Parasol uit hout ?

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
Ik heb meer ideeen dan tijd maar werk nu, op papier, aan een parasol met houten lamellen.
De inspiratie komt van onderstaande foto, waar de lamellen uit fenol gemaakt zijn. Maar met een prijs van 2,5k€ dacht ik: "dan kan ik ook, maar uit hout";)
Randvoorwaarden:
  • totale diameter van ongeveer 160cm,
  • lamellen moeten kunnen draaien (om in de winter op te ruimen)
  • liefst zou ik de parasol ook kantelbaar willen maken
1660481642562.png
Volgende overwegingen (zie ook schetsen)
  • om het geheel niet te zwaar te maken maar toch enige stevigheid te geven, dacht ik voor de lamellen aan 2 dunne latten van 2 à 3 mm dik, op elkaar gelijmd, elk ongeveer 80cm lang en iets van 10cm breed aan het uiteinde (om gewicht te sparen wil ik ze taps maken, in het centrum iets van 5 cm)
  • aan elke lamel verlijm ik een kort stukje stalen strip (koud gewalst, 2mm dik, 25mm breed, lengte ?) om deze zo op de staander te kunnen bevestigen
    door bv een gleuf van 1mm diep in de dunne latten te frezen waar dan de stalen strip in verlijmd wordt en aan het andere uiteinde een gat boren voor de bevestiging aan de staander
  • bij een lamel breedte van 10cm aan de omtrek kom ik op circa 50 lamellen in totaal. Met aan elke lamel zo'n stalen strip van 2mm, kom ik aan 10cm opbouwhoogte aan de bovenkant vd staander waar dan de lamellen ronddraaien. Ik kan natuurlijk ook één metalen strip voor 2 lamellen nemen, dat reduceert die hoogte naar 5cm.
  • voor de staander neem ik dan iets van een stang met een M10 draaduiteinde of zo
de vragen (eindelijk):
  • enig idee waar ik zo'n kantelmechanisme kan vinden (gewicht van 50 strippen en lamellen ?)
  • wat vinden jullie van de bevestiging van de lamellen aan de staander ? stevig genoeg ?
  • zijn de lamellen, met 2 x 3mm gelamineerde latten, stevig genoeg ? Gaan ze niet doorbreken of doorhangen (iets doorhangen mag wel, is ook wel mooi) ?
 

Bijlagen

  • IMG_3259.jpg
    IMG_3259.jpg
    85,1 KB · Weergaven: 11
  • IMG_3260.jpg
    IMG_3260.jpg
    87,3 KB · Weergaven: 11
J

j1eke

Guest
Om het jezelf niet moeilijk te maken zou ik het net zo doen als op de voorbeeldfoto, gewoon doorlopende strips met een gat erin, eventueel met een lichte zwaluwstaartvorm, en dan gewoon eeen grote moer oid onder en boven om ze samen te klemmen als ze uitgespreid zijn. Denk dat het lastig wordt neerzetten anders, met de metalen stukken die dunner zijn dan de lammellen.

Het blijft natuurlijk een heel gewicht wat er boven je hoofd hangt in de wind.

Denk dat ik liever een traditionele parasolvorm uit hout zou maken, baleinen met 8 of tien trapeziumvormen erop, zodat de boel bij elkaar gehouden wordt. Opzetten wordt toch een langdurige klus.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
708
282
RegioRotterdam
De vraag is hoe windvast je het wilt maken. Als hij buiten staat en je wilt hem niet elke dag in en uit klappen dan zal hij stormvast moeten zijn.
Ik ben het eens met @j1eke : Een kegelvorm is veel makkelijker. Die heeft stabiliteit van zichzelf en je kunt er stormlijnen aan zetten.
De vraag ging over 'margriet' vorm. Ik zou dan denken aan constructie als een vliegtuigvleugel: een 'spar' ter plaatse van de grootste dikte, dun latje voor-en achter en vliegtuigtriplex huid erover.
Stijfheid is heel belangrijk. Als de bladen in de wind gaan bewegen en ze raken elkaar dan heb je herrie en schade.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
Om het jezelf niet moeilijk te maken zou ik het net zo doen als op de voorbeeldfoto, gewoon doorlopende strips met een gat erin, eventueel met een lichte zwaluwstaartvorm, en dan gewoon eeen grote moer oid onder en boven om ze samen te klemmen als ze uitgespreid zijn.
voor mijn gevoel moeten de strips toch een zekere dikte hebben, zeker in het midden en in jouw voorstel wordt het daat heel dik: 6mm per lamel x 25 = 15cm. Lijkt me niet mooi en daar komt dan nog veel zon door
daarom had ik daar aan dun metaal gedacht
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
De vraag is hoe windvast je het wilt maken. Als hij buiten staat en je wilt hem niet elke dag in en uit klappen dan zal hij stormvast moeten zijn.

Stijfheid is heel belangrijk. Als de bladen in de wind gaan bewegen en ze raken elkaar dan heb je herrie en schade.
daar had ik nog niet aan gedacht :(
 
J

j1eke

Guest
voor mijn gevoel moeten de strips toch een zekere dikte hebben, zeker in het midden en in jouw voorstel wordt het daat heel dik: 6mm per lamel x 25 = 15cm. Lijkt me niet mooi en daar komt dan nog veel zon door
daarom had ik daar aan dun metaal gedacht
Lijkt me juist dat er minder zon doorkomt, omdat de lamellen allemaal netjes vlak kunnen liggen en elkaar iets overlappen. De metalen strips kunnen wel dun worden, maar daar wordt het hout niet dunner van. Dan liggen ze allemaal wat schuin op elkaar met alle gevolgen van dien. Anders moet het hout elkaar helemaal niet raken, maar dat zal de boel ook niet ten goede komen, lijkt me.

Je kunt het probleem van de wind misschien oplossen met een gat in het uiteinde van elke lamel en dan één of twee touw(en) erdoor te rijgen.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Nu concentreren we ons voornamelijk op de parasol, maar hoe zit het met de voet?
Geen idee wat de parsol gaat wegen, maar zeg zo'n 5kg aan windvanger op een stokje, daar is wel wat tegenwicht voor nodig. Of een flink anker.Zeker wanneer je constructie ook kantelbaar wil maken.
Al met al is het een mooi ontwerp, maar ook op de site waarnaar je verwijst zit er ook maar een een simpel plaatje onder dat natuurlijk voor geen enkele stabiliteit zorgt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.