Paneeldeuren maken

Tijmen ter Wolbeek

Nieuw lid
18 aug 2014
4
0
Dag iedereen,

Ik wil voor een kast massieve paneeldeuren of wel kaderdeuren maken zoals op de foto. Ik wil in het middenpaneel wellicht iets infrezen. Ik heb daar dus wel voldoende vlees voor nodig. Stel dat de deurtjes 20 mm dikte hebben. Kan ik het middenpaneel dan 15 mm dik maken of loop ik veel risoco op het kromtrekken van de deur? Het leuk mij mogelijk dat als het middenpaneel te dik is de deur bijvoorbeeld scheluw wordt. Ik ben benieuwd wat jullie verwachten.

2000_K3eik-ophel_mat(1).jpg
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Ik heb ooit ook zoiets gemaakt. Mijn kader is 20mm dik, en ik heb het binnenste paneel 6 mm dik gemaakt. Ik heb hiervoor massief eiken gebruikt welke ik aan elkaar heb gelijmt. De grootste deuren zijn +/- 140 hoog en 50 breed. Alles is nog net zo recht als toen ik het gemaakt had.
Ik zie dat jij iets in wil frezen. Meestal ik dat maar een paar mm diep, dus als je het 10mm dik maakt, lijkt mij dat meer dan genoeg, en word het gewicht ook niet te hoog.
 

sion

Actieve deelnemer
29 jul 2011
33
0
Ugchelen
www.simonalberink.nl
Veel paneeldeuren hebben een dik paneel. Bij de zogenaamde raised panel doors is het paneel zelfs even dik als de stijl/regel. Over de dikte zou ik me dus niet zo druk maken, belangrijker is dat je hout goed droog is.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Als je een 15mm paneel zet in een 20mm deur dan heb je 2,5mm wand over langs de groeven, dat breekt uit bij de minste beweging van het paneel, als het niet al tijdens het frezen breekt. In theorie mag de groef max 1/3de van de breedte zijn. In dit geval 6-7mm. Daarom heb je bij paneeldeuren vaak een bossing zodat je een stevig paneel kan gebruiken zonder het kader te verzwakken.
Als je de voorkant vlak wil dan kan je de bossing aan de achterkant zetten, dat heb ik al gedaan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.