Passing aftermarket fijnstoffilter Jet afzuiger

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Hi,

Weet iemand of de verschillende aftermarket fijnstoffilters passen op de Jet DC1100? Buitendiameter is nagenoeg 51 cm, aansluitmaat 49 en een beetje.

Het kan nogal schelen in prijs (2 tot 3x) en ik ben er niet zeker van of het originele Jet filterpatroon ook 3x beter is..
 

jorisvh

Post veel
Het is altijd wat sleuren en trekken om te monteren en vervolgens moet je afdichten met een snelspanband, slangenklem of ducktape om het lekvrij te krijgen.
Maar, dat in acht genomen, denk ik dat de filters van 50cm afzuigers van verschillende merken uitwisselbaar zijn.
Deze zionair paste bvb op mijn Robland, leek mij identiek aan de HBM maar (nog) goedkoper.
Geen garantie ivm Jet natuurlijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rizz

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Top, dank je @jorisvh.

Laat ik mn vraag anders stellen, Kan jij, of iemand anders, zo'n filter voor me opmeten? En dan met name de aansluitmaat op de machine?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Bij de afzuiger die met mijn zaagmachine kwam, zat ook een filterpatroon die niet lekker paste. Ik heb van multiplex een paar ringen gefreesd waar het rubber van het filter goed op aansloot en toen in de onderste ring een sponning waar de rand van de afzuiger mooi inpaste. Rups polimax en er gewoon opgeplakt. Het zit zo al jaren.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Laat ik mn vraag anders stellen, Kan jij, of iemand anders, zo'n filter voor me opmeten? En dan met name de aansluitmaat op de machine?
mijn ijzerboer heeft mij verteld dat bv 50 cm een standaardmaat is
een filter van 50 cm zou daar moeten op passen
helaas is de praktijk altijd iets rekbaar
wil je zeker zijn van de maat van een filter - die in principe ook een standaardmaat zou moeten hebben - dan is het best om aan jouw leverancier de maat te vragen
dan blijft de manier van aansluiten nog over
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
50 is het dus niet, want iets minder.. HBM hoef ik echt niet te mailen om de aansluitmaat, dan krijg ik 51 cm te horen, de buitenmaat van het filter, wat dan wel weer overeen zou komen met de buitenmaat van de afzuiger. Het blijft een Amerikaans merk, met z'n eigen maten, vandaar mijn vraag. Ik ben best zelfredzaam, maar vragen staat me vrij, toch? wellicht is iemand bereid me te verstrekken met de info
 

jorisvh

Post veel
Ik zal morgen eens kijken wat ik nog kan meten nu de filter gemonteerd is.
Sorry, was dit vergeten.
De buitendiameter van de rand waar de plasticzak over komt (er is een stukje met iets kleinere diameter waar de spanband in komt) is 49cm (gemiddeld want die is niet perfect rond).
De buitendiameter aan de kant waar de filter zit kan ik niet meten want die wil er niet zomaar weer af maar ik denk dat die identiek is. Ik heb de omtrek gemeten om dat ruwweg te kunnen checken en dat blijkt te kunnen kloppen.
Dus als jij buitendiameter 49cm hebt dan zou de zionair (waarvan ik denk dat die identiek aan de HBM is) moeten passen, met het nodige geweld, glijmiddel en gevloek.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Ik weet niet of je er zomaar vanuit moet gaan dat deze identiek zijn. Op mijn Felder AF12 heb ik een HBM filter zitten en dat past goed, terwijl een identiek lijkende filter van Tendotools bij een andere woodworker niet goed op zijn AF12 bleef zitten. Net een 1/2 cm verschil kan het verschil uit maken tussen goed strak zitten en te los....
 
  • Leuk
Waarderingen: Rizz

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Sorry, was dit vergeten.
De buitendiameter van de rand waar de plasticzak over komt (er is een stukje met iets kleinere diameter waar de spanband in komt) is 49cm (gemiddeld want die is niet perfect rond).
De buitendiameter aan de kant waar de filter zit kan ik niet meten want die wil er niet zomaar weer af maar ik denk dat die identiek is. Ik heb de omtrek gemeten om dat ruwweg te kunnen checken en dat blijkt te kunnen kloppen.
Dus als jij buitendiameter 49cm hebt dan zou de zionair (waarvan ik denk dat die identiek aan de HBM is) moeten passen, met het nodige geweld, glijmiddel en gevloek.
De buitendiameter van de Jet is bijna 51 cm, de binnendiameter is 49. Ik ging er eigenlijk vanuit dat het filter erin ging en niet er overheen, maar dat is eigenlijk wel logisch.

Maar als ik het goed begrijp, is het proberen dus...
 

jorisvh

Post veel
De buitendiameter van de Jet is bijna 51 cm, de binnendiameter is 49. Ik ging er eigenlijk vanuit dat het filter erin ging en niet er overheen, maar dat is eigenlijk wel logisch.

Maar als ik het goed begrijp, is het proberen dus...
ik begreep je "Buitendiameter is nagenoeg 51 cm, aansluitmaat 49"al niet maar filter gaat er inderdaad overheen en dan kan je evt aanspannen met een snelspanband of slangenklem.
als de buitendiameter 51 is, dan ga je de zionair filter er echt niet overheen krijgen. met de 49 bij mij was het al met veel geweld.
je kan hem er altijd bovenop zetten en met ducktape fixen natuurlijk.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Sorry, was dit vergeten.
De buitendiameter van de rand waar de plasticzak over komt (er is een stukje met iets kleinere diameter waar de spanband in komt) is 49cm (gemiddeld want die is niet perfect rond).
Ah, lees dit nog eens opnieuw.. Bij de Jet wordt de zak geklemd door een beklede ring aan de binnenzijde. Daar sla je je zak omheen en plaatst 'm zo ìn de onderkant. De filterzak gaat er wel overheen, aan de bovenkant..
 

jorisvh

Post veel
moeilijk om in woorden uit te drukken. de doorsnede van de metalen ring ziet er ongeveer zo uit:
D09CFAA6-71B2-4B6B-AC2F-B9926A0F184A.jpeg
zak zowel als filter gaan er rond en dan vast met een spanband die komt waar de diameter wat kleiner is.
1642528464827.jpeg
onderaan is de grootste diameter dus 49, ik denk bovenaan identiek.
als die maat bij de Jet 51 is zal het niet zonder ducktape of houten ring of … lukken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.