Plaatmateriaal doorzagen

Groot

Nieuw lid
16 aug 2024
2
1
Groningen
Ik vraag me af of iemand weet of het mogelijk is om plaatmateriaal van 3cm dik, door te zagen, zodat de dikte kleiner wordt (bv 1,5cm). Ik weet dat dit niet ideaal is, maar vraag me af of het überhaupt kan en zo ja, hoe. Alvast bedankt!
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.616
1.044
Riemst
Hangt af van het type plaatmateriaal. Spaanplaat is bijvoorbeeld opgebouwd uit lagen met verschillende samenstelling. De kern is meestal grof samengesteld en minder compact. Naar buiten toe wordt de samenstelling fijner om een mooi, glad oppervlakt te krijgen. Idem voor goedkopere multiplex. MDF en sommige soorten multiplex (de betere kwaliteit) hebben wel een homogene samenstelling omdat dit plaatmateriaal geschikt is om de zaagsnede in zicht te gebruiken. Dus hier zou doorzagen in de dikte in principe wel kunnen.
 

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
112
46
‘s-Hertogenbosch
Op diepte inzagen en de rest met de beitel afsteken als het eenzijdig schoon mag worden… anders met de bovenfrees terug frezen. Kost wel wat tijd, een nieuwe plaat is vaak makkelijker en goedkoper ( als je de tijd en het werk telt.
 

Groot

Nieuw lid
16 aug 2024
2
1
Groningen
Bedankt voor de reacties tot nu toe! Het betreft populieren multiplex en de plaat is zo'n 87x77cm met afgeronde hoeken. Is een bovenfrees dan het beste apparaat om te gebruiken en kan je daarmee over het gehele oppervlak een laag verwijderen?
 
  • Leuk
Waarderingen: John1969

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
112
46
‘s-Hertogenbosch
Bedankt voor de reacties tot nu toe! Het betreft populieren multiplex en de plaat is zo'n 87x77cm met afgeronde hoeken. Is een bovenfrees dan het beste apparaat om te gebruiken en kan je daarmee over het gehele oppervlak een laag verwijderen?
Met veel geduld. Populieren plex is volgens mij de goedkoopste die er is. Waarom doe je jezelf niet het plezier om een nieuwe plaat op dikte te halen
 
  • Leuk
Waarderingen: michielr

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.262
596
Moordrecht
En een plaat van 30 dik is best wel eens te gebruiken voor een ander project, want niet goedkoop, waar een volle plaat 15mm rond de 4 tientjes is. Ik weet niet hoe jij in je tijd zit, maar als ik de tijd van mn baas doorreken met het tarief wat hij voor me vraagt, kan ik daar 12 minuten voor werken

Daarbij loop je ernstig het risico dat je in 1 van de lage kwaliteit vullagen komt, met de nodig gaten en onvolkomenheden die daar bij komen.. Ik zou t niet doen
 
  • Leuk
Waarderingen: John1969

Rdl

Post veel
7 okt 2021
1.072
438
hilversum
Als ik het goed begrijp.
Wil hij een tafelblad of dergelijks verlagen zonder de 2 delen te behouden.
De rotzooi en geklooi die er bij komt kijken om dit te doen is de moeite niet waard en dan is nog de vraag of het netjes word.

Gezien het materiaal zou ik gewoon een dunner stuk kopen en dat op maat maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: LukeB2530

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.695
2.143
Klein-Brabant, Vlaanderen
@Groot
welkom als nieuw lid

en je draaft ineens met een grote vraag aan !
aan het terugbrengen van mpx-plaat van 87x77 cm van 30 tot 15 mm zou ik nog niet eens denken
technisch zou dit met massief kunnen
een mpx bevat binnenin meestal minder perfekte lagen
je hebt ook kans uit versplintering
=> koop gewoon een plaat van 15 mm dik + zet daar ronde hoeken aan
succes !
 
  • Leuk
Waarderingen: mk23

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.325
2.874
Gaanderen
Ik heb vorig jaar een eiken tafelblad ruim 15 mm dunner gefreesd. Daar komt verschrikkelijk veel stof bij vrij. Ik zou een nieuwe plaat kopen.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
771
143
Verdunnen lijkt mij onwenselijk. Elke plaat heeft interne spanningen door verlijmingen/persing of vochtverdeling in de plaat. Een plaat significant dunner maken gaat iig kromtrekken tot gevolg hebben. Los van de bovengenoemde zorgen.
Ben overigens ook wel benieuwd wat de reden van de vraag is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.