Plaatmateriaal, hoe belandt het bij jou?

Vigier

Actieve deelnemer
13 jan 2024
49
22
Naarden
Goedenavond forumgenoten,

ik weet niet of de kantine de juiste plek is, maar ik vond geen ander forumdeel waar het beter paste...

Ik heb een stationwagon met een vrij grote kofferbak, maar 244x122 past er helaas niet in. Max iets meer dan een meter breed... En balkjes tot 270 passen precies tussen dashboard en kofferklep, dat is dan wel weer fijn. Heb besloten dat er een andere auto moet komen (met deze is te vaak gezeik met hoge rekening), dus werd grootte daar een criterium in. Om daarna tot de conclusie te komen dat dat eigenlijk allemaal niets uit maakt, want of de kofferbak nou groot of heel groot is, 122 breed past er niet in. Dan moet de volgende maar een wat kleinere worden met een trekhaak, dan ga ik wel een aanhangwagen huren als er plaatwerk mee moet. Toen bedacht ik me: dat moet ook op het dak kunnen. Dakdragers en aan 1 kant een soort rollen erop zodat je de plaat als het ware tegen de zijkant van de auto kunt zetten (maar dan hoger) en dan duw je hem omhoog waarop hij op de dakdragers komt. Maar hoezo ben ik oplossingen aan het bedenken voor problemen waar anderen toch ook last van moeten hebben?

Dus, voor degenen die ook veel met plaatmateriaal werken, hoe komt dat bij jullie thuis? Busjes? Aanhangwagens? Laten bezorgen? En dan vanaf de houthandel? Bouwmarkt? Of laat je het eerst grofweg op maat zagen en dan in je kofferbak, bakfiets of onder de arm?
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.854
2.110
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik gooi ze gewoon op de 2x1 aanhanger van de Humbaur (Hornbach). Was een cheapo ding (uit mijn hoofd 500-600 euro destijds, met huif) maar dient me al 5 jaar zonder gezeik in weer en wind en soms iets overbelast. Prima koop en verdient zijn geld snel terug, maar je moet een aanhanger kwijt kunnen (willen).

Dakdragers werkt ook prima, rollen vind ik daar niet persé bij nodig zoveel weegt een plaat ook weer niet.
 

bakkerl

Nieuw lid
30 jun 2022
7
3
fctsZ7Mnr1ArTuqO0tq1
We hebben een aantal aanhangwagens in de familie die bijna altijd wel bruikbaar zijn.
Daar kunnen hele platen van 244x122 in. Dus meestal haal ik dan een aantal zodat ze op voorraad liggen.

Daar voor haalde ik iets groots bij de karwei en met de karwei pas kon je dan een aanhang wagen gratis huren voor 2 uur. Daarmee langs de groothandel voor de rest van de benodigide platen (karwei is niet het goedkoopst).
 
  • Leuk
Waarderingen: mink en ZotVanHout

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.508
2.997
Gaanderen
Ik zou liever geen hele platen op dakdragers vervoeren. Heb al 2 keer gezien dat ze loskwamen op de snelweg.
Aanhangwagen is de beste oplossing als je geen bus hebt waar hele platen in passen.
Ik heb hier geluk, de plaatselijke houthandel komt ze gratis brengen als in de buurt zijn.
 

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
233
172
Schouwen-Duiveland
Platen op dakdragers zou ik nooit doen.

Vorige manager op mijn werk had een jaguar lease auto van het werk. Twee platen van 122x244x18 dik op de dakdragers. Met een gangetje van 80-90 km/u, wind eronder en de dakdragers braken uit zijn rail. Gevolg was stijlen zo verwrongen waren dat de Jaguar van 7 maanden oud Total loss is verklaard.

Gewoon op een kar achter je auto of of maat laten zagen. Of een busje lenen van iemand waar de platen op zijn kant in passen.
 
  • Wow
Waarderingen: mink

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.