Palen schutting beschermen - kops hout

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
184
95
Utrecht
Dag,

Ik ben benieuwd of iemand een goede suggestie heeft om kops hout van de schutting palen te beschermen. Het is hardhout, maar ik merk al na 1 jaar dat er scheuren beginnen te ontstaan. Dat ontwikkelt zich verder per jaar en voor je het weet is het kopse hout van de palen van bovenaf in verval.

Bladlood is niet echt een optie, je ziet de bovenkant van de palen en lijkt me niet mooi staan. Ik heb nog wat epoxy hars staan, daar zou ik de barsten en bovenkant wel mee kunnen sealen... maar er zal vast iets beters zijn.

Dus zoiets als deze bovenkant / kopse kant sealen.
1720442372822.png

Ik hoor het graag!

Groet,
Roel
 

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
184
95
Utrecht
Paalhoed... er zit ergens een slechte grap in deze term.... Anyway, goede suggestie! Beton palen is leuk, als ik de schutting niet vorig jaar had gezet en graag van 20 jaar ermee wil doen.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.833
2.179
Klein-Brabant, Vlaanderen
omwille van de vorm noemen ze die afscherming ook 'diamantkop'
het is normaal dat horizontaal gezaagd kops hout splijt
dat is immers aan alle weersomstandigheden + -wisselingen blootgesteld
 

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
184
95
Utrecht
Je kan ook de kop schuin afzagen.
Nou.... dat heb ik dus wel gedaan na het plaatsen, ik dacht dat het gemakkelijker zou zijn dan ze allemaal precies even diep te plaatsen om de bovenkanten gelijk te houden.. I WAS WRONG. Dat hout is zo hard dat ik helemaal kapot ben gegaan om 3 palen te zagen, en zeker niet recht...

Ik denk dat ik een combinatie ga gebruiken van paalhoed en diagonale stukjes hout, gezien sommige palen tegen een muur aan zitten.
 

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
184
95
Utrecht
ik ga er van uit dat je dat uit de hand gedaan hebt
daarbij veronderstel ik dat de snede nooit zo glad is als wanneer je de paal op een afkortzaag of oid legt
elke oneffenheid is voor het regenwater een uitnodiging om plaats te nemen
Ja, de handcirkelzaag was niet te doen, met de handzaag niet veel beter. Maar je hebt gelijk dat her en der vocht te gemakkelijk kan blijven staan.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.180
279
Goeree-Overflakkee
Vierkante palen zijn met een handcirkelzaag ter plekke wel te zagen. Wel goed stevig gaan staan op de juiste hoogte zodat je de machine veilig kan gebruiken.

Met een handzaag hoef je ook niet meer naar de sportschool :LOL:
 
  • Leuk
Waarderingen: Roelv

Hed

Actieve deelnemer
11 jun 2012
222
13
66
Drachten - Buitenpost.
Ik weet niet hoe het er bij jou uitziet en of het past, maar is het niet wat om er een planken overheen te schroeven. Is beter voor de schutting en voor de palen.
 

Bijlagen

  • Naamloos.png
    Naamloos.png
    760,8 KB · Weergaven: 44
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.504
462
Atikokan Ontario Canada
Ik weet niet hoe het er bij jou uitziet en of het past, maar is het niet wat om er een planken overheen te schroeven. Is beter voor de schutting en voor de palen.
Hed die planken staat goed by jou, by mijn vorige huis hadden we een privé schutting aan een kant van ons huis, Ik moest wel even zoeken, maar heb er wel een foto van gevonden, die was gemaakt voor de moerbeibes stammen, je kunt de koperen caps zien die Ik er opgezet heb.Our back yard with capped fence post.jpg

Waar Ik nu woon is er geen schutting of afrastering, Hert en Moose hebben we gezien, ook een Lynx en Black Bear, we hebben Grouse en Snowshoe Hare, er is een Vos, maar die hebben we nog nooit gezien, wel gespeurd in de sneeuw, er zijn Wolven maar die zie je nooit.
We wonen een kilometer of zo noord van Quetico park, een wildernis park van 460 000 ha.

Er was werk aan de gang, de reden voor de losse stenen, we konden enkele foto's maken, de Bear was op z'n gemak aan het wandelen , maar niet van de anderen grote beesten, die wachten niet.

Black bear achter ons huis.jpg
Deze Snowshoe Hare bleef lang genoeg zitten.

Snoshoe hare.jpg

Geen schutting of andere afrastering hier around our house.

Achter tuin.jpg

Ons  voortuintje.jpg
 
Laatst bewerkt:

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
184
95
Utrecht
Ik weet niet hoe het er bij jou uitziet en of het past, maar is het niet wat om er een planken overheen te schroeven. Is beter voor de schutting en voor de palen.
Dat hebben we aan de ene kant wel, maar aan de andere kant pakte dit niet goed uit ivm schutting deur, lang verhaal... Ik heb uiteindelijk verzinkte paalkapjes gekocht, bedankt voor de tips!
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck en Hed

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.