Plafond met latjes

Ambidexterity

Actieve deelnemer
In onze tuinkamer moet ik nu gaan beginnen met het afwerken van het plafond, ik weet wel wat ik wil, alleen loop ik nog tegen wat onzekerheden aan.
Ik wil de balken in het zicht houden, dus tussen de balken wil ik een zwarte plaat plaatsen, tegen die plaat wil ik latjes van 1x1cm met een tussen ruimte van 1cm.
Vuren is een mooi contrast op zwart dacht ik. Maar houd kan gaan trekken en ik wil het graag strak hebben en houden.

Wat ik net heb zitten bedenken is het volgende, als ik nu een sandwich paneel pakt van 6mm dik, daar een berken multiplex plaat van 9mm dik tegen aan lijmt.
Vervolgens met de bovenfrees die ik door een nog te maken bak/baan laat schuiven 10mm weg freest, zou dat stabiel blijven, ik bedoel dat de latjes niet gaan dansen.
Misschien te overvloeden, maar een sandwich paneel is "0,5mm aluminium - zwart kunststof - 0,5mm aluminium"
Door 10mm of 9,5mm weg te frezen wordt het zwart zichtbaar.
De lijm die ik in gedachten hebt is een hightech lijm waarmee ik volledig de plaat mee in lijmt.

Of gaat dit toch in de loop van de tijd lelijk worden?

Waar ik net ook even aan zat te denken is zwart gefineerde MDF, ik weet alleen niet of dit in 9/10mm te krijgen is en volgens mij is berken multiplex goedkoper.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.138
1.949
Klein-Brabant, Vlaanderen
dit wordt precisiewerk
mogelijks bestaan ze, maar het is de 1ste keer dat ik over frezen voor alu hoor
ik ben het met jou eens dat het risico bestaat dat opgelegde latjes gaan werken
mocht ik zo'n minitieuze klus uitvoeren, dan zou ik een zwarte betonplex of mdf nemen, daarin groeven frezen, en in die groeven geschaafde latjes leggen (gelijmd of met mini-brads geschoten)
voor de fijne afwerking gaat mijn voorkeur eerder naar loofhout zoals es uit
je kan de latjes vooraf lakken
het is nog niet de sixtijnse kapel, maar wel monnikenwerk
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Zo gek als de sixtijnse kapel wilde ik het ook weer niet maken (is wel mooi om te zien)
Maar monnikenwerk is het wel, maar dan hebben we wel iets moois. Een of andere gips plaat er in klappen kan iedereen wel.

Wat betreft dat frezen in aluminium, het is ook weer geen massief. Daarbij is het gewoon waai bomen aluminium en geen super legering. Ik heb even in de specs gekeken, maar het is 0,3mm.

Het idee van zwarte betonplex of zwart MDF met daar groeven in is wel een mooi idee, alleen ik heb geen schaafbank of vandiktebank om mooie latjes te maken.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.138
1.949
Klein-Brabant, Vlaanderen
Het idee van zwarte betonplex of zwart MDF met daar groeven in is wel een mooi idee, alleen ik heb geen schaafbank of vandiktebank om mooie latjes te maken.
op dit forum staat een rubriek 'durf te vragen'
een pak collega's hebben een vvd
ik vermoed dat je tamelijk mobiel bent, dus een ommetje kan geen probleem zijn

mpx op een sandwichpaneel lijmen + daarin met een tussenafstand van 10 mm groeven van 10 mm trekken is een hele uitdaging
het begint reeds bij het lijmen
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Ik heb die rubriek nog niet gezien, dat is wel leuk en handig.

Als je met een 2mm lijm kam met hightech lijm lijmt, dan kan je er een koe aan ophangen, dit is voor mij niet zo spanend.

Echter is het idee met de betonplex of zwart MDF wel een mooi idee.
Dat essen hout is denk ik licht van kleur, ik ga even daar naar kijken.
Ook ga ik uitzoeken of er zwart betonplex of zwart MDF is van 9 of 10mm
Het moet niet te dik worden, want ik wil zoveel mogelijk balken overhouden voor het zicht.

Het infrezen, is 2mm diep afdoende of moet dat echt dieper?
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Als je de kleurig omkeert, kan je prima met betonplex uit de voeten. Als je daar een sleuf uitfreest, kijk je tegen de lichte kern aan. Of maak ik het nu weer te simpel ;)?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.138
1.949
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik heb die rubriek nog niet gezien
hierbij durf te vragen
Als je met een 2mm lijm kam met hightech lijm lijmt, dan kan je er een koe aan ophangen
de kwaliteit van de lijm trek ik niet in twijfel
over de gelijkmatigheid van uitspreiden + het resultaat na uitfrezen kan ik mij geen idee vormen
het idee met de betonplex of zwart MDF
omdat je freest is de kans op uitrafeling klein
wat niet belet dat die bij betonplex groter is dan bij mdf, omdat betonplex uit vezels in lagen opgebouwd is, terwijl mdf geperste pulp is
de buitenkant van betonplex is glad-glimmend, terwijl die van mdf mat is
je kan de mdf vooraf lakken
essen hout is denk ik licht van kleur, ik ga even daar naar kijken
het is licht van kleur
stabieler dan beuk, maar dat zou ook kunnen
beuk heeft kortere vezels dan es & de struktuur is anders
in ieder geval neem je best hard hout omdat dat gladder uit de vvd glijdt
Het infrezen, is 2 mm diep afdoende ?
hangt er van af hoe je de latjes op de onderplaat wil zetten
je kan ze er gewoon op leggen + met brads van 0,6 mm vast schieten
daarbij heb je kleine gaatjes
infrezen + verlijmen is meer werk
het voordeel van infrezen is dat de lijm er niet direct naast puilt
die 2 mm volstaat, want het enige doel is dat de latjes niet zijdelings uitzwermen
uitzoeken of er zwart betonplex of zwart MDF is van 9 of 10mm
mogelijks wordt het 8 of 12 mm
 
Laatst bewerkt:

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.114
241
Goeree-Overflakkee
Ik snap niet zo goed waarom je het zo ingewikkeld wilt maken. Waarom niet gewoon een zwart geschilderd plafond (als dan niet met multiplex) met daar tegenaan de latjes? Meer dan dat lijkt me niet nodig. Er is geen enkel risico op problemen door werking.
 

jorisvh

Post veel
Waarom de breedte van de latjes niet afstemmen op iets dat je zo kan kopen, bvb een panlat? Spaart veel werk. Of in de houthandel laten schaven op de maat die je wil?

Over welke afmetingen spreken we ongeveer? Is het een roostering met HoH afstand van 30-40cm en wil je daar de latjes dwars tussen? Of lopen ze evenwijdig met de balken en zijn ze dus veel langer?

Hout ’werkt’ inderdaad, maar dat hoeft geen probleem te zijn als je het ofwel zo stevig vastmaakt zodat het geen kant op kan ofwel ruimte geeft om te vervormen.
Zo’n klein latje kan je denk ik probleemloos bevestigen zodat dat sterker is dan eventuele krachten als het wil gaan werken, met lijm en nageltjes. Sowieso wil het veel meer dwars werken dan langs en in die richting blijft het vrij.
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Oke, dit heeft even stil gelegen, was druk bezig met het tafelblad en uiteraard het gewone werk.

Ik ga voor een plaat die ik ga infrezen volgens idee van ZotVanHout in post#2 in dit topic.
Ik wil 2mm diep infrezen met een frees van 10mm doorsnede.
Dus 10mm blijft volledige dikte van de plaat, 10mm wordt 2mm diep, dan sla ik weer 10mm over enzovoort, enzovoort.
Het moeten 9 platen worden van ±2m lang en ±60cm breed, dus aardig wat vreeswerk. Is ook geen drama, want het moet mooi worden.

Ik zat te denken om een bak te maken met opstaande randen en een gleuf in het midden waar mijn freesmachine tussen door kan schuiven. Opzicht geen moeilijk verhaal en is zo gemaakt met een paar stukjes underlayment.

Waar ik nog niet over uit ben, hoe schuif ik die bak tekens 20mm op?
 

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
394
173
Groene Hart
Je kunt gebruik maken van het feit dat je na enkele keren steeds een groef van 10 mm 'achterlaat' bij de gang over de panelen.
Maak iets dat daar invalt, en dat de juiste afstand heeft tot de 'schuifbak'. Bij iedere volgende groef laat je dat 'iets' dan steeds een groef opschuiven.
Alleen bij de eerste groeven moet je even heel goed meten. of een dummy stukje met groeven maken dat je naast iedere nieuwe plaat legt totdat de groeven in de nieuwe plaat onder de bak vandaan komen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ambidexterity

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Oke, ik ben ondertussen verder met dit project gegaan. Ik heb een schuifbak gemaakt met haaks een laat er onder tegen aan en 2 stuks 2mm opvul plaatjes die telkens in de groef valt. Zo heb ik een mooie 3-punts aanleg en blijf ik ook haaks. Dit werkt perfect en 1 plaat heb ik al gemaakt. Ik frees 2mm diep en de groeven zijn 18mm breed en ik slaat telkens 18mm over. Ik heb een mooie 18 berken multiplex plaat gekocht waarvan ik strookjes zaagt van 18mm, deze passen er precies mooi in.

Alleen loop ik nog tegen 1 ding aan, als ik freest, dan worden uit de dammetjes soms stukjes uit geslagen. De frees is nieuw en neem ik aan scherp (frees van Festool)
Is hier nog wat aan te doen?
Zou het helpen als ik de plaat eerst verft met grondverf die wat meer is verdunt dat het er goed in trekt en dan nogmaals gronden?
Nu doe ik eerst frezen en dan pas gronden.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.138
1.949
Klein-Brabant, Vlaanderen
elke laag die je op de mpx zet, verhoogt de stevigheid + de weerstand tegen uitsplinteren
snijdt de frees enkel aan de zijkanten of ook onderaan ?
je kan proberen om met een frees met een kleinere diameter voor te frezen, en pas nadien de definitieve breedte + diepte te maken
maar dan moet je telkens het freesje wisselen of moeten de platen 2 x door de geleider
zelfs bij mpx berk zijn er kleine holtes in de lagen
een foto is altijd welkom
 

FredR

Actieve deelnemer
30 mei 2016
371
106
60
Sint Odilienberg
Heb je al eens geprobeerd eerst een stuk schilderstape op het hout te plakken en dan te freze? dat helpt ook tegen het splinteren.

Fred
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Mijn reactie heeft even geduurd, maar er moest van het weekend een aantal recepten en aanpassingen daarop van glühwein worden gemaakt en getest, inmiddels het juiste recept gevonden.
Het leek me raadzamer om van het weekend niet met het project bezig te zijn en niet hier te reageren aangezien de teksten dan geen kant noch wal zullen raken 🥳

Maar goed, vandaag weer alles opgepakt, wel had ik zaterdag nog even een plank geschilderd.
1 stevig verdunde grondlaag, 1 normale grondlaag en vervolgens een aflak laag.
Ik ben trouwens vergeten te kijken of de frees ook of niet aan de onderzijde snijdt.
Het frezen gaat nu een stuk mooier, geen stukjes die worden uitgeslagen, de randen zijn een heel stuk strakker.

Een foto van de plaat zonder verf heb ik helaas niet gemaakt. De laatste foto met spotje is nog een plaat die ik had gedaan zonder eerst te verven, als je goed kijkt kan je het een beetje zien.

1657374566.jpg

2564577.jpg

376456756.jpg
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.138
1.949
Klein-Brabant, Vlaanderen
foto's geven meer duidelijkheid
hoe verplaats je die mal op telkens een vaste afstand ?
frees met lager bovenaan, en geen kopieerring ?
waarvoor dienen / van waar komen die gaatjes in de plaat ?

1639523669655.png
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Het is al eerder gezegd..… waarom het zo complex maken (en vooral veel extra freeswerk)?

Gewoon een zwarte plaat met wat latjes erop en klaar. Of maak anders ook de zwarte/dunnere latjes en lijm alles.

En dan schroeven voor de bevestiging in het zicht :-(. Had die dan ook even onder zo’n latje laten uitkomen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.