Periodiek onderhoud F45

LvdV

Nieuw lid
7 mrt 2020
2
0
Beste forumleden,
Sinds kort ben ik de trotse bezitter van een Altendorf F45 uit 2006.
De machine wil ik natuurlijk in goede conditie houden en ik vraag mij af of er periodiek onderhoud nodig is.
Moeten er onderdelen gesmeerd worden of afgesteld worden?
Zelf zag ik al dat het rollager van de parallel-geleider gebroken is en ook een paar kunststof onderrollen van de afkorttafel lopen contactloos.
Wellicht zijn er nog meer punten die ik moet nalopen.
Vriendelijke groet,
Lode
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.326
2.038
Klein-Brabant, Vlaanderen
welkom als nieuw lid !
als je voor deze mooie machine mooi geld betaald hebt, dan is een mooie onderhoudsbeurt geen weggesmeten geld
noblesse in londerzeel is voor vl hoofdverdeler van alterdorf
 

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
111
52
Zaanstreek
Toe maar, altendorfs zijn geen half geld! Er moet zeker een goede service manual te vinden zijn - desnoods bij Altendorf zelf opvragen a.d.h.v. je serienummer.

- Alle gietijzer goed schoonmaken en invetten, wij gebruiken altijd silbergleit maar er zijn vele merken die dit soort wax voeren
- kleppen openen van de body en helemaal uitzuigen. Riem & assen schoonmaken & inspecteren.

Qua afstellen zul je ook het eea moeten uitzoeken inderdaad. Staat alles zuiver haaks? Loopt je wagen goed parallel aan je blad? Loopt je wagen over de volle baan mooi vlak, of staat hij iets bol/hol?
- 5cut-method kan je gebruiken voor checken van je afkortgeleider. Neem een stuk plaatmateriaal en zaag er aan 4 zijden een zaagsnede ongeveer vanaf, al ronddraaiend. Dus kant 1 gezaagd, doordraaien dat die tegen je geleider zit en dan kant 2 zagen etc. Als je rond bent ga je zaagsnede 5 maken. Dit is dus kant 1 nogmaals, zaag er een strook van af van zo'n 10mm (op het oog). Pak een digitale schuifmaat en meet het begin en einde van je strookje. Is die parellel? Dan staat je zaag zuiver haaks. Zoniet, dan wordt het door deze methode erg uitvergroot. Zoek maar 's op Youtube, staat er vol mee
- rolwagen parallel aan je blad is ook cruciaal voor zuivere zaagsnedes. Dit kan met bijvoorbeeld een meetklokje
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.