Paar vragen bij deze 18de eeuwse houtschaaf

J.Luttmer

Nieuw lid
23 sep 2024
7
2
Arnhem
Hallo luitjes,

Op zoek naar paar antwoorden werd ik doorverwezen naar hier. Ik ben op een van mijn rommeltochtjes deze oude schaaf tegen gekomen. Leeftijd wel duidelijk maar weet iemand de specifieke herkomst toevallig? Ook lastig te achterhalen wie de maker is, metaal zelf te verweerd om iets op te vinden.
 

Bijlagen

  • 20240923_150235.jpg
    20240923_150235.jpg
    65,9 KB · Weergaven: 97
  • 20240923_150244.jpg
    20240923_150244.jpg
    54,1 KB · Weergaven: 88
  • 20240923_150250.jpg
    20240923_150250.jpg
    59,9 KB · Weergaven: 82
  • 20240923_150257.jpg
    20240923_150257.jpg
    58,8 KB · Weergaven: 78
  • 20240923_150304.jpg
    20240923_150304.jpg
    76,2 KB · Weergaven: 83
  • 20240923_150335.jpg
    20240923_150335.jpg
    147,8 KB · Weergaven: 95
  • Geweldig
Waarderingen: Schaafnerd

Nick18

Actieve deelnemer
17 jun 2013
171
24
Mooie vondst! Het heeft zeker de kenmerken van een Nederlandse maker. Kan je nog een betere foto maken van de letters in het kroontje (denk dat het een kroontje is)? Ik heb een boek waar ik wel even in kan zoeken naar het merkteken.
De letters H.H zijn waarschijnlijk van een eerdere eigenaar.
 

Nick18

Actieve deelnemer
17 jun 2013
171
24
Ik heb alvast even in het boek gekeken. Ik denk dat de letters JVD cursief onder het kroontje staan dus is het waarschijnlijk een schaaf van Johannes van Dienslagen uit Amsterdam. Deze heeft volgens de informatie die ik heb maar kort schaven gemaakt dus het zou best een zeldzaam exemplaar kunnen zijn, ik heb er volgens mij ook geen.

PXL_20240923_183525316.jpg
PXL_20240923_183734505.jpg
PXL_20240923_184527769.jpg

De info komt uit het boekje "Vier eeuwen Nederlandse schaven en schavenmakers".

Heb je nog foto's van de beitel? Soms kan je het merk op een beitel beter zichtbaar maken door er met een stoepkrijt op z'n kant overheen te gaan.
 

J.Luttmer

Nieuw lid
23 sep 2024
7
2
Arnhem
Ik heb alvast even in het boek gekeken. Ik denk dat de letters JVD cursief onder het kroontje staan dus is het waarschijnlijk een schaaf van Johannes van Dienslagen uit Amsterdam. Deze heeft volgens de informatie die ik heb maar kort schaven gemaakt dus het zou best een zeldzaam exemplaar kunnen zijn, ik heb er volgens mij ook geen.

Bekijk bijlage 148079
Bekijk bijlage 148080
Bekijk bijlage 148081

De info komt uit het boekje "Vier eeuwen Nederlandse schaven en schavenmakers".

Heb je nog foto's van de beitel? Soms kan je het merk op een beitel beter zichtbaar maken door er met een stoepkrijt op z'n kant overheen te gaan.
Ja JV nog duidelijk te zien in kroontje maar D onduidelijk, 2 keer HH en ik denk ook oude eigenaar was.. Beitel zit aardig vast en ik ben bang schade perongeluk aan te brengen aan hout zelf.
 

Schaafnerd

Actieve deelnemer
12 jul 2024
34
45
Vlijmen
Prachtig schaafje zeg! met @Nick18 eens dat er JVD cursief onder het kroontje staat En dat HH van de eigenaar zal zijn (zeker aangezien het meerdere keren op de voorkant staat). Volgens mij hier op het forum een keer gelezen, of in een van mn boeken over schaven, dat dit toentertijd nodig was voor de verzekering van oa je schaven. ondanks dat ik normaliter vindt dat gereedschap is om te gebruiken, zou ik deze een mooi plekje in een vitrinekastje geven ;). Mooie vonst!
 

J.Luttmer

Nieuw lid
23 sep 2024
7
2
Arnhem
Ik heb alvast even in het boek gekeken. Ik denk dat de letters JVD cursief onder het kroontje staan dus is het waarschijnlijk een schaaf van Johannes van Dienslagen uit Amsterdam. Deze heeft volgens de informatie die ik heb maar kort schaven gemaakt dus het zou best een zeldzaam exemplaar kunnen zijn, ik heb er volgens mij ook geen.

Bekijk bijlage 148079
Bekijk bijlage 148080
Bekijk bijlage 148081

De info komt uit het boekje "Vier eeuwen Nederlandse schaven en schavenmakers".

Heb je nog foto's van de beitel? Soms kan je het merk op een beitel beter zichtbaar maken door er met een stoepkrijt op z'n kant overheen te gaan.
Mijn kinderen nu wat ouder en zal eens zien of wat stoepkrijt kan regelen.
 

0nn0

Actieve deelnemer
23 mei 2023
32
8
Hier soms daar
Schaven met een jaartal vindt ik lastig te zegen of je er van uit mag gaan dat deze inderdaad door de schaven maker gemaakt zijn. Dit omdat het maken van schaven en snijden van houtsnijwerk bij verschillende gildes waren onder gebracht.

Het schoon maken van een beitel.
Ik gebruik citroenzuur (te koop bij Turkse supermarkt bij de inmaak producten) koffie beker met een theelepel opgelost in heet water. (eventueel soda , en zeepsop toevoegen)
Er bij blijven en kijken hoe het schoon bruist (een uurtje)
Daarna schoon spoelen onder stromend water en bv lijnzaadolie, wd40 gebruiken om in te vetten

Om de afbeelding zichtbaar te maken zonder chemie.
Kan door te fotograferen in een ander spectrum, infrarood , misschien röntgen bij een tandarts?
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.577
742
Enschede
ingoogni.nl
Met wat grafische tools heb ik geprobeerd wat meer zichtbaar te krijgen. Lukt niet echt. Ik heb de indruk dat er een W met een rondje op de poten en de midden punt of een kroon. Daaronder staat iets maar er lopen twee krassen door van links naar rechts (wat hoger). Het ligt net buiten het scherpte vlak.

Strijklicht gaat niet werken omdat het oppervlak zeer bobbelig is, het verhoogt het contrast enorm. Ik zou het eerder in een hele vlakke verlichting zoeken. Je kunt het nadoen in een grafisch programma. Verhoog of verlaag het contrast. Met een goed macrolens op een stabiel statief is er misschien iets uit te halen.

Röntgen zou kunnen werken door het verschil in doorlaatbaarheid van roest en staal, maar het is geen garantie voor succes. Ook zijn er methoden om laagdikten te meten, "Eddy currents"(?), daaruit zou je iets kunnen destilleren, maar meestal is het meet vlak te groot voor de resolutie die je hier wilt. Maar als krijt werkt, mooi.

Enigszins OT, middels een AI heeft men ca. 300 nieuwe Nasca figuren in Peru ontdekt, misschien iets voor de beitel? https://www.pnas.org/doi/full/10.1073/pnas.2407652121

Ontroesten zou ik niet zomaar doen en dan zeker niet met (alleen) zuur. Ik weet niet hoe talrijk die schaven zijn, maar behandelen alsof het een museaal stuk is wel wat ik in den beginne zou doen.

Dit ziet er voor ontroesten heel wat beter uit (al snap ik de chemie niet helemaal):
 
Laatst bewerkt:

J.Luttmer

Nieuw lid
23 sep 2024
7
2
Arnhem
Ik heb alvast even in het boek gekeken. Ik denk dat de letters JVD cursief onder het kroontje staan dus is het waarschijnlijk een schaaf van Johannes van Dienslagen uit Amsterdam. Deze heeft volgens de informatie die ik heb maar kort schaven gemaakt dus het zou best een zeldzaam exemplaar kunnen zijn, ik heb er volgens mij ook geen.

Bekijk bijlage 148079
Bekijk bijlage 148080
Bekijk bijlage 148081

De info komt uit het boekje "Vier eeuwen Nederlandse schaven en schavenmakers".

Heb je nog foto's van de beitel? Soms kan je het merk op een beitel beter zichtbaar maken door er met een stoepkrijt op z'n kant overheen te gaan.
Wat foto's geplaatst helemaal onderaan dit bericht. Kan er zelf niets uithalen nogsteeds en ga er liever zelf niet aan klussen. En vraag me af wat zoiets zo waard is origineel of als er dan aan geklust is.
 

Nick18

Actieve deelnemer
17 jun 2013
171
24
Wat foto's geplaatst helemaal onderaan dit bericht. Kan er zelf niets uithalen nogsteeds en ga er liever zelf niet aan klussen. En vraag me af wat zoiets zo waard is origineel of als er dan aan geklust is.
Dat begrijp ik maar op basis van deze foto's kan ik er niets zinnigs over zeggen. @knotwilg is ook al bezig geweest met tools om er iets uit te halen en dat is blijkbaar niet gelukt helaas.

Had je het krijtje al geprobeerd?

Over de waarde durf ik niets te zeggen en ik denk ook dat dat "tegenvalt", ik denk dat je meer moet spreken over historische of sentimentele waarde. Mogelijk is er een verzamelaar die hier meer over kan zeggen.

Ik ben geïnteresseerd in de maker van de beitel omdat het iets kan zeggen over de schaaf, het zou mooi zijn als ze als combinatie origineel zijn (voor zover wij dat kunnen beoordelen). Origineel betekent in dit geval sowieso een andere maker (mogelijk J&R Dodge uit Sheffield).

Voor mijzelf maakt het een schaaf of ander gereedschap ook waardevoller als ik meer weet over de maker en verdere historie, dat geldt ook voor eigenaarsmerken; hoe meer hoe liever :)

Gewoon uit interesse, verzamel of gebruik je overigens handgereedschap?
 

J.Luttmer

Nieuw lid
23 sep 2024
7
2
Arnhem
Dat begrijp ik maar op basis van deze foto's kan ik er niets zinnigs over zeggen. @knotwilg is ook al bezig geweest met tools om er iets uit te halen en dat is blijkbaar niet gelukt helaas.

Had je het krijtje al geprobeerd?

Over de waarde durf ik niets te zeggen en ik denk ook dat dat "tegenvalt", ik denk dat je meer moet spreken over historische of sentimentele waarde. Mogelijk is er een verzamelaar die hier meer over kan zeggen.

Ik ben geïnteresseerd in de maker van de beitel omdat het iets kan zeggen over de schaaf, het zou mooi zijn als ze als combinatie origineel zijn (voor zover wij dat kunnen beoordelen). Origineel betekent in dit geval sowieso een andere maker (mogelijk J&R Dodge uit Sheffield).

Voor mijzelf maakt het een schaaf of ander gereedschap ook waardevoller als ik meer weet over de maker en verdere historie, dat geldt ook voor eigenaarsmerken; hoe meer hoe liever :)

Gewoon uit interesse, verzamel of gebruik je overigens handgereedschap?
Om eerlijk te zijn ben ik meer rommelig Pietje en komt dan wel eens wat op je pad tijdens een van mijn brommerritjes. In verleden wel eens schaven tegengekomen maar nooit als deze. Normaal zie je wel eens op tv of veilingen etc maar niet bij tuinmarktje. Zover ik kan beoordelen is helemaal origineel en niet mee geklust en handgevoel is ook goed.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nick18

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.