Pen blanks stabiliseren

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Ja het is even de vraag of dit bij veredeling of houtdraaien moet.

Verslag

Ik ga/ben begonnen met het stabiliseren van een aantal penblanks. Deze heb ik vorig jaar gezaagd uit een blok kachelhout. Volgens mij was het behoorlijk droog.
Nu heb ik wel een vochtmeter maar ik had geen zin om dat ding te zoeken in mijn verzameling. Dat is ook niet nodig het vocht moet er gewoon uit.
Moeders wilde een nieuwe oven. Nou dacht dat komt mooi uit. Dus afgelopen vrijdag de oven eruit gehaald nieuwe erin en vandaag de oude oven in de schuur opgehangen.
Ik heb (het lijkt wel een kookrecept) 501 gram hout geruime tijd op 110 graden in de oven gebakken. Nu weegt het hout nog 460 gram. Das toch bijna 10 % gewichts verlies.
De blanks zijn meteen in ikea ziplock zak gedaan. Morgen worden ze dubbel gebakken en dan weet ik of ze droog genoeg zijn om ze te stabiliseren.
penblanks met slaap.jpg
Hier een voorbeeld van een blank die ik niet ga gebruiken. ( niet mooi genoeg) De andere blanks hebben meer tekening).
Word vervolgt.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Wim, waarmee en waarin ga je stabiliseren. Onder vacuum of onder druk?
Eerst met hars onder vacuum. Daarna bakken. Zitten er dan nog gaten in dan epoxy onder druk.
Ik heb ook nog wat andere dingen liggen waar ik wil aangieten. Eerst maar even oefenen.
Ook kan er nog een kleurtje bij. Ik heb al 2 jaar een vacuumvat staan maar nog nooit gebruikt.
Zal wel met een kunststof deksel zijn. Ben benieuwd hoe lang die het vol houd. Bij Jaap (mappa tools) niet lang. Ik gebruik deze harz Stabilisierungsharz Acrylharz SKresin 1505., 19,95 € maar dan de voorganger.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Vervolg

Kwalitatief Uitermate Teleurstellend
Vol goede moed de blanks een uurtje in de oven gedaan. Gewogen en het gewicht was 1 gram lichter. Dus klaar voor de volgende stap het stabiliseren. De pomp en het vacuumvat van zolder gehaald en even de gebruiksaanwijzing nagekeken. Dat doe ik normaal nooit maar een vacuumpomp bevat olie en ik moest weten of er olie inzat. Ja daar staat dus niets over. Er zat wel een fles bij dus die erin gedaan en niets op het peilglas te zien. Gelukkig na een minuut wel. Slang erop fittingen aangedraaid. Testrun droog. Uitstekend snel voldoende vacuum. IMG20220501154348.jpgIMG20220501154400.jpg
Even langs het tuincentrum voor een plastic insertbak. Die past zuigend.
Tot zover valt het allemaal mee.
De hars voor stabilisatie van boven gehaald. Deze had ik op de DFT 2019 gekocht. Ik had even overlegd of het nog gebruikt kon worden. Ja als de componenten niet bij elkaar zitten gaat dat zeer waarschijnlijk goed.
Ik blij want ik had twee componenten toch? Nee dus. Houdbaarheid half jaar. Toch de vloeistof in de bak gegooid en toen vond ik dat er weinig vloeistof uit kwam en de bus bleef zwaar. Ja het onderste deel was zo te zeggen uitgehard in de bus. @!#$%^gr:mad:
Eigen schuld had ik er maar eerder aan moeten beginnen. 5 liter naar de ............
Nu op zoek naar een soort gelijk product hier in Nederland. Catus juice is een optie.
Als iemand goede ervaringen heeft met zo'n product laat het dan even weten.

Wordt vervolgt.
 

Bijlagen

  • IMG20220501154348.jpg
    IMG20220501154348.jpg
    86,7 KB · Weergaven: 3

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.837
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Zoals al eerder opgemerkt (in het mappatools onderwerp geloof ik) gebruik ik op dit moment voor mijn hengels Stabicure van polyestershoppen.nl. Ik kan niet vergelijken (heb nog nooit iets anders gebruikt) maar het doet voor zover ik kan zien wat het moet doen. Ik heb 1 liter gekocht - en die gaat vrijwel altijd bijna helemaal in mijn vacuum vat - een 4 cm diameter witte PVC binnenpijp in een 5 cm grijze PVC buitenpijp - die hengeldelen zijn nogal lang. Het is inmiddels meer dan een jaar oud maar doet nog wat het moet doen. Ik verwacht niet dat het nog 2 jaar bruikbaar blijft, dus ik zal wel een keer nieuwe moeten bestellen, maar voorlopig werkt het.

Ach, en een blikje jachtlak gaat ook meestal weg voordat het echt leeg is ;-)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
De hars is binnen. Snel leveren kan dus wel.

Als proef 4 penblanks in de hars. Vacuum erop en "bellen blazen maar". Bij mijn test bleef het vacuum zonder de blanks er mooi op. Nu loopt het snel terug. De vacuum pomp rookt. Weet iemand of dit normaal is?
We gaan er morgen mee verder want ik wil de pomp niet aan laten staan als ik er niet ben. En om dit nu aan mijn vrouw uit te leggen daar heb ik geen zin in.
 

FredR

Actieve deelnemer
30 mei 2016
371
106
60
Sint Odilienberg
De hars is binnen. Snel leveren kan dus wel.

Als proef 4 penblanks in de hars. Vacuum erop en "bellen blazen maar". Bij mijn test bleef het vacuum zonder de blanks er mooi op. Nu loopt het snel terug. De vacuum pomp rookt. Weet iemand of dit normaal is?
We gaan er morgen mee verder want ik wil de pomp niet aan laten staan als ik er niet ben. En om dit nu aan mijn vrouw uit te leggen daar heb ik geen zin in.
Dat roken komt omdat er nog vocht uit de vacuumcilinder komt. Ik gebruik regelmatig een vacuumpomp (in de koeltechniek) om een systeem te vacumeren, dus vocht eruit te trekken. Als er veel vocht aanwezig is bij een systeem dan rookt de pomp ook.

Fred
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.837
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
De hars is binnen. Snel leveren kan dus wel.

Als proef 4 penblanks in de hars. Vacuum erop en "bellen blazen maar". Bij mijn test bleef het vacuum zonder de blanks er mooi op. Nu loopt het snel terug. De vacuum pomp rookt. Weet iemand of dit normaal is?
Ja. combinatie van effect van warmte (door de pomp zelf ontwikkeld) op de olie en, met name, het gas dat je afzuigt, dat via de olie weggepompt wordt - de gasballast neemt een oliemist mee (let op, gasballast is hier eigenlijk niet het juiste woord...)
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Er zijn vier blanks gestabiliseerd. En gebakken. Ze zijn ongeveer in gewicht verdubbeld.
Hier het resultaat.
IMG20220503172413.jpg
Even snel een zijde geschuurd tot 320 en een beetje olie erop. Nu nog een paar dagen laten harden en dan zal ik eens kijken of we er nog een pen van kunnen draaien. Hier nog een foto van de kopse kant. Helaas niet heel scherp.
IMG20220503172431.jpg

Dan nog een vraag. Bij een leeg vat, nou er zit wel lucht in hoor, zie ik de manometer langzaam terug lopen.
Ik had verwacht dat het vat dan met de kranen dicht het vacuum zou handhaven.
Hoe kan ik testen waar het lekt. Gewoon met zeepsop net zoals als er druk op zou staan?
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.217
525
Eanske
ingoogni.nl
Hoe kan ik testen waar het lekt.
Helium lektester, maar da's misschien iets te veel van het goede.

Zeepsop kan werken als je in het vat kunt kijken, of anders de zeep kunt zien als het vat weer open is.

Kun je met het zelfde systeem er ook druk op zetten? Dan zie je de zeepbubbels aan de buitenkant.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Er zitten veel spullen in mijn verzameling maar geen helium tester. Nooit geweten dat ik die ooit nodig zou hebben. Ja in deze vacuumvaten is de deksel volledig doorzichtig. Nee deze kan je niet op druk zetten.
Dat met zeepsop zou voor de dekseldoorvoer kunnen werken. Hierop zit een kruisstuk met 2 kranen en een manometer. Hier kan ik niets met zeepsop. Ik zou de boel kunnen demonteren en dan dat kruisstuk onder druk zetten en dan met zeepsop testen.
Het is mij niet bekend of er verschil zit in afdichting tussen vacuum en druk.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.837
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
heb je de dekselrand ingevet? Ik vet de rand van mijn (glazen) vacuumexsiccator in met siliconenvet (die randen zijn, zoals gebruikelijk bij labglaswerk, geslepen). Dat houd het vacuum rustig een dag vast.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
De deksel is van kunststof. Er zit een siliconen rand om de deksel heen waarop de afdichting plaats vind.
Vet kan wonderen doen. Ik zal eens kijken of ik nog wat aan mijn vliegvisvest heb hangen. Dit zou wel de simpelste oplossing zijn.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Vet maakt nagenoeg geen verschil. Water en zeepsop verduidelijkt meer. De doorgang naar de deksel lekt.
Daar zitten 3 siliconen ringen en hoevast of hoe los ik ze ook draai ze blijven lekken.
Eens kijken wat er gebeurt met rubberen ringen die wat harder zijn.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.029
2.570
Zit er geen schroefdraad in het deksel? Ik heb zelf een deksel uit een plaat 40mm plexiglas gefreesd en daar heb ik gewoon gasdraad in getapt en het fitwerk met tape gemonteerd. Afdichting is een ring die uit een hema siliconenmatje is gesneden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Nee geen schroefdraad. Ik weet zelfs niet wat erop zit. In ieder geval geen BSP 1/4 lijkt op metrisch.
Dan moet ik er 3/8 in tappen en dan verlopen naar 1/4. Siliconenmat houd in gedachten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.