Plafond in verdieping met te grote hoogte

Torro

Actieve deelnemer
Wij hebben een oud huis met een 1e verdieping direct onder de kap van het huis. De nok ligt op 5.50m boven de verdiepingsvloer.
We willen in deze grote ruimte op ongeveer 2,40m een plafond hangen met daarop een goede isolatie.
De overspanning tussen de bouwmuren is ongeveer. 6.50m
De verdieping is en wordt voorlopig niet ingedeeld.
We zitten te denken om de overspanning te maken met enkele Samengestelde I balken van 6,50m en daaronder een houten roosterwerk met daaronder gipsplaten.
Wat denken jullie daarvan.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Als je het financieel kunt dragen zou ik het zo (zwaar) uitvoeren dat het gebruikt kan worden. Verder goed plan!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.537
Ga je de balken aan de muren ophangen, of aan de kap? Waarom 2,4m? Wil je nog iets met de ruimte boven je plafond ?
 

teunos

Actieve deelnemer
12 apr 2021
105
91
Oss
Ga je de balken aan de muren ophangen, of aan de kap? Waarom 2,4m? Wil je nog iets met de ruimte boven je plafond ?
Inderdaad, mijn huis is met plafonds van 2.4m gebouwd net voor het bouwbesluit van 2006 en ik had heel erg graag 20cm extra gehad!
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
We zitten te denken om de overspanning te maken met enkele Samengestelde I balken van 6,50m en daaronder een houten roosterwerk met daaronder gipsplaten.
samengestelde I-balken ?
hout of staal ?
kan je dat roosterwerk niet tussen de balken kwijt, opdat je minder hoogte verliest ?
tegelijk heb je dan een draagvlak voor wanneer je bovenop de balken een vloer wilt leggen ?
 

Torro

Actieve deelnemer
Het is de bedoeling om de verdieping voorlopig niet in te delen.
Het plafond willen we erin hebben als eerste stap om de eerste verdieping af te werken, maar minstens nu al om een goede isolatie boven het plafond aan te brengen.
We zouden inderdaad kunnen overwegen om 20 cm meer hoogte te nemen.
De samengestelde i.balken worden van hout en die willen we zelf maken van 44x65 en het lijf van 18mm osb.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
als je alleen een verlaagd blafond wil zou ik voor metalstut gaan in combinatie met een paar koudgevormed c profielen om die grote overspanning te halen
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

Torro

Actieve deelnemer
We willen in een later stadium de verdieping indelen.
Om nu alleen de kap te isoleren zou duurder zijn.
Wat zouden dat wel niet voor c-profielen moeten zijn met die overspanning.
Misschien is een combinatie van houten I-balken met daaronder metalstut wel een goede oplossing!!
 

Torro

Actieve deelnemer
Ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik het zal doen.Mijn voorkeur gaat eigenlijk uit naar de samengestelde balken van hout. Lijkt me eigenlijk ook het goedkoopst.
De overspanning is 6,50m, maar er komt alleen een plafond van gipsplaten en isolatie aan te hangen. Moet toch te doen zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.