Paneelzaag Felder / Robland of anders?

RubenM

Actieve deelnemer
2 jan 2020
64
57
Hoi Woodworking,

Ik ben net een paar maanden voor mijzelf bezig en zoekende naar een leuk bedrijfspandje, ik maak werkplaats en bedrijfswageninrichtingen met aluminium profielen + multiplex. Daar hoort dan natuurlijk zo meteen een paneelzaag in te staan.
Afgelopen week al bij de Felder showroom in Barneveld geweest, prachtige machines maar je betaalt uiteraard voor de kwaliteit.

Het is voor mij vooral zaak dat ik redelijk nauwkeurig & haaks kan zagen. Ook zit ik vaak met veel verschillende maten planken et cetera wat ik zaag dus het moet relatief snel en betrouwbaar te verstellen zijn allemaal. 99% van de tijd wordt er plaatmateriaal verzaagd (berken multiplex 12mm, 18mm en wellicht af en toe nog dikkere platen) en er zal af en toe eens een hobby projecten tussendoor volgen.

De ervaringen en topics die ik zo kan vinden helpen al een hoop, maar zijn veelal ook wat oudere topics. Techniek staat niet stil en alle merken zullen zo ook steeds beter (zijn ge)worden.

Uiteindelijk is het een kosten afweging, maar ben ik toch benieuwd hoe jullie nu tegen deze merken aankijken. Ik ben een eenmanszaakje en heb wekelijks bij fulltime werk circa 5 uur zaagwerk in de week. Nu zit ik met de volgende machines in mijn afwegingen:
  • Felder K 500 S (nieuw) - mooie machine en met de juiste opties is deze perfect voor mijn doeleinden, nieuw wel prijzig en levertijd bedraagt een goeie 4 maanden
  • Robland E 2500 (nieuw) - ogenschijnlijk prima machine, voordeel t.o.v. de Felder is dat ik deze met digitale aflezing van de parallelgeleider uit kan laten voeren, best een stuk goedkoper dan de Felder. Levertijd heb ik geen idee van.
  • Felder K 5xx / 7xx / 9xx tweedehands kopen (bouwjaar 2010 tot 2015 bijvoorbeeld). In Duitsland is er een redelijke markt in tweedehands machines, je weet direct wat je koopt, geen levertijden, bent minder geld kwijt en kan uitzoeken op de juiste opties. Nadeel is uiteraard tweedehands en daardoor mis je vaak toch 1 of 2 opties die je eigenlijk had willen hebben. De machines zijn ouder en missen daardoor wellicht toch net wat nieuwe opties of technische aanpassingen.
De ervaringen over Robland zeggen: geen hobby maar ook niet professioneel werk. De nieuwe machines zijn waarschijnlijk wel weer wat beter dan de oudere modellen. Is zo'n E2500 dan echt af te raden voor een eenmanszaak met een paar uur zaagwerk in de week? Het zijn geen high-end meubels die ik maak waarop je af wordt geschoten op een afwijking van 0,1mm maar het moet ook niet te ruw of 88 ipv 90 graden worden.

En zijn er merken die hier tussen vallen of vergelijkbaar zijn? Zowel in kwaliteit als prijs. SCM bijvoorbeeld lijkt nog een stukje duurder te zijn dan Felder.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.776
2.166
Klein-Brabant, Vlaanderen
ik kan mij de pijn in jouw hersenpan voorstellen

het is een moeilijke zoektocht, die makkelijk samen te vatten is
1) bekijk van alle merken de types die jou passen
2) bekijk alle opties, beslis welke voor jou nuttig zijn & noteer welke machines die opties hebben
3) maak de optelsom (opties tikken snel aan)

scm zou ik niet bij voorbaat uitsluiten
heb zelf in 2015 een grote combi van scm gekocht, en die boven robland en felder verkozen omwille van de gebruiksmogelijkheden
prijzen lagen dicht bij mekaar
er is ook nog altendorf, maar daar kan een stevig prijskaartje aan hangen

van zodra je keuze bijna vastligt, vraag je referenties en ga je bij kopers van die machine kijken

volg tegelijk de 2dehandsmarkt

robland is inderdaad goedkoper, maar de verhouding kwaliteit/prijs is goed
ze zijn geen eendagsvlieg, want bestaan reeds meer dan 50 jaar

de robland E2500 heb ik net opgezocht
kost amper 4.790 ex

voor de lengte van de wagen raad ik jou 2.500 af, als je 3.000 of meer kan krijgen
heel wat platen kan je nu in lengtes > 3.000 krijgen
het is dikwijls economischer om zo'n plaat te verzagen dan eentje van 2.500

controleer wat de bruikbare lengte is
toen ik de K7 bekeek, bleek die een wagen van 3.000 of 3.200 te hebben
maar dat was de lengte tot aan de grote zaag
maw dan moest ik de voorritser weg laten zakken ;-)
mooi geprobeerd !
 

RubenM

Actieve deelnemer
2 jan 2020
64
57
@ZotVanHout dank voor je antwoord!

Het is inderdaad een pijnlijke zoektocht, maar wel leuk om al die machines te bekijken en je erbij te verlekkeren :)

Het diverse merken bekijken was inderdaad ook al het idee, maar eens even afspraakje plannen bij de dichtsbijzijnde Robland dealer hier. De plaatselijke houthandel hier gebruikt ook een Robland, maar dat is er één van dik 15 jaar oud met veel zaaguurtjes en misbruik van de machine, niet te vergelijken met een nieuwe natuurlijk.

Altendorf had ik gezien prijs al uitgesloten, mooie machines maar wordt mij toch te duur of te oud (tja, oog wil ook wat...). SCM dan in ieder geval tweedehands maar op oriënteren. Prijzen die boven Felder uitstijgen wordt mij echt te gortig helaas.

Voor de E2500 had ik die prijs van €4.790 ook gezien in een prijslijstje, dacht lijst van 2018 maar zo te zien zijn de prijzen niet/weinig veranderd. Met wat opties erbij kwam ik richting €5.500 (zonder eventuele kortingen) wat ik een mooi prijsje vind voor een nieuwe machine, samengestelde Felder K 500 S met korting gaat over de 8k heen. Wordt dan toch een flink bedrag al met al, zeker voor een starter...

3200mm is inderdaad het plan, mede vanwege de 305x153cm platen om snijverliezen te beperken zoals je al benoemd. Neemt wat extra ruimte in, maar daar moet een hal maar op uitgezocht worden.
 

Koenraad

Actieve deelnemer
20 sep 2017
34
4
Dag RubenM,

Ik heb een paar maanden geleden de NLX-TZ van robland gekocht en nu al 2 maanden in gebruik. Ik heb toen ook de afweging gemaakt tussen felder en robland (en heel even naar scm gekeken).
De doorslag heeft bij mij gegeven dat de NLX-TZ de paneelwagen en oplegtafel van de 300 reeks gekregen had, wat dag en nacht verschil geeft. Ik heb nu het gevoel dat ik voor het geld dat ik betaald heb, meer machine heb dan bij Felder. ik heb ook de digitale uitlezing op de aanslag balk en parallel geleider en ik zou niet meer zonder kunnen. Dus ik kan je wel Robland aanraden, maar als ik van jou was, dan zou ik wel naar de Z300 reeks kijken in plaats van naar de E2500 (zonder te weten wat het prijsverschil is tussen die twee).
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.144
992
Ik heb een SCM SC2 en ben daar tevreden over. Waarschijnlijk is voor jou een maat groter (=SCM SC3) fijner. De SCM SC3 kost in Duitsland circa €4500 incl BTW, dus mogelijk is dat ook een optie. Zie deze link voor de specificaties.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.760
417
Naar aanleiding van het aandrijver topic hier terechtgekomen.. Welke Felder is het uiteindelijk geworden?
 

RubenM

Actieve deelnemer
2 jan 2020
64
57
Naar aanleiding van het aandrijver topic hier terechtgekomen.. Welke Felder is het uiteindelijk geworden?
Het is een K 540 S geworden, bouwjaar 2014. In Duitsland gekocht bij gebrek aan mooie modellen in Nederland destijds.
Begin februari de sleutel van mijn werkplaats gekregen en toen moest er natuurlijk z.s.m. ook een paneelzaag komen :)

Al met al tevreden met de keuze, ook blij dat ik een tweedehandse heb gekocht i.v.m. afschrijving. Hoewel ik niet echt iets te klagen heb over de machine zelf, merk ik wel dat ik met mijn werkzaamheden toch graag binnen afzienbare tijd één met digitaal gestuurde as zou willen hebben (de K 740 S is tegenwoordig met digitale aangestuurde aanslag te verkrijgen, prijs op aanvraag... is wel een grote kanshebber).

Dat constant om de roltafel heen lopen om de aanslag weer te verstellen kost uiteindelijk toch best substantieel tijd als het opgeteld gaat worden over de weken heen. Achja, je moet ook wat te wensen overhouden hé 😋
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.808
2.034
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Is zo'n verticale platenzaag dan niet wat? Ik zie ze vaak in bouwmarkten. Neemt stukken minder ruimte in, en als je zoals je zegt 99% van de tijd platen zaagt...
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.776
2.166
Klein-Brabant, Vlaanderen
Is zo'n verticale platenzaag dan niet wat?
in theorie wel
en inderdaad plaatsbesparend
de mogelijkheden en precisie moeten voor een paneelzaag onderdoen
in een bouwmarkt is het belangrijkste dat de platen op vervoerbare grootte gezaagd worden
mijn bouwmarkt had een verticale platenzaag (plaatsgebrek)
in hun nieuwbouw staat nu een mayer opdeelzaag
ik kon mijn ogen niet geloven
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.808
2.034
Emmen
bigbeardbuilds.nl
in theorie wel
en inderdaad plaatsbesparend
de mogelijkheden en precisie moeten voor een paneelzaag onderdoen
in een bouwmarkt is het belangrijkste dat de platen op vervoerbare grootte gezaagd worden
mijn bouwmarkt had een verticale platenzaag (plaatsgebrek)
in hun nieuwbouw staat nu een mayer opdeelzaag
ik kon mijn ogen niet geloven
Ik vind het wel wat, en de machine die ze hier hebben is in ieder geval hartstikke haaks afgesteld. Een Elcon geloof ik, niet de duurste machines volgens mij maar wel handig. Misschien overweeg ik er eentje in de nabije toekomst.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

hdv

Post veel
24 nov 2019
958
511
Noord-Veluwe
Die kun je heel goed zelf bouwen. WoodSpezi heeft op Youtube een paar filmpjes gepost met informatie over hoe hij dat heeft gedaan met behulp van 8020-profielen. Kijk hier maar eens:


Ik meen me trouwens te herinneren dat ik pasgeleden op dit forum al een keer een verwijzing naar hem ben tegengekomen.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.808
2.034
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Die kun je heel goed zelf bouwen. WoodSpezi heeft op Youtube een paar filmpjes gepost met informatie over hoe hij dat heeft gedaan met behulp van 8020-profielen. Kijk hier maar eens:


Ik meen me trouwens te herinneren dat ik pasgeleden op dit forum al een keer een verwijzing naar hem ben tegengekomen.
:D dat is echt heel mooi wat die man daar heeft gebouwd, maar ik gok voorzichtig dat als ik de prijs van al die (nieuwe) onderdelen bij elkaar optel, ik een knappe 2ehandse versie kan krijgen die me buiten het vervoer en africhten weinig moeite hoeft te kosten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.