Pergola/veranda restaureren

Niels.o

Actieve deelnemer
18 mrt 2022
102
11
eindhoven
Hallo,
Ik heb 5 jaar geleden een pergola/veranda-achtige constructie gemaakt op zo'n manier dat mijn zonneluifel eronder door kan. Daardoor staan de Douglas balken in de open ruimte. Door onervarenheid heb ik ook verschillende maten balken gebruikt. Nl. 12 en 10 dik. de liggers zijn 10 dik en de staanders zijn 12.

Op de plek waar de drie balken bij elkaar komen heb ik nu een soort zwam groeien (ik heb hem nu verwijderd maar hij is wit en een soort paddenstoel achtig) en het hout begint flink te rotten. Ik wil daarom stukken eruit zagen en vervangen.

Ik heb wat vragen en ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Ten eerste wil ik van de lange balk een stuk afzagen en vervangen. Zie foto 2. De balk is 10 dik en 15 hoog. Hoe koppel ik die stukken zodat ze ook in de regen kunnen staan. Ik zie geen gordinglassen van die maat maar wel een van 10x20 die zou ik kunnen aanpassen. Of de oplossing zoals ik getekend heb op de foto met draadeindes erdoor heen.

Ten tweede. Hoe breng ik de delen samen op de staander zodat het niet wegrot. Ik dacht eraan het op elkaar te leggen met plastic vulplaten ertussen zodat het kan luchten.

Ten derde. Ik heb epdm thuis liggen. Is het slim om bovenop een strook over de liggende balken aan te leggen tegen de regen of beter gewoon open laten?

Bijlagen

• PXL_20241101_084052651.jpg
    PXL_20241101_084052651.jpg
    137,2 KB · Weergaven: 42
  • PXL_20241101_082255632~2.jpg
    PXL_20241101_082255632~2.jpg
    247,5 KB · Weergaven: 39
  • PXL_20241101_082307046.jpg
    PXL_20241101_082307046.jpg
    209,6 KB · Weergaven: 34

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.783
436
Ik zie op de eerste foto kops hout dat blootgesteld wordt aan weersinvloeden, dat moet je alleszins al met zekerheid vermijden zodat er geen water op kan blijven staan/intrekken.

Niels.o

Actieve deelnemer
18 mrt 2022
102
11
eindhoven
Zat zelf ook aan deze oplossing te denken. Een verbingsstuk. En misschien kan ik er een soort paal muts opzetten dat het niet zo inregent?

Bijlagen

• Screenshot_20241101-102518.png
    Screenshot_20241101-102518.png
    127 KB · Weergaven: 29
  • Screenshot_20241101-102206.png
    Screenshot_20241101-102206.png
    246,7 KB · Weergaven: 28
  • Leuk
Waarderingen: mink

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.559
436
Dordrecht
Als je zwam hebt is er zeer waarschijnlijk een grotere lengte van je balken geïnfecteerd, heb je boringen gedaan om dat te controleren? Als je die zwam niet volledig weghaalt of bestrijdt is het dweilen met de kraan open en rot het gewoon door bij het vers aangebrachte voedsel.
Een dergelijke toepassing is niet echt duurzaam, wil je dat het langer meegaat zul je de detaillering moeten aanpakken en/of ander hout moeten gebruiken.

Laatst bewerkt:

Niels.o

Actieve deelnemer
18 mrt 2022
102
11
eindhoven
Ja ik wil het ook goed doen maar alles afbreken en opnieuw doen dat gaat me te ver. Ik wil ook zeker 1 meter van de balken afhalen en vervangen aan alle kanten. Ook de staanders.

Een andere optie is de dakdragers ver te vervangen en tussen de balken een ijzeren koker te plaatsen zoals hier getekend in sketchup

Bijlagen

• PXL_20241101_084925496.jpg
    PXL_20241101_084925496.jpg
    98,2 KB · Weergaven: 27

Niels.o

Actieve deelnemer
18 mrt 2022
102
11
eindhoven
De voornaamste vraag is hoe ik een balk van 10x15 van 4 meter lang kan verlengen?

Een gordinglas of wat ik getekend heb of allebei?

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.559
436
Dordrecht
Ik zou eerst de omvang van je probleem in kaart brengen en dan gaan oplossen.
Beide verlengingen geven capilaire vlakken die gegarandeerd gaan rotten, zeker met dit hout, dus zijn het als beste zeer tijdelijke oplossingen mijns inziens.

Niels.o

Actieve deelnemer
18 mrt 2022
102
11
eindhoven
Ik snap jouw reactie maar ik zie het als volgt. Als ik nu met 1 dag werk en voor 150 euro aan materiaal het zo kan repareren dat het weer 10 jaar meegaat door wat slimmer te werken en bijvoorbeeld overal kieren tussen te laten dmv vullers en wellicht wat epdm aan te brengen vind ik het ook goed. Ik ben geen perfectionist maar zoals mijn vriendin altijd zegt. Jij vind een 6 ook een voldoende.

Misschien is dit ook een goede oplossing is, of 2 per balk naast elkaar en dan die wovar hoekverbinder waar ze samen komen:

Bijlagen

• Screenshot_20241101-142559.png
    Screenshot_20241101-142559.png
    148,7 KB · Weergaven: 29

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.559
436
Dordrecht
Dat is dus geen goede oplossing. Met zwam en water zonder saneren voedt je alleen de zwam en ben je vlot weer aan de beurt, nog los van de constructieve verzwakking. Dus mag je blij zijn als die balk niet over 2 jaar naar beneden komt.

Heel simpel gezegd; je hebt het verkeerde materiaal gekozen met de verkeerde detaillering voor een buitentoepassing die nat kan worden, duidelijk bewezen door het feit dat het na 5 jaar al compleet foute boel is.
Als je op wilt lossen wil ik graag meewerken, maar ik ben bang dat het dan alles buiten het dak vervangen wordt voor ander hout (of deelvervangingen en schilderen) en dat is niet wat je acceptabel vindt, maar mijns inziens wel wat er moet gebeuren om ook maar enigszins in de buurt van de constructieve veiligheidseisen te komen.
Voor een hekje oid zou ik er anders instaan, maar je bent vast niet de enige die onder dat dak doorloopt, dus is dit voor mij geen constructie om mee te rommelen.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: John1969 en Petrolhead

Niels.o

Actieve deelnemer
18 mrt 2022
102
11
eindhoven
Ik heb even nagedacht over wat je zegt en je hebt gelijk. Ik denk dat ik eiken balken bestel en alles wat nat wordt volledig vervang. Die balken pas ik dan tot net voor het dak aan en dan koppel ik ze met draadeindes m8. Het deel wat gekoppeld wordt bekleed ik bovenop met epdm tegen het inregenen. De balk die er nu ligt is 10x15 dus als ik 10x10 gebruik moet dat kunnen.

Misschien doe ik aan de boven en onderkant een stalen lat ertussen of zouden dikke grote revetten voldoende zijn?

Ik denk dat ik de 2 draagbalken koppel met een stalen buis en dan staalkabels ernaast. Daar groeit een druif over en dat maakt het geheel wat slanker.

Ik heb het uitgetekend in sketchup.

Zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden?

Bedankt alvast voor de tips en het meedenken.

Bijlagen

• PXL_20241102_065405936.jpg
    PXL_20241102_065405936.jpg
    130,8 KB · Weergaven: 12
  • Grrr
Waarderingen: John1969

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.993
2.211
Klein-Brabant, Vlaanderen
ik zou de hele buitenconstructie in zijn geheel vervangen
nieuwe dragers naast het overblijvende binnendeel van de bestaande
stukken er van tussen halen en weer (pogen te) aansluiten is half werk

1730533310067.png

die inkeping is dé manier om water in je hout te krijgen
1730533404631.png

Niels.o

Actieve deelnemer
18 mrt 2022
102
11
eindhoven
Ja oorspronkelijk was het hele dak dicht met doorzichtige polycarbonaat golfplaten maar gaandeweg heb in die weggehaald omdat ik het geen gezicht vond. Vandaar de problemen. De hele constructie weghalen gaat me te ver. Onder het dak is het droog en ligt het dicht met epdm. Dan kan ik alles opnieuw gaan kopen. Ik vind het ook gewoon mooi zoals het is nu. Ik ben bereid het dak door te trekken over de aansluiting heen maar alles afbreken nee.

Bijlagen

• 20230712_160302.jpg
    20230712_160302.jpg
    160,9 KB · Weergaven: 7

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.993
2.211
Ja oorspronkelijk was het hele dak dicht met doorzichtige polycarbonaat golfplaten maar gaandeweg heb in die weggehaald omdat ik het geen gezicht vond. Vandaar de problemen. De hele constructie weghalen gaat me te ver. Onder het dak is het droog en ligt het dicht met epdm. Dan kan ik alles opnieuw gaan kopen. Ik vind het ook gewoon mooi zoals het is nu. Ik ben bereid het dak door te trekken over de aansluiting heen maar alles afbreken nee.
met buitenconstructie bedoel ik enkel alles wat nu continu in de regen staat

Niels.o

Actieve deelnemer
18 mrt 2022
102
11
eindhoven
Ja idd. Dat ben ik ook van plan. Alles onafgedekt ga ik vervangen voor eiken 10x10.
Blijft er enkel een aansluiting Douglas op eiken en daar trek ik het dak door met epdm.
Zou de aansluiting met draadeinden m8 door de balken heen verticaal voldoende als ik een overlapping maak van zeg 80 cm beide 7.5 dik of 10 eiken en 5 Douglas? Of zijn er betere manieren?

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.559
436
Dordrecht
Een las op het midden van de overspanning is maximaal belast qua moment, dus exact wat je niet wilt. Het is gewoon geen goede plek om aan te scherven, dus eigenlijk is vervangen de enig goede optie, hoe vervelend ook.....

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.993
2.211
Een las op het midden van de overspanning is maximaal belast qua moment, dus exact wat je niet wilt. Het is gewoon geen goede plek om aan te scherven, dus eigenlijk is vervangen de enig goede optie, hoe vervelend ook.....
akkoord dat een las het zwakste punt is
doorlopende dragers over de volledige lengte was mijn voorstel
tegen de huidige aanschroeven

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.109
3.032
Eiken gaat je ook niet helpen. Verzinkt staal of hout uit klasse 1 heeft meer kans van overleven. Spul uit elkaar trekken, rot in de vuurkorf. En dan de rest gebruiken voor een nieuw afdak. En dan aan het eind een balk overdwars tot aan de muur. Het droge deel kan je dan met goedkoop hout bouwen. Het natte deel kan je dan van materiaal maken, dat tegen de weersinvloeden kan. Alle balken waar nu zwam in zit, compleet opstoken, niet hergebruiken.

• Leuk
Waarderingen: Emilio

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.559
436
Dordrecht
akkoord dat een las het zwakste punt is
doorlopende dragers over de volledige lengte was mijn voorstel
tegen de huidige aanschroeven
Dat is in essentie ook een vervanging, alleen dan zonder verwijderen van het oude hout. Zit daar toch nog ergens zwam in dan ben je vlot weer aan de beurt.

Wat Chevy zegt is een prima en praktische oplossing. Nogmaals; dit is gezien functie en aantasting geen werkje om mee te rommelen.

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
281
147
‘s-Hertogenbosch
Ik heb even nagedacht over wat je zegt en je hebt gelijk. Ik denk dat ik eiken balken bestel en alles wat nat wordt volledig vervang. Die balken pas ik dan tot net voor het dak aan en dan koppel ik ze met draadeindes m8. Het deel wat gekoppeld wordt bekleed ik bovenop met epdm tegen het inregenen. De balk die er nu ligt is 10x15 dus als ik 10x10 gebruik moet dat kunnen.

Misschien doe ik aan de boven en onderkant een stalen lat ertussen of zouden dikke grote revetten voldoende zijn?

Ik denk dat ik de 2 draagbalken koppel met een stalen buis en dan staalkabels ernaast. Daar groeit een druif over en dat maakt het geheel wat slanker.

Ik heb het uitgetekend in sketchup.

Zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden?

Bedankt alvast voor de tips en het meedenken.
Dit is constructief niet mijn keuze….. als dit je constructie wordt zou ik over vijf jaar toch buiten je afdak je koffie op drinken…..

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.