Padoek tuintafelblad

JohanR

Nieuw lid
17 mrt 2025
4
0
Zeist
Ik ben van plan een tuintafelblad van ca. 220 x 100 cm te maken van Padoek planken van 19 cm breed en 4,5cm dik. De planken wil ik naast elkaar plaatsen met 1 cm er tussen en aan de kopse kant verbinden met een Padoek plank van dezelfde breedte en dikte.

Ik heb een bovenfrees en afkortzaag maar niet veel ervaring. Ik denk eraan in de kopse kant een groef te frezen, en een veer aan het uiteinde van de planken die er dan invallen, welke dan verlijmt worden.

Is dit een goede manier om een tafelblad te maken? Wat voor frees kan ik het beste gebruiken voor groef en veer, met welke dieptes?

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
635
208
Zutphen
Tussen veer en groef blijft het vochtig en gaat ook bij padoek rotten. Beter is de dwarsverbanden aan de onderkant en schroeven.

avos

Post veel
10 nov 2008
789
125
omg Haarlem
Padoek tuintafel

Misschien heb je nog wat aan bovenstaand topic. Tafel staat er nog strak bij.

Ik vind delen van 19cm wel breed, maar zou wel moeten kunnen lijkt me. Ik zou dan opteren voor een pen (lange deel) en gat verbinding in de dwarsbalk. Of ergens een domino lenen..:)

JohanR

Nieuw lid
17 mrt 2025
4
0
Zeist
Padoek tuintafel

Misschien heb je nog wat aan bovenstaand topic. Tafel staat er nog strak bij.

Ik vind delen van 19cm wel breed, maar zou wel moeten kunnen lijkt me. Ik zou dan opteren voor een pen (lange deel) en gat verbinding in de dwarsbalk. Of ergens een domino lenen..:)
Ik kan aan een Makita lamellenfrees komen. Is dat een zelfde oplossing als met de domino's? Lamello's die ik verkrijgbaar zie, zijn van beuken, dat lijkt me niet geschikt voor een buitentafel, en een lamello van 20mm breed net te kort, of valt dat wel mee?

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.776
2.452
Klein-Brabant, Vlaanderen
een lamellenfrees kan je ook gebruiken om doorlopende groeven te maken
bij mijn weten blijft de breedte van de groef 4 mm
je kan veren van 4 mm uit hout maken, dat de buitenomstandigheden weerstaat
beuk doet het niet
padoek uiteraard wel
4 mm blijft een dun stuk hout dat weinig mechanische weerstand biedt
een diepte van 20 : 2 = 10 mm is inderdaad heel weinig

Houtsoort

Actieve deelnemer
5 sep 2022
148
98
Tilburg
Ik zou toch sterk overwegen de 19cm op te delen in 2 planken van 9cm.
Blijft stuk minder water op staan en planken zullen toch vlakker blijven verwacht ik

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

JohanR

Nieuw lid
17 mrt 2025
4
0
Zeist
een lamellenfrees kan je ook gebruiken om doorlopende groeven te maken
bij mijn weten blijft de breedte van de groef 4 mm
je kan veren van 4 mm uit hout maken, dat de buitenomstandigheden weerstaat
beuk doet het niet
padoek uiteraard wel
4 mm blijft een dun stuk hout dat weinig mechanische weerstand biedt
een diepte van 20 : 2 = 10 mm is inderdaad heel weinig
Als ik dit zo lees denk ik toch opteer voor een groef/veer van 15mm breed en diep. Een pen/gat verbinding komt toch op hetzelfde neer.
Ik zou toch sterk overwegen de 19cm op te delen in 2 planken van 9cm.
Blijft stuk minder water op staan en planken zullen toch vlakker blijven verwacht ik

Smallere planken lijken me bij nader inzien inderdaad beter en mooier. Ik loop er echter tegen aan dat de beschikbare glad geschaafde maten beperkt zijn. Ook realiseer ik me door slim te spelen met de verschillende diktes er een aanzienlijk kostenverschil te behalen is.

Om het een en ander te kunnen realiseren ben ik gaan speuren naar de mogelijkheid om een vlak- en vandiktebank te gebruiken. Bij mij in de buurt kwam in tegen: www.stadswerkplaatsutrecht.nl. Hier kan je gebruik maken van machines na het volgen van een cursus. Ik heb me direct aangemeld!

Voor het materiaal wil ik gebruik gaan maken van ruwe Padouk balken van 80mm x 130 mm, waar in voor de zijden de balken wil halveren naar iets van 35mm x 125mm, en voor de tussenliggende planken de balken in drieen naar 21mm x125mm. Dan kom ik met 4 balken van 2150mm precies mooi uit en hou ik nog precies voldoende materiaal over voor steunlatten aan de onderzijde.

Dank alvast voor de inspiratie! Het project gaat nu wel wat meer tijd in beslag nemen, omdat ik moet wachten op een cursusplaats. Zodra ik kan starten zal ik wat foto's posten van de voortgang.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.