Padoek tuintafel beschermen tegen vlekken

Tomek

Nieuw lid
21 jul 2018
8
0
hallo iedereen,

Ik heb dit weekend een padoek tuintafel gemaakt.
Het gaat om een stalen frame, waar padoek planken op gemonteerd zijn.
Ziet er mooi uit en dat wil ik graag zo houden.

Ik heb de planken niet behandeld met iets en na 1x pizza te eten zie ik al vetvlekken etc op de tafel ... gaat dus niet goedkomen wanneer we daar elke dag aan eten wanneer het weer het toelaat.

Is het gebruikelijk om padoek (tafelblad) te behandelen?
Zoja, waarmee kan ik dit het best doen? Indien het behandeld dient te worden, wil ik dat je dit niet 'ziet' ... het hout mag mooi vergrijzen.

Alvast hartelijk bedankt voor jullie antwoorden!
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Ik heb mijn tuintafel van jatoba behandeld met verbeterde houtolie van de Cokerije:
Onzichtbaar is het niet, want je krijgt een kleur alsof je het hout zou natmaken. Maar het water blijft er wel mooi op parelen. En die vetvlek die je gemaakt hebt zal niet meer opvallen :) Met olie zal de tuintafel langzaam aan vergrijzen, tenzij je ieder jaar opschuurt en opnieuw in de olie zet.
 

dribbel

Nieuw lid
13 dec 2012
4
0
Beste Tomek,
Wij hebben al ruim 10 jaar een tuintafel van padoek en er komen wel eens vlekken in. De beste manier om dit te voorkomen is een tafelkleed, als het toch gebeurd gaan ze er ook door weer, wind en zon vanzelf uit maar dat kan wel lang duren. Anders evt. een keer afschuren. Ik heb een andere tuintafel van padoek behandeld met osmo hardwax maar dat was geen succes. Het hout vergrijst het mooist als je het onbehandeld laat.
 

Tomek

Nieuw lid
21 jul 2018
8
0
Beste Tomek,
Wij hebben al ruim 10 jaar een tuintafel van padoek en er komen wel eens vlekken in. De beste manier om dit te voorkomen is een tafelkleed, als het toch gebeurd gaan ze er ook door weer, wind en zon vanzelf uit maar dat kan wel lang duren. Anders evt. een keer afschuren. Ik heb een andere tuintafel van padoek behandeld met osmo hardwax maar dat was geen succes. Het hout vergrijst het mooist als je het onbehandeld laat.
Bestaat er echt geen product om de tafel te beschermen tegen vlekken?

Een tafelkleed vind ik dan weer zo jammer?
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Een onzichtbare lak voor buiten is een utopie denk ik? Een goeie bootlak zal voldoende bescherming bieden, maar of je het "plastic" uitzicht hiervan mooi zal vinden? Bovendien zal je inderdaad om de paar jaar volledig moeten strippen en opnieuw aanbrengen.
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Mijn insteek: een tafel, zeker een buitentafel, is een gebruiksvoorwerp, geen siervoorwerp. Vlekken horen daarbij. Er zullen toch ook regelmatig vogels (en wellicht zoogdieren - ik weet niet waar/hoe je woont) op schijten. Lak beschermt maar zul je altijd zien, zeker lak voor buiten. En dan gaat je hout ook niet vergrijzen. Persoonlijk zou ik het denk ik gewoon heel goed oliën en dan regelmatig herhalen. Een goede oliebehandeling laat je het hout iig ook iets makkelijker reiningen...
 

Tomek

Nieuw lid
21 jul 2018
8
0
Mijn insteek: een tafel, zeker een buitentafel, is een gebruiksvoorwerp, geen siervoorwerp. Vlekken horen daarbij. Er zullen toch ook regelmatig vogels (en wellicht zoogdieren - ik weet niet waar/hoe je woont) op schijten. Lak beschermt maar zul je altijd zien, zeker lak voor buiten. En dan gaat je hout ook niet vergrijzen. Persoonlijk zou ik het denk ik gewoon heel goed oliën en dan regelmatig herhalen. Een goede oliebehandeling laat je het hout iig ook iets makkelijker reiningen...

Ik woon redelijk groen, Kalmthout. Een olie en regelmatig opnieuw olieën is geen probleem.

Indien ik dit zou overwegen, welke zijn deftige oliën waarnaar ik kan uitkijken?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
"Verbeterde houtolie" van de Cokerije, bijvoorbeeld, of impregneerolie. Of zelf mengen. Olie en (klassieke) vernis zijn geen hogere wiskunde. Een simpele lijnolieafwerking maak je met rauwe lijnolie, een oplosmiddel (liefst terpentijn en/of citrusolie) en een goed gekozen oplosbaar siccatief. Eventueel wat standolie erbij. Moeilijker hoeft het niet te wezen. Voor meer duurzaamheid buiten moet je wel wat meer moeite doen - dan kun je beter een kantenklaar product kopen. Bijvoorbeeld bij de Cokerije.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tomek en BossyRangs

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.