Peter uit Friesland

Friesland

Actieve deelnemer
5 jul 2022
50
13
drachten
Dag Allemaal!

Ik ben Peter uit het mooie Fryslan. Recentelijk heb ik afscheid genomen van wat dieren die op mijn erf liepen waardoor een leuke schuur leeg kwam te staan. Youtube stelde mij rond die tijd plots een bepaalde video over houtdraaien voor en ik verbaasde mij wat voor mooie dingen je kon maken van hout. Ik stook al 20 jaar haardhout en heb flink wat bomen op het erf staan, dus affiniteit met hout was er wel. Na een week youtube filmpjes kijken en continu verbazen over de mogelijkheden en kunstwerken die je kunt maken, heb ik de knoop maar doorgehakt en besloten om het houtdraaien zelf maar eens te gaan proberen. Ik ben behoorlijk impulsief, barst van de ideeen, vind het heerlijk om mij ergens in te verdiepen en het onder de knie te krijgen maar ik weet ook dat sommige dingen zomaar voorbij kunnen zijn: stel niet uit tot later wat je vandaan kan doen!

In mijn schuur staat inmiddels een FU 180 en heb een sorby-set gekocht van een houtdraaier uit Friesland die er maar een paar uurtjes mee heeft gedraaid en gestopt is met de hobby. Ik heb er inmiddels een paar werkstukken mee gemaakt en probeer ik de techniek onder de knie te krijgen. Daarnaast zit ik vaak verlekkerd op internet te kijken naar de leuke dingen die nog meer te koop zijn en waarmee ik de bank kan uitbreiden, dat zal jullie vast bekend voorkomen vermoed ik. Een schalensteker staat ook nog op mijn wensenlijst want het is zonde om een groot blok helemaal weg te draaien, helaas zijn ze er tweedehands nauwelijks tot niet te koop en zijn ze nieuw behoorlijk duur. Wereldwijd zoeken heeft mij vrij weinig opgeleverd helaas.

Ook het vinden van goed hout is een uitdaging, op mijn erf staan voornamelijk elzen en die zijn voornamelijk bestemd voor de houtkachel (en nog niet groot genoeg voor grote schalen). Mijn buurman zaagt wel eens in bossen om haardhout te maken, wellicht kan hij nog een paar oude eiken vinden voor mij. Zo niet, dan wordt het marktplaats of de houthandel om aan geschikt eikenhout te komen. Hebben jullie tips op dat vlak? Wat is ongeveer een redelijke kuubsprijs voor geschikt eikenhout voor de houtdraaibank want met de energiecrisis is hout ook flink duurder geworden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rdl

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.595
541
Steenbergen, Noord Brabant
Welkom! Kijk je niet blind op eiken, er zijn nog andere leuke houtsoorten waar het leuk draaien mee is (beuken, essen, esdoorn, goudenregen, appel, etc. Etc..). Een paar tips: 1) doe een cursusje houtdraaien of vind een ervaren draaier in de buurt die je op weg kan helpen - zeker om je te wijzen op de dingen die je vooral NIET moet doen;).
2) vriendjes worden met lokale boomverzorgers of tuinmannen - die rooien nog wel eens wat waar wat leuks van te maken is. Even contact opnemen met Radius (vereniging van houtdraaiers) kan ook verhelderend zijn. Succes!
 
  • Leuk
Waarderingen: Friesland

Friesland

Actieve deelnemer
5 jul 2022
50
13
drachten
Welkom! Kijk je niet blind op eiken, er zijn nog andere leuke houtsoorten waar het leuk draaien mee is (beuken, essen, esdoorn, goudenregen, appel, etc. Etc..). Een paar tips: 1) doe een cursusje houtdraaien of vind een ervaren draaier in de buurt die je op weg kan helpen - zeker om je te wijzen op de dingen die je vooral NIET moet doen;).
2) vriendjes worden met lokale boomverzorgers of tuinmannen - die rooien nog wel eens wat waar wat leuks van te maken is. Even contact opnemen met Radius (vereniging van houtdraaiers) kan ook verhelderend zijn. Succes!
Dank voor de tips.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.458
546
Welkom hier.

Ik zou mij eerst informeren of een fu 180 wel stevig en krachtig genoeg is voor een schalensteker.
Op dit forum , onder marktplein staat de rubriek :

De Houtdraaierij

De winkel van Ronald Kanne, houtdraaier en houtdraaiers gereedschap

daar kun je terecht met dat soort vragen.

groeten,
Ornament
www.houtsnijden.eu
 
  • Leuk
Waarderingen: Friesland

Friesland

Actieve deelnemer
5 jul 2022
50
13
drachten
Dank voor het welkom Ornament, uiteraard heb ik Ronald al eens gesproken. Ik heb geen zin om een nieuwe te kopen waardoor ik mij eerst maar eens op de techniek moet gaan richten. Eind november is er pas weer een basiscursus waar wat plekken vrij zijn, dat duurt nog een poos helaas. Een privelesje is een oplossing, er mogen ook anderen mee. Zijn er mee die een privelesje willen zodat we hem prive kunnen boeken en de kosten kunnen delen?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.