Overwegingen: balken op staanders, welke tellerkopschroeven?

Loth

Nieuw lid
6 jun 2022
3
0
Tilburg
Goedemorgen,

Ik ben -zoals zovelen- bezig met het bouwen van een overkapping en "geïntegreerd" schuur(tje). Zit al wat denk- en tekenwerk in, mijn 10 betonpoeren staan al en er ligt al wat Douglas te wachten voor de volgende stap.

Ik zit echter nog met een vraagje. Even wat achtergrondinfo:
- Staanders zijn 150x150mm,
- (Ring)balken zijn 150x150mm,
- Ik wil mijn staanders en balken niet inkepen: ik wil de volle 150mm behouden ivm gewenste sterkte,
- Ik wil gaan werken met tellerkopschroeven.

Omdat ik niet ga inkepen ga ik dus "ouderwets" de balken haaks op elkaar leggen. Mijn vraag heeft met name betrekking op het vastschroeven van de balken aan de staanders.

Optie 1:
- Balk op staanders leggen en vastschroeven met 8x260mm tellerkopschroef. Daarna opliggende balk haaks op eerste balk leggen en ook daar een 8x260mm schroef doorheen.
Optie 2:
- Balk op staanders leggen en nog niet vastschroeven. Daarna opliggende balk haaks op eerste balk leggen en een 8x400mm schroef door de beide balken en in de staander. Ik zou dan in de bovenste balk de schroef wat meer verzinken zodat er 150mm schroef in de staander gaat.

Welke oplossing heeft de voorkeur? En nu ik hier toch aan het vragen ben: hoeveel schroeven per verbinding dien ik te gebruiken? Gevoelsmatig denk ik aan 2 stuks per balk & staanders en balk & balk, maar wellicht is dat overkill.

Merci en een fijne tweede Pinksterdag (mooi klusweer vandaag!),

Vriendelijke groeten, Wilco
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Je maakt het jezelf niet gemakkelijk.
De keuze van 150 x 150 ringbalk is niet perse sterker als je het op die 2 manieren bevestigd.
Beter zou 75 x 150 ringbalk geweest zijn.
Je moet altijd proberen om van de gehele constructie 1 sterk geheel te maken. Dat gaat met die 2 opties niet lukken.
Als je dan toch met die 150 x 150 wil werken, dan 75 mm vierkant op de staander laten staan, de ringbalken in 45 graden verstek zagen en half op de staander leggen, zodat je overstek krijgt. Nu kun je vanuit de binnenkant, van het vierkant van de staander de ringbalken vastschroeven.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loth

Loth

Nieuw lid
6 jun 2022
3
0
Tilburg
Je maakt het jezelf niet gemakkelijk.
De keuze van 150 x 150 ringbalk is niet perse sterker als je het op die 2 manieren bevestigd.
Beter zou 75 x 150 ringbalk geweest zijn.
Je moet altijd proberen om van de gehele constructie 1 sterk geheel te maken. Dat gaat met die 2 opties niet lukken.
Als je dan toch met die 150 x 150 wil werken, dan 75 mm vierkant op de staander laten staan, de ringbalken in 45 graden verstek zagen en half op de staander leggen, zodat je overstek krijgt. Nu kun je vanuit de binnenkant, van het vierkant van de staander de ringbalken vastschroeven.
Ja, interessante overweging. Die ik juist dacht te passeren.

Ik ben bewust gaan informeren of de ouderwetse manier van opleggen ook zou kunnen. Realiseer me dat je daarmee wat stijfheid in met name het horizontale vlak mis.

Ter informatie:
Van bovenaf gezien wordt de constructie een "L". Waarbij de korte poot (4,8m) ook tegen een bakstenen muur wordt geplaatst. Tussen alle gordingen plaats ik 50x75mm balken op de ringbalk omwille van extra stijfheid. Ik kan hoog genoeg, de 2x150mm op elkaar + dak is geen issue...

Verdorie: je hebt nu toch weer een zaadje geplant! Bedankt :)
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ja, interessante overweging. Die ik juist dacht te passeren.

Ik ben bewust gaan informeren of de ouderwetse manier van opleggen ook zou kunnen. Realiseer me dat je daarmee wat stijfheid in met name het horizontale vlak mis.

Ter informatie:
Van bovenaf gezien wordt de constructie een "L". Waarbij de korte poot (4,8m) ook tegen een bakstenen muur wordt geplaatst. Tussen alle gordingen plaats ik 50x75mm balken op de ringbalk omwille van extra stijfheid. Ik kan hoog genoeg, de 2x150mm op elkaar + dak is geen issue...

Verdorie: je hebt nu toch weer een zaadje geplant! Bedankt :)
Waar het om gaat, is dat je met je balken een stijf geheel maakt. Als je het boven op elkaar legt is het een losstaand geheel wat met een paar schroeven bij elkaar wordt gehouden, Zwabberdebabber constructie.
Al maakt je die schroeven nog zo dik, dat maakt het niet sterker. De korte kant aan de muur is stijf, die zal niet bewegen, maar de rest blijft niet stevig. Poeren helpen ook niet met stijfheid. Beter was in het beton.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.254
301
Heelsum
als je 2,5 keer de materiaaldik aan houd dan heb je dus voor de bovenste balk 2,5 x (150+150) is schroeven van 750 mm nodig.....
 

mroden

Actieve deelnemer
13 feb 2013
214
69
Rotterdam Ommoord
Geen directe aanbeveling voor optie 1, 2 (of een van de nieuwe). Wel mijn ervaring met tellerkopschroeven bij een pergola.
Kopmaat 120x120. Gekeepte verbinding in de liggers. 2 tellerkopschroeven 8x240 door en door per hoek. Met 6mm voorgeboord door de liggers.
De schoren 85x85 zijn met 8x160 schroeven vastgezet.
Een slagschroefmachine deed vanwege de torsie-flexibiliteit verbazingwekkend weinig met zulke lange schroeven. Een T40 bitje en een wringijzer ging beter. Bijna 1/4 rotatie van de kop voordat de schroef dieper ging.
 

Bijlagen

  • IMG_20220606_133121.jpg
    IMG_20220606_133121.jpg
    74,5 KB · Weergaven: 53
  • IMG_20220606_133106.jpg
    IMG_20220606_133106.jpg
    79,4 KB · Weergaven: 51

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.