Plank met schors en ongedierte behandelen

karin12

Nieuw lid
5 okt 2024
1
0
Rotterdam
Hoi!

Ik denk dat ik helaas last heb van ongedierte in mijn plank (zie foto, er zitten gaatjes die er eerst nog niet waren). Ik heb deze een paar jaar geleden overgenomen van iemand, die hem zelf ook al 10 jaar had. Nu is mijn vraag hoe ik dit het beste kan bestrijden zonder dat ik deze mooie plank en zijn schors verniel en hopelijk het beestje (houtworm?) eruit haal. Ik zat er ook overna te denken om hem te behandelen met olie of iets, maar ik heb hier niet veel verstand van dus alle hulp is welkom!
 

Bijlagen

  • 20241005_103331.jpg
    20241005_103331.jpg
    96,4 KB · Weergaven: 17

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.833
2.179
Klein-Brabant, Vlaanderen
welkom als nieuw lid

een gok
als de plank in de diepvriezer, stop die daar dan een paar dagen in
ik heb het met hout nog nooit gedaan & nog nooit gelezen
maar mijn bamboekweker stopt zijn zaden in de diepvriezer om ze belagersvrij te houden
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.434
2.954
Gaanderen
Houtworm wordt in grotere gebouwen bestreden met hitte. Inpakken en geruime tijd boven de 60 graden houden. Ik dacht drie dagen.
Ik gebruik HGX maar als ik het nu weer moet kopen ga ik voor wat anders. De prijs die ze voor 500 ml vragen is extreem hoog. De werkzame stof is, voorzover ik weet, overal het zelfde. (particulier)
Neem dus het goedkoopste.
Verder lees ik op het net .5 uur 55 gr celcius in de oven
twee weken in de diepvriezer.
 

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
418
176
Noardeast-Fryslân
Effe zonder gekheid, misschien heb je hier iets aan Houtworm herkennen en bestrijden stappenplan | Cetabever
Duidelijke beschrijving. Die had ik nog niet gevonden. Heb het zelfde in een balk van 90 cm. Die past niet in de oven of de vriezer dus dat wordt chemisch behandelen.

Tip: als je verwacht dit vaker te moeten doen is een grote verpakking via voordeliger: zie flesjes van 0,5 of 1 liter die tussen de € 10 á € 29 kosten. Een jerrycan van 5 liter kost daarentegen maar€ 35 (bv hier). Per liter dus aanmerkelijk voordeliger. Ten minste: als je het ook echt gebruikt. Anders wordt het alsnog duurkoop die in de weg staat.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.