Patent verloopt van Festool Domino

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.271
1.191
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Exact hetzelfde, alleen in het NL heet het een octrooi, in veel andere talen patent (van letters patent - lettres patentes: openbare brieven / aankondigingen). In het Frans heet het een brevette. Zoals gezegd, allemaal hetzelfde. (maar formeel / juridisch is in het NL de term 'octrooi')

random snippet - in het 15e (?) eeuwse Engeland waren kaperbrieven ook letters patent... Openbare statements van de monarch.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.235
1.006
Enschede, Twente
Exact hetzelfde, alleen in het NL heet het een octrooi, in veel andere talen patent (van letters patent - lettres patentes: openbare brieven / aankondigingen). In het Frans heet het een brevette. Zoals gezegd, allemaal hetzelfde. (maar formeel / juridisch is in het NL de term 'octrooi')

random snippet - in het 15e (?) eeuwse Engeland waren kaperbrieven ook letters patent... Openbare statements van de monarch.
Omdat wij Nederlanders daarin wat lui zijn geweest/geworden/gebleven zijn die begrippen hier uitwisselbaar geworden. Wat niet betekent dat ze hetzelfde betekenen.
Patent, in de vorm van bijvoorbeeld patentbrief, was er eerder. Een patent(brief) gaf een bepaald persoon of instelling het recht om iets te doen voor een bepaalde periode. Bijvoorbeeld koren malen, drukwerk vervaardigen, vijandelijke schepen kapen, een kolonie oprichten. Welke technologie daarbij gebruikt werd was natuurlijk volkomen ondergeschikt aan de activiteit. Iemand anders kon ergens anders — ook in het zelfde rechtsgebied, maar wel buiten de in het patent omschreven lokatie — ook koren malen, drukwerk vervaardigen, enzovoorts.
Waar de nuance begint is dat een octrooi juist anderen uitsluit van het doen/maken van hetzelfde in een identieke vorm (of nagenoeg identiek, als er gebruik werd gemaakt van een bestaand en nog geldig octrooi) in het gehele rechtsgebied van de verlener van een octrooi. Ook is de periode waarvoor een octrooi geldt altijd vastomschreven, in tegenstelling tot de oudere vormen van patent.
Ik verwijs graag naar deze twee websites:

NB Dat Wikipedia geen Nederlandstalig lemma hierover heeft. Vandaar die eerste zin van mijn bijdrage.

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.933
635
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ja, ik had geluk! Had al heel lang de originele. En heb hem na gebruik op dit forum kunnen door verkopen.
Met die Parkside op de markt zullen de prijzen van de originele gebruikte machines ook wel dalen.
Wat betreft de lakfrees: Wat ik op internet zie, met mijn oude machine in gedachten, ziet er heel goed uit.
Wel een dingetje is dat als het te bewerken oppervlak een beetje onregelmatig is, het lang duurt voor je resultaat hebt.

M'n laatste off-topic vraag 🫣: voor het verwijderen van oude tapijt(lijm)resten is het dus niet geschikt? Het is dus echt enkel voor vlakke oppervlakken en het verwijderen van een dunne laklaag?

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.