tafelpoten voorzien? De dikte van 40 mm is wat mager. Zou ik 1 plank wat dikker laten zagen? Er zijn ook nog wat dikke takken, eventueel kan dit hiervan. Ik dacht aan 8 cm dikte. Nadeel is natuurlijk dat deze langer moeten drogen. Of verlijm ik de planken van 40 mm tot dikkere tafelpoten?
 

HarmonyInHout

Actieve deelnemer
22 jan 2017
191
217
Dank voor de reacties. Hoe zou ik de tafelpoten voorzien? De dikte van 40 mm is wat mager. Zou ik 1 plank wat dikker laten zagen? Er zijn ook nog wat dikke takken, eventueel kan dit hiervan. Ik dacht aan 8 cm dikte. Nadeel is natuurlijk dat deze langer moeten drogen. Of verlijm ik de planken van 40 mm tot dikkere tafelpoten?
Ik zou de poten altijd verlijmen van twee planken van 40mm om kromtrekken van de poten te voorkomen.
 
  • Leuk
Waarderingen: DannyL

bert007

Actieve deelnemer
17 okt 2020
126
59
Bilzen
Zagen ging vlot. Bij de hardere stukken liep de lintzaag wel wat uit zodat het hout niet overal even dik is. Voor de rest ben ik wel tevreden.
 

OntHout

Actieve deelnemer
7 jun 2011
185
32
Wolfheze
www.onthout.nl
Zagen ging vlot. Bij de hardere stukken liep de lintzaag wel wat uit zodat het hout niet overal even dik is. Voor de rest ben ik wel tevreden.
Zou niet moeten gebeuren dat het zaaglint uitliep, dat ligt in ieder geval niet aan het hout. Maar eerder aan te hoge zaagsnelheid of een bot zaaglint. De bast eraf halen is wel een must als je dat nog niet gedaan hebt :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.