planken boekenkast

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Voor een nieuwe boekenkast ben ik met de materiaal keuze bezig, waarbij ik weer zie dat verven relatief het meeste tijd en de grootste kosten met zich mee brengt:)

Maar goed, ik kan de planen zelf uit 18/ 36mm MDF, 18/16 mm multiplex of timmerpanelen, of massieve planken maken.
Vanaf welke planklengte moet je nadenken over het verhogen van werkende hoogte om het doorhangen als gevolg van kruip tegen te gaan? Bij MDF zal het eerder het geval zijn dan bij een timmerpaneel.
De lengte van de planken wordt 1000mm en 600mm, op basis van een twee-vaks en drievaks indeling.

Het daadwerkelijke bouwen gaat trouwens nog wel even op zich laten wachten.
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
ik had iets gelijkaardig voor mijn boekenkast breedte was 1200mm dikte mdf 22mm en heb ze heel snel zo verdeeld dat er geen grotere overspanningen waren als 800mm ivm doorhangen.
Nu een andere kast gemaakt en daar as de overspanning 800mm ,mdf ging uit zichzelf al doorhangen dus nu vuren timmerpanelen van 25mm genomen en aan de achterzijde vastgezet.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.