Padouk behandelen (buiten)

8 apr 2022
2
0
Leiden
Momenteel ben ik als projectje bezig met het bouwen van adirondack stoelen voor buiten, met padouk hout. Ik ben absoluut een beginner, dus vandaar de misschien gemakkelijke vraag:

Welk (concreet) product zouden jullie adviseren voor het behandelen van dit hout? Opties waarbij de rode kleur behouden blijft of het meer vergrijst.

Groet,
Georges
 

Mc Mudface

Actieve deelnemer
15 jan 2016
180
68
Ik zou de padoek gewoon niet behandelen. Heb hier een zelfgemaakte brievenbus staan in padoek, prachtig vergrijsd (en vanbinnen nog mooi rood). Wel even laten vergrijzen op een plek waar het geen kwaad kan (ik denk aan blauwsteen terras ofzo).
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
vooreerst . . . welkom als nieuw lid

mijn ervaring voor buitenhout beperkt zich tot sikkens cetol filter 7 +
die staat sinds 25 jaar op mijn houten oregon-ramen
om de paar jaar een onderhoudsbeurt
het beste is de tips af te wachten, een keuze te maken uit de aangeprezen produkten, reststukken padoek daarmee behandelen + een paar maanden buiten te leggen
vermits je in het maken van die stoelen veel tijd gaat stoppen, zou het spijtig zijn dat je die ipv reststukken gebruikt om te experimenteren
 
8 apr 2022
2
0
Leiden
Ik zou de padoek gewoon niet behandelen. Heb hier een zelfgemaakte brievenbus staan in padoek, prachtig vergrijsd (en vanbinnen nog mooi rood). Wel even laten vergrijzen op een plek waar het geen kwaad kan (ik denk aan blauwsteen terras ofzo).
dankjewel voor de tip!
snel vraagje: je brievenbus rot niet bij de bodem waar hij in contact komt met staand water of iets dergelijks?
 
J

j1eke

Guest
Padoek is heel duurzaam, ik zou niet zo bang zijn voor contact met bestrating. Als je twijfelt kun je altijd die oppervlakken even insmeren met wat epoxy.

Verder zou ik ze ook laten vergrijzen, dat is op de lange termijn ook het meest praktisch en ziet er bij padoek ook buitengewoon fraai uit.
Een andere optie is behandelen met bangkirai olie om de kleur te behouden. Dat werkt goed, maar moet minstens één keer per jaar en als ze altijd in de zon staan met de moderne zomers wel 2 keer per jaar waarschijnlijk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.