Padoek tuintafel

avos

Post veel
10 nov 2008
776
117
omg Haarlem
De afgelopen weken bezig geweest met een nieuwe tuintafel. Maanden geleden al van een forum genoot padoek balken gekocht.

Begint met schaven/vlakken en alles uitleggen om te bepalen welke delen te gebruiken.

IMG_4006.jpeg
De balken in de lengte schulpen voor het blad. Gaat makkelijker met de lintzaag.

IMG_4023.jpeg
Na weer een rondje vlakken ontstaat dan langzamerhand het tafelblad.

IMG_4026.jpeg

Met de afkortzaag alles exact op dezelfde lengte zagen en met de domino verbonden. (mahonie domino's) Voor het verlijmen eerst alle delen nog afgerond met bovenfrees, tot circa 2cm voor de haakse verbinding.

Tafelpoten werden X poten. Dus een halfhout verbinding toegepast.


IMG_4246.jpegI
Inkeping in de dwarsverbinding waarmee poot bevestig wordt aan tafelblad.

IMG_4247.jpeg
Pen en gat verbinding voor de dwarsligger die door de poten heen steek. En dan met een spies er tussen klemmen.
Dat geeft een super steviger verbinding. Geen beweging in te krijgen.

IMG_4274.jpegIMG_4275.jpeg

En zo ziet het eind resultaat er dan uit.

IMG_4277.jpeg

IMG_4278.jpeg

Voor gebruik even nat gespoten (alle rode stof eraf..), dan knalt de kleur eruit. Maar dat duurt niet lang.
Tafel is onbehandeld en zal (hopelijk) mooi gaan vergrijzen.
Wil nog wel de onderkant van de poten afwerken, maar we hebben nieuwe stoelen besteld, dus wacht even af of deze hoogte prettig is.
IMG_4292.jpeg
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.637
695
Antwerpen
mooi, hoe heb je tafelblad aan de poten bevestigd?

wel vervelend hout om mee te werken, vooral die vervelende splinters
 
  • Leuk
Waarderingen: avos

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.763
981
Omgeving Eindhoven
Wauw, ziet er gaaf uit!
Een soortgelijke tafel qua stijl moet ik ook waarschijnlijk maken binnenkort (maar dan van goedkoper hout, denk douglas). Mag ik vragen wat de afmetingen zijn, zowel van het totale tafelblad als de afzonderlijke balken/latten?
 

avos

Post veel
10 nov 2008
776
117
omg Haarlem
mooi, hoe heb je tafelblad aan de poten bevestigd?

wel vervelend hout om mee te werken, vooral die vervelende splinters
Dat is op een paar plekken met rvs schroeven gedaan. Omdat de regel onderling kunnen werken is dat in dit geval een prima manier. Zou ook eigenlijk niet zo gauw een andere werkbare optie weten. Het onderstel is door de dwarsliggen met pen en gat super stijf, dus op deze manier geen beweging in te krijgen..

inderdaad niet de meest makkelijke houtsoort om te bewerken
 

avos

Post veel
10 nov 2008
776
117
omg Haarlem
Wauw, ziet er gaaf uit!
Een soortgelijke tafel qua stijl moet ik ook waarschijnlijk maken binnenkort (maar dan van goedkoper hout, denk douglas). Mag ik vragen wat de afmetingen zijn, zowel van het totale tafelblad als de afzonderlijke balken/latten?
Ja dat wil ik uiteraard wel doen. Ben allen vandaag en morgen niet meer thuis, dus probeer dat binnen enkele dagen te doen.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Mooie tafel inderdaad en erg netjes gemaakt.
Ben benieuwd hoe hij er na het vergrijzen uit gaat zien.
 

avos

Post veel
10 nov 2008
776
117
omg Haarlem
Wauw, ziet er gaaf uit!
Een soortgelijke tafel qua stijl moet ik ook waarschijnlijk maken binnenkort (maar dan van goedkoper hout, denk douglas). Mag ik vragen wat de afmetingen zijn, zowel van het totale tafelblad als de afzonderlijke balken/latten?
Het tafelblad is 91cm breed en 225cm lang. De delen van het blad zijn 5cm breed en 3,5cm dik.
De balken van de poten zijn 5x7,5 cm
 
  • Leuk
Waarderingen: klusrob

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.