Parkside bouwstofzuiger

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
823
201
Heb er zelf geen ervaring mee maar zie wel dat de specs van veel stofzuigers dicht bij elkaar liggen.
Las tijdje geleden op dit forum dat de meeste stofzuigers dezelfde ventilator gebruiken, lijkt dus ook logisch.
Op deze zul je waarschijnlijk geen systainers of dergelijke kunnen koppelen maar persoonlijk heb ik daar ook geen behoefte aan.
Qua duurzaamheid is het volgens mij een kwestie van welke kunststoffen gebruikt zijn en natuurlijk hoe je er zelf mee omgaat.
Ik heb zelf nog een Festo, die is nog prima in orde, maar zou ik toe zijn aan een nieuwe zou ik waarschijnlijk voor deze gaan. Mijn persoonlijke indruk is dat bij ‘Performance’ de prijs/kwaliteit verhouding op dit moment goed ligt, wellicht omdat ze proberen hier een marktaandeel en/of een imago te veroveren.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.905
2.943
Ik zou dan graag willen weten hoe lang ze garanderen dat je er filters en stofzakken voor kan kopen. En heeft die machine automatische filterreiniging? En wat kost een vervangingsprintplaat? En hoe lang is die leverbaar? Want dat zijn de dingen die bepalen hoe lang je er wat aan hebt. De motoren gaan niet snel stuk. Ik heb nog een verzameling stofzuigers staan met defecte printplaten.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.353
2.888
Gaanderen
Allemaal vragen. Daarom ook mijn post. De opmerkingen over de kunststoffen zijn wel van belang. Van de festo stofzuiger sr151 brak het handvat na vele jaren. Bij mij toen ik de trap afliep. Bij mijn CT26 is het bovendeel al vervangen vanwege de veroudering van de kunststof. Na 14 jaar vervangen.
Er zijn niet zo heel veel producenten van stofzuigers. Als bekend is welke fabriek dit model maakt, is het waarschijnlijk makkelijker stofzakken en onderdelen te verkrijgen.
 

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
823
201
En wat kost een vervangingsprintplaat? En hoe lang is die leverbaar?
Ja daar heb je een goed punt.
Filters en zakken daar kun je nog wel eens een mouw aanpassen.
Hoe beter een apparaat is hoe langer je ook behoefte hebt aan reservedelen.
Festool garandeert 10 jaren, Parkside ??.
Nu gaat een printplaat normaliter lang mee maar als die kapot gaat moet je inderdaad een nieuwe kopen, voor andere onderdelen kun je nog wel eens wat improviseren. Allerlei functies in welk apparaat dan ook die je toch nooit gebruikt en die van zo’n printplaatje komen hoeven van mij ook niet zo nodig.
Vraag me wel af hoe dat gaat met printplaten van een bepaald apparaat. Wordt die gemaakt wanneer je die besteld, worden er er daar elk jaar een paar van gemaakt, of een hele serie die op voorraad gaan.
Shelf life is niet oneindig, ze degraderen ook van het liggen, sterker nog een hoop van dat spul degradeert sneller wanneer het op de plank ligt dan in gebruik.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.905
2.943
Bij de betere merken is een printplaat vaak wel leverbaar, maar kost dan de helft van een nieuwe stofzuiger. Of een stofsensortje voor een makita dat 150 euro moet kosten. De oplossing is over het algemeen, om dan gewoon een schakelaar op de motor te zetten, zodat je er nog wel mee kan stofzuigen, maar dan heb je dus geen filterreiniging of startautomaat meer. Ik weet helaas niets van elektronica, want het zijn vaak componentjes van een euro die stuk gaan. Bij witgoed kan je wel een you tube filmpje vinden en doet je machine het weer jaren voor een paar euro. Voor bouwstofzuigers heb ik dat helaas nog niet kunnen vinden. Die worden gewoon vervangen.
 

de-hout-amateur

Nieuw lid
24 mei 2024
22
5
Het hoge noorden
Mijn PPWD30 (alles zuiger) van Parkside is binnengekomen.
Nu ben/was ik een beetje jaloers op de draadloze aanknop van Festool gezien de accu pairing niet super is.
Ik heb het inmiddels voor elkaar dat de stofzuiger is de bedienen (lokaal via Wifi dus geen China).
Inmiddels is er een 3 euro knopje onderweg om deze te monteren op de slang en evt meerdere knopjes elders in de garage (dit is het makkelijkste stuk).
Evt. zou ik nog een cycloon met meerdere aansluitingen willen hebben.
De mogelijkheden zijn nu een stuk groter, een slim stekkertje van de action achter de afkortzaag kan al dienen voor een automatische start.
Weet niet of het interessant genoeg is voor anderen anders wil ik hier best wat uitleg in geven in een nieuwe topic.
 

de-hout-amateur

Nieuw lid
24 mei 2024
22
5
Het hoge noorden
Die accu koppeling is best traag. Wanneer je een gat in de muur boort en eerst de boormachines 5 seconden moet aan houden om de stofzuiger te laten aanslaan is natuurlijk niet praktisch.

Je hebt HomeAssistant nodig. Tegenwoordig is dit relatief eenvoudig op te zetten en sowieso veruit de beste smarthome platform dat er is naast dat het ook nog gratis is.
Daarnaast voeg je de Parkside stofzuiger eerst toe op de Tuya App, niet op de Lidl app.
Lidl app is de "light" versie van de Tuya app (1 pot nat).
Vervolgens installeer je HACS en voeg je de intergratie LocalTuya toe (deze kan je eenvoudig vinden om in HACS te zoeken naar LocalTuya).
Dit is het iets ingewikkelder stuk. Je wilt dit soort apparaten lokaal hebben, geen cloud. Dit i.v.m. veiligheid & snelheid. Hiervoor heb je een LocalKey nodig, deze meneer legt dat prima uit:

Wanneer je dit achter de rug hebt dan ben je er bijna!
Je krijgt dan een venster te zien waar je de Parkside apparaten terug ziet komen, je selecteert vervolgens de stofzuiger en voegt die toe als Switch.
Vervolgens is parameter de derde na laatste de juiste parameter.
Mocht dit niet voor je werken is dit een manier om te checken:

De stofzuiger toevoegen en maak een screenshot/foto van de parameters die je ziet. Klik dit weg, start de stofzuiger met je mobiel via de app en terwijl deze aanstaat doe dit nog eens.
Dan zul je zien dat 1 entity van false naar true is gesprongen, die moet je hebben.

Al met al geen klusje van 10 minuten wanneer het niet je "ding" is maar de mogelijkheden met HomeAssistant zijn vanaf dat moment onbeperkt. Een knopje vervolgens toevoegen om deze aan en uit te zetten is een kwestie van een paar minuten. Wellicht wil ik dit toen m.b.v. mijn smartwatch i.p.v. een knop (al is die al in bestelling).
 
  • Leuk
Waarderingen: hansth en Wouterst

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
389
171
Noardeast-Fryslân
Ziet er inderdaad uit als iets waar te doen is, mits je enig idee hebt wat je mee bezig bent. Dit soort tips ben ik dol op: omdat thuis automatisering (nog) niet mijn interesse heeft was ik er nooit op gekomen dat die Lidl-app geen eigen ontwikkeling is.
Heel nuttig dus een bedankt voor de uitgebreide toelichting 👍.
 

de-hout-amateur

Nieuw lid
24 mei 2024
22
5
Het hoge noorden
Ziet er inderdaad uit als iets waar te doen is, mits je enig idee hebt wat je mee bezig bent. Dit soort tips ben ik dol op: omdat thuis automatisering (nog) niet mijn interesse heeft was ik er nooit op gekomen dat die Lidl-app geen eigen ontwikkeling is.
Heel nuttig dus een bedankt voor de uitgebreide toelichting 👍.
Je ziet het helaas best veel. Smarthome van grotere ketens die behoorlijk goedkoop zijn maar veel gebruiken de Chinese Tuya. Wanneer je er afhankelijk van begint te worden (denk aan motion sensors, lampen) dan wil je niet dat wanneer er haperingen zijn met de Chinese server of door EU regelgeving de server onbereikbaar wordt. Het spul lokaal draaien is het fijnste en het leuke is dat je met HomeAssistant bijna alle sensoren kan gebruiken zonder allemaal verschillende hubjes aan te schaffen of accounts aan te maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.