Plamuur blijft zichtbaar, ook met vier lagen lak

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Dit weekeinde heb ik een onderstel voor ons nieuwe barblad gemaakt. Alles redelijk voorspoedig verlopen, alleen heb ik het plamuren van een naad en wat gaatjes weer helemaal verknald en zie ik het plamuur zelfs onder vier lagen lak nog zitten.
Nu dacht ik het echt allemaal goed te hebben aangepakt: eerst vullen, scherp plamuurmes gebruiken, weinig vulmiddel en de tijd nemen voor het schuren. Maar weer is het resultaat helemaal ruk. Nu gebruik ik altijd de houtvuller van Alabastine, maar ik heb altijd "problemen" als ik het in combinatie met multiplex gebruik.0 Wat doe ik fout? Het lijkt wel of het zwelt tijdens het uitharden waardoor het op het oppervlak komt te liggen en het is zo hard dat je het ook niet meer weggeschuurd krijgt zonder de mpx naar de vernieling te helpen.
1628974098754.png
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Hoe vaak vul je de gaatjes? Als het echt strak moet, dan vul ik eerst een keer platvol, laat dat drogen en vul daarna nog een keer. Daarna schuren, 1e keer lakken, en als het moet vul ik het nog een keer met een heel klein laagje.
Je kan eventueel met strijklicht gaan kijken, voordat je de 2e laag lak/verf erop zet. Zo ga je alle oneffenheden zien.
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Probeer eens een blokje, of een kurkje met schuurpapier, en probeer het vlak te schuren.

Dan zou ik weer lakken om te kijken hoe het gaat.

Persoonlijk had ik autoplamuur gebruikt, dat droogt veel sneller 5 min.

Succes.

Gr Danny
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Hoe vaak vul je de gaatjes? Als het echt strak moet, dan vul ik eerst een keer platvol, laat dat drogen en vul daarna nog een keer. Daarna schuren, 1e keer lakken, en als het moet vul ik het nog een keer met een heel klein laagje.
Je kan eventueel met strijklicht gaan kijken, voordat je de 2e laag lak/verf erop zet. Zo ga je alle oneffenheden zien.
Ik vul de gaatjes met weinig plamuur, daarna met een scherp plamuur mes alles straktrekken en dan gaat het bij mij al fout. Zoals ik schreef, het lijkt wel of de plamuur zwelt tijdens het uitharden en dan is het zo hard geworden dat de schuurmachine de verf op het hout weer verwijderd, maar de houtvuller laat zitten.
Misschien moet ik de houtvuller vervangen door iets anders, zoals de genoemde autoplamuur?
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Je moet niet met een flexibele schuurzool schuren. Dan schuur je vooral de zachtere materialen weg. Auto plamuur is bikkel hard, het is voor staal bedoeld. Als je niet het hele blad plamuurt, zal je altijd gladde plekken zien op de plaats van de plamuur.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
multiplex heeft een structuur wat doe je daar mee?

vul eerst de gaatjes maak deze vlak
(ik gebruik een beitel als de plamuur wel stijf is maar nog niet 100% hard)
daarna grondverf schuren en als je 100% glad wilt lakplamuur over de hele plaat zo dun mogelijk en nogmaals schuren.
 
  • Leuk
Waarderingen: JagerGuus

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Ik denk dat er niet voor niets verschil is tussen een vuller en plamuur — zoals ik het ooit geleerd heb van mijn vader gebruik je vuller om grotere gaten te dichten, maar vooral niet helemaal: dat laatste stukje doe je met plamuur. Kleinere en ondiepe gaten plamuur je, zonder vuller te gebruiken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

hdv

Post veel
24 nov 2019
831
437
Noord-Veluwe
Daar sluit ik me helemaal bij aan. Plamuur is niet geschikt om meer dan oppervlakkige gaten te vullen. Daar heb je houtvuller voor. Vulmiddel krimpt (vaak) en heeft soms een niet-gladde structuur. Het devies is dus eerst vullen, mogelijk in meerdere lagen, totdat je de oppervlakte hebt bereikt. Daarna, en mogelijk weer in meerdere laagjes, plamuren om het glad af te werken. Afhankelijk van het middel wil ik de laatste laag(jes) nog wel eens met verdund middel afsmeren om een zo glad mogelijk resultaat te bereiken. Tussen de lagen schuren. Eigenlijk een beetje zoals je dat ook doet met verf of lak.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik vul vele gaten met Zwaluw Polysoft 2K Plamuur online kopen? | Verfwinkel.nl En anders met staalplamuur. Ja je moet soms 2 - 3 keer vullen voor een goed resultaat. Hierna doe ik er grondverf op. Maar je kan ook eerste de grondverf doen (alleen schuur je het vaak weg en dan moet je weer gronden) Na de grondverf Jansen lakplamuur alles schuren en eventueel nog een laag grondverf. Schuren en aflakken. Dan zie je geen nerf meer en je hebt een stak resultaat.
 
  • Leuk
Waarderingen: JagerGuus

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Even terugkoppeling over wat ik vandaag gedaan heb. Vanochtend gelijk om 0800 naar de garage gegaan het alles op de de schragen gelegd. Ik heb een stuk P80 van de rol gepakt met een reststuk MPX. De lichte druk heb ik nu alles weg kunnen schuren, daarna was alles zichtbaar en voelbaar vlak. Opvallend is dat je gelijk ziet hoeveel stof je met de stofzuiger wegzuigt.
Daarna wel alles in de grondverf moeten zetten, maar met dit weer had ik om 1600u al een uitgeharde derde laag 9010:)
Ik heb daarna het onderstel in elkaar gezet en onder het barblad kunnen monteren.

Hoewel ik alle tips niet meer heb kunnen proberen ben ik heel erg blij met de "gouden tip" en ga de andere tips bij een volgend nieuw project of "onderhoud" zeker proberen. Nu mijn "kunde" op het gebied van hout "bewerking" groeit wil ik ook op het gebied van verf en afwerking mee groeien.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Danny1984 en jelmer

blommetje92

Actieve deelnemer
30 dec 2018
91
18
Leuven
Heb je een foto van het resultaat? Ik gebruik de houtvuller altijd naar volle tevredenheid. Ik schuur het vanaf korrel 80 of 120, afhankelijk van hoe netjes ik gewerkt heb. Meestal, zoals al genoemd, uit de hand, met een schuurklosje.

Edit: ik ben te laat zie ik. Mooi dat het gelukt is!!
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
plamuur moet je opsluiten tussen de verf op kaal houd geen plamuur gebruiken (i.v.m. vocht)
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
plamuur moet je opsluiten tussen de verf op kaal houd geen plamuur gebruiken (i.v.m. vocht)
Gelukkig is dit binnen, dus ik verwacht weinig vocht. Het waren voornamelijk spijkergaatjes en een naadje tussen twee platen, geen grote hoeveelheden plamuur dus.
Meestal zet ik het eerst in de grondverf, maar in dit geval had ik eerst de plamuur gepakt om te zien of het daarna wel beter ging. Niet dus:)
 
Laatst bewerkt:

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
541
319
Ook met plamuur en verf/lak: ik had mijn boeiboorden gevuld met vuller (was een naad aanwezig). Tussen het vullen en dat ik kon schilderen is het gaan regenen. Prima, daarna alles goed laten drogen, alles geschuurd, en daarna geverfd.
Ik trok de vellen plamuur mee, en nu is het gaan scheuren etc.
Oftewel, alles mag nog een keer kaal, en dan gaat er polyester plamuur overheen, geen halve maatregelen.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
831
437
Noord-Veluwe
Ik weet niet hoe lang die boeidelen zijn en hoe jouw huis wordt beschenen door de zon, maar houd er rekening mee dat hout niet alleen werkt door vocht. Ook verschillen in temperatuur doen hout werken. Het kan dus heel goed zijn dat die naden waar je het over hebt in werkelijkheid bewust aangebrachte dilatatievoegen zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.