Pascal stelt zich voor

Pascall

Actieve deelnemer
20 mrt 2020
42
15
Enschede
Hoi allemaal!

Ik ben Pascal, 27 jaar en sinds ik mijn eigen huis heb, ben ik flink gereedschap aan het sparen. Eerst was dit allround gereedschap, maar gaandeweg ging mijn interesse uit naar houtbewerking. Ik heb een schuur van 1.50 bij 10 meter (nogal een onhandig formaat), maar kan er redelijk mee uit de voeten. Omdat mijn werkbank dus niet zo groot is, maak ik ook geen grote voorwerpen. Mijn houtbewerkingsgereedschap bestaat uit een blokschaaf, beitel, afkortzaag, excenter schuurmachine, lijmtangen en fatsoenlijk meet- en aftekengereedschap. Op mijn verlanglijst staan nog een no4 schaaf en tafelmodel tafelzaag of lintzaag, zodat ik meubels kan herzagen tot herbruikbare stukken hout.

Ik lees al een tijdje mee op dit forum, maar ga nu mijn eerste serieuze projectje starten. Ik verwacht nog wel om hulp te vragen, dus via deze weg ben ik dan geen vreemde meer!

Via Marktplaats heb ik een stapel mooie beuken balkjes op de kop getikt en ga hier verschillende kopshout snijplanken van maken en 1 langshout snijplank. De balkjes zijn al gevlakt, dus dat scheelt mij al een hoop, ook al sluiten ze niet mooi op elkaar aan. De rondhouten wil ik als versiering inleggen op de hoeken.
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2020-07-02 at 13.56.01.jpeg
    WhatsApp Image 2020-07-02 at 13.56.01.jpeg
    117,5 KB · Weergaven: 17
  • WhatsApp Image 2020-07-02 at 13.55.45.jpeg
    WhatsApp Image 2020-07-02 at 13.55.45.jpeg
    98,6 KB · Weergaven: 17
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.095
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
je bent mooi gestart !
De balkjes zijn al gevlakt, dus dat scheelt mij al een hoop, ook al sluiten ze niet mooi op elkaar aan.
je bedoelt dat ze niet echt rechthoekig of vierkant zijn ?
dus je zal spleten hebben ?
die je moet opvullen, want anders blijven daarin voedselresten steken ?
zou er geen collega in jouw omgeving zijn die ze mooi kan rechten ?
lijmen ? zelf maak ik geen snijplanken, maar ik heb gelezen dat titebond daarvoor officieel goedgekeurd is
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Welkom Pascal. Een goede kwaliteit lintzaag is een heel goede keuze als je weinig ruimte hebt. Met een paar verschillende zaaglintjes kun je dan al heel veel: herzagen, verbindingen zagen, bochtenwerk etc. Succes!
 

Pascall

Actieve deelnemer
20 mrt 2020
42
15
Enschede
je bent mooi gestart !

je bedoelt dat ze niet echt rechthoekig of vierkant zijn ?
dus je zal spleten hebben ?
die je moet opvullen, want anders blijven daarin voedselresten steken ?
zou er geen collega in jouw omgeving zijn die ze mooi kan rechten ?
lijmen ? zelf maak ik geen snijplanken, maar ik heb gelezen dat titebond daarvoor officieel goedgekeurd is

Ze zijn inderdaad niet helemaal rechthoekig. Mijn plan is nu de balkjes die aan elkaar gelijmd worden, naast elkaar te klemmen en te schaven. Dan zouden ze beter moeten aansluiten. Het liefst laat ik het niet door een ander doen, omdat ik zelf graag wil leren en ondervinden en aan de hand daarvan mijn kennis of gereedschap uitbreiden. Bedankt voor de tip over Titebond, ik zal me eens verdiepen!
 

Pascall

Actieve deelnemer
20 mrt 2020
42
15
Enschede
Welkom Pascal. Een goede kwaliteit lintzaag is een heel goede keuze als je weinig ruimte hebt. Met een paar verschillende zaaglintjes kun je dan al heel veel: herzagen, verbindingen zagen, bochtenwerk etc. Succes!
Een lintzaag zou voor mij dus de betere keuze zijn boven een tafelzaag? Ik zal me eens verdiepen in de lintzaag, bedankt voor je reactie!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.