pennenmal

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
om pennen te maken kan je verschillende manieren gebruiken... dat weet ik.
op mijn cursus bij de Schrijn hadden ze een mal voor de formaatzaag die hele mooie rechte en evenwijdige pennen kon maken. Ik ben vergeten hoe die mal gemaakt is maar ik wist het principe nog.

gisteren heb ik n.a.v. dat principe het volgende gebougemaaktwd:
http://picasaweb.google.nl/g.kauer/Pennenmal#slideshow

en het werkt :D (met een klein houtje onder het uiteinde anders is het niet exact haaks :oops: )
nu moeten mijn visbekboren nog binnenkomen en ik kan keurige pen/gat-verbindingen maken.
 
A

Athanor

Guest
Giudo,

Ik werk ook met dergelijke hulpstukken. De borsten zaag ik echter van tevoren op lengte met de afkorttafel van mijn Robland, dan weet ik zeker dat ik haaks ben. Voor het inzagen van de pennen mag ik dan enkele tiende mm er naast zitten, dat maakt op de zaagsnede van 4mm niet veel meer uit.

Fons
 

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
Athanor zei:
Giudo,

Ik werk ook met dergelijke hulpstukken. De borsten zaag ik echter van tevoren op lengte met de afkorttafel van mijn Robland, dan weet ik zeker dat ik haaks ben. Voor het inzagen van de pennen mag ik dan enkele tiende mm er naast zitten, dat maakt op de zaagsnede van 4mm niet veel meer uit.

Fons
klopt. Ik had idd ook die borsten eerst ingezaagd. datgene wat dan in het hoekje blijft zitten (omdat het zaagblad altijd een heuveltje achterlaat) is oersimpel met een beitel weg te steken.
 
A

Athanor

Guest
Er zijn zaagbladen met rechte tanden te koop, dan hebben we dat probleem niet meer. Mijn leverancier/slijper heeft al eens geinformeerd, ze zijn nogal prijzig als ik me goed herinner.

Fons
 

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
Athanor zei:
Er zijn zaagbladen met rechte tanden te koop, dan hebben we dat probleem niet meer. Mijn leverancier/slijper heeft al eens geinformeerd, ze zijn nogal prijzig als ik me goed herinner.

Fons
net opgezocht op de felder site. ze beginnen bij 70 euro voor een sleufzaagblad....hmmm.... Ik denk dat ik voor het overgebleven hoekje mijn vertrouwde beitel pak.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.