Pergola met hangmatten

Testedoene

Nieuw lid
27 mei 2020
1
0
Hallo,

mijn eerste berichtje hier...
Even een korte voorstelling:
Ik ben Wesley, 41 jaar, samenwonend in de omgeving van Gent met 2 opgroeiende kinderen.

Mijn huisgenoten en ikzelf zouden een vrijstaande constructie bouwen (pergola) van 3,7 op 2,5m.
Deze zou bestaan uit 4 palen uit een nog onbekende houtsoort waar er een dwarsligger op gemonteerd wordt. Daar zou ik bovenop een betonnet monteren met een rieten mat om wat schaduw te maken.

Klinkt gemakkelijk maar nu komt het:
Op de lange kanten zouden hangmatten komen die elk max 200kg kunnen dragen!
Deze hangen bevestigd op een hoogte van ongeveer 1,8-1,9m.
Enkele problemen duiken op:
-
-welke houtsoort gebruik ik best?
-zijn palen van 12cm op 12cm voldoende?
-mijn constructie zou ongeveer 2,4m hoog moeten zijn. Gezien de hangmatten redelijk hoog gemonteerd worden mogen de dwarsruiters dus niet te groot zijn.
-hoe ver moeten mijn palen in de grond?
-wrijf ik ze in met een coating of moeten ze in een grondpin? Ik vrees dat dit niet stevig genoeg zal zijn?
-mag er beton gegoten worden rond de gecoate paal of zijn er betere alternatieven

Veel vragen en bedenkingen die ik jammer genoeg niet bij mijn houtleverancier kan vragen momenteel. Door de corona-gekte vergaat hij van het werk en is er geen ruimte om dit projectje samen te overlopen...

Alvast mijn dank voor zij die de tijd en moeite nemen om mij wat verder op weg te zetten!

Groetjes,
Wesley
 

Bijlagen

  • 4CFE3423-ABBD-4267-A2EC-E27B20B9884F.jpeg
    4CFE3423-ABBD-4267-A2EC-E27B20B9884F.jpeg
    242,6 KB · Weergaven: 25

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Welkom

-welke houtsoort gebruik ik best? Douglas is redelijk betaalbaar en redelijk duurzaam (10 jaar onbehandeld).
- zijn palen van 12cm op 12cm voldoende? Ja.
- mijn constructie zou ongeveer 2,4m hoog moeten zijn. Gezien de hangmatten redelijk hoog gemonteerd worden mogen de dwarsruiters dus niet te groot zijn. Lijkt me geen probleem.
-hoe ver moeten mijn palen in de grond? Ik zou voor minimaal 60 cm gaan. Maar belangrijker is dat de gehele constructie stijf genoeg is. Tussen de staanders (boven de hangmat) moet ook een stevige balk.
-wrijf ik ze in met een coating of moeten ze in een grondpin? Ik vrees dat dit niet stevig genoeg zal zijn? Ik weet niet op wat voor grond je woont. Het zal vooral gaan op de kracht naar beneden. De stevigheid moet uit de schoren komen.
-mag er beton gegoten worden rond de gecoate paal of zijn er betere alternatieven? Beton kan prima. Is ook lekker stevig en beschermt je hout. Behandelen is altijd goed in het kader van het verlengen van de levensduur. Maar op een dag moet je het weer slopen, en dan is beton wel vervelend.
 

Joepbisschops

Actieve deelnemer
29 jun 2018
146
41
Ermelo
www.youphoutbewerking.nl
Hoi Wesley, ik lees met je mee. Ik wil in mijn tuin ook een pergola gaan maken van behandeld douglas.. Ik ben ook op zoek naar de juiste manier om de palen te plaatsen en om stevigheid te garanderen. Al verwacht ik niet 400 kilo aan de constructie te gaan hangen ;).
 

hendrikus

Actieve deelnemer
30 dec 2013
34
13
Douglas houten palen zou ik niet in beton storten of in de grond zetten, dan zullen ze onnodig snel gaan rotten. Ik zou een betonnen poertje met een draadeind gebruiken waarop je de palen monteert. Deze zijn eventueel prefab te koop ( willekeurig voorbeeld). Op deze manier blijven de palen vrij van de grond en droog. Zijdelings stijfheid kun je inderdaad met schoren bereiken.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Lariks palen kunnen best in de grond geplaatst. Het rotten gebeurt meestal bij de overgang van grond naar lucht.
Ik plaats veel larikspalen in mijn werk en gebruik óf een post-saver die er omheen word gebrand met een gasbrander, of een rubber seal die er opgesmeerd word met een kwast. Het laatste is makkelijker in gebruik en sluit beter af vind ik. Behandel de paal wel tot minimaal 5 cm boven grondpeil.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.198
560
Jelmer, ik zou graag merk en productnaam van je rubber seal willen weten.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Ik heb ook goede ervaringen met rubber seal. Doe het vooral niet te zuinig en 2 lagen met nadien zeker een dag droogtijd. Als je een stuk tape gebruikt kun je en strakke grens creëren want het spul komt wel in het zicht. Ik zou zelf minstens 10cm (liefst meer) boven maaiveld gaan ivm gras en opspattend vuil. Dan bescherm je de paal optimaal.

Je wilt een paal met rubberseal niet in de grond meppen (dan beschadigd het teveel). Daarom kun je beter een overmaats gat boren. vervolgens stel en schoor je tijdelijk de paal waterpas en vul je het gat met zand. Je pakt een gieter met water een een stok en verdicht heel de ruimte met zand. Een alternatief is het graven/ boren van een zeer ruim overmaats gat en hier snelbeton in kieperen. m.i. geeft dat vooral veel rommel, is het milieubelastend en lastig bij vervangen van de palen.

Een prefab betonpoer met draadeind is een goede mogelijkheid om de paal geventileerd te monteren. Nadeel hiervan is dat de draadeind niet zo verzot is op grote zijdelingse lasten. Je spreekt over een last 200 kg. Er vanuit gaand dat het touw van de hangmat relatief horizontaal hangt is de krachtvector in horizontale richting behoorlijk. Verder is het lastiger en duurder dan rubber seal + water/zand.

Wees niet te zuinig met de lengte, ik zou zeggen: 1m insmeren met rubber seal, 80cm-mv in de grond zetten.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Voor een dergelijke belasting vind ik 80cm aan de krappe kant.
Afhankelijk van de grond zou ik zeker voor 1-1,2m kiezen.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Als je de constructie stijf genoeg maakt
Zou een beton poer het mooiste zijn
Een mooie duurzame afwerking verkrijg je dan
Mvg leroy
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Zelf heb ik het opgelost door aan de bovenkant de pergola door te trekken. Dus de druif groeit bovenlangs. Dan gaan de balken ook niet snel verzakken.
 

Fennah Woodworking

Actieve deelnemer
4 jun 2020
46
14
Ik zou ze maken met douglashout 15x15, stevig zat en niet al te duur. Zet deze op een betonpoer als je dit mooi vindt, maar dan zou ik wel een dwarsbalk erop leggen.

Anders gewoon in de grond en behandelen met een beschermende coating zoals bijvoorbeeld Tenco Bitumen of iets dergelijks. Wel diep de grond in anders trekken de palen naar elkaar. En anders hier ook een dwarsbalkje gebruiken!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.