Oversteek sterk genoeg?

joostgroot

Nieuw lid
21 mei 2014
21
0
Besten,

Zoals in mijn andere thread te zien is, zijn wij voornemens om onze huidige pergola dicht te zetten met glazen wanden. Hierover hebben wij een additionele vraag.

Het terras is gedeeltelijk "boven" het water gemaakt.

Zie hieronder het terras

terras.jpg

Rechtsachter steekt een stukje boven het water uit. Dit is ongeveer 150cm. Zie hieronder de oversteek (de oever loopt schuin weg, aan de andere zijde van het terras steekt deze niet meer over het water uit (zit boven de walbeschoeiing)

oversteek.jpg

Het terras is volledig gemaakt van azobe hout, de oversteek wordt ondersteund (1e plank ongeveer 125-150cm, 2e zichtbare plank (dichtsbij zoals de foto genomen is nog ongeveer 100cm). Het betreft azobe hout, 20x4cm

azobe.jpg

Wellicht is hier de bevestiging nog wat beter te zien:

oversteek onderkant.jpg

De balken zijn met stolbouten door en door verankert aan de palen die in de grond zijn geslagen.

We willen een glazen schuifwand plaatsen op de vlonder. Deze glazen wanden wegen ongeveer 70 kilo per stuk. Kortom, in die totale hoek komt een gewicht van 2 zijdes, dat is ongeveer 140 kilo. Geen enkel probleem, we hebben er met 4 volwassenen gestaan en dan gebeurd er helemaal niks, maar ben wel benieuwd wat er gebeurd stel dat ik alle panelen die hoek in zou schuiven, in dat geval staan er op die hoek maximaal 4 panelen, dit is 280 kilo. Reken daar nog wat dakwerk etc bij, dus er kan zo een 400 kilo op die hoek komen te staan. Is een 20x4 azobe plank sterk genoeg om dit over 150cm te dragen? Of moet ik palen in het water laten staan om het geheel verder te ondersteunen? Gelet op de degelijkheid waarmee het terras gebouwd is wordt dat overigens nog een hele operatie, ik zou het terras dan gedeeltelijk moeten demonteren (planken weghalen zonder dat de schroeven afbreken, is immers rvs dus bij uitdraaien is dat niet altijd een succes) en vervolgens azobe palen in het water slaan en daar de balken aan bevestigen ter extra ondersteuning?

Ik hoor graag wat jullie denken.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Je zegt 400kg, maar je moer er ook nog de personen bijtellen die er kunnen komen te staan.
mijn eerste indruk zegt dat e.e.a. een beetje te zwaar wordt.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: 3dmazter

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
Niet alleen zwaar voor de azobe 200x40 is dat veel, het geheel hangt dan ook nog aan die 2 bouten. Lijkt mij erg veel.
 

joostgroot

Nieuw lid
21 mei 2014
21
0
Niet alleen zwaar voor de azobe 200x40 is dat veel, het geheel hangt dan ook nog aan die 2 bouten. Lijkt mij erg veel.
Dan sla ik er 4 azobe 10x10 palen naast, die zet ik dan tevens in de balk vast met slotbouten, dan zweeft er niks meer, dan zou de constructie toch voldoende stevigheid moeten bieden?
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
Koppen goed schoonmaken. Goed passend bitje. Goed recht op de schroef, let op de richting (schuinte) van de schroef. Langzaam draaien. Bij mij ging dat beter met mijn oude 14,4v b&d dan met de 18v dewalt. Als de kop gestript is krijg je de schroef niet meer los en moet je breken...
 

joostgroot

Nieuw lid
21 mei 2014
21
0
Koppen goed schoonmaken. Goed passend bitje. Goed recht op de schroef, let op de richting (schuinte) van de schroef. Langzaam draaien. Bij mij ging dat beter met mijn oude 14,4v b&d dan met de 18v dewalt. Als de kop gestript is krijg je de schroef niet meer los en moet je breken...
Goeie tip, niet met de hand dus. Heb naast mijn 18v dewalt ook een oude 12v machine liggen. Die ga ik dan uitproberen.

nog tips voor het in het water slaan van de azobe palen? Ik wilde nu een automatische palenrammer huren zoals dit: Te huur: Palenrammer met 4-takt motor huren – Eurorent Machineverhuur

Maar wellicht is dit overkill voor 4 8x8 palen en is een handmatige palenrammer Palenrammer huren? Verhuur van gereedschap | GAMMA voldoende?

ik heb nog nooit palen geslagen, dus ben er een beetje zenuwachtig voor :).
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
Palen in het water zetten heb ik nog nooit gedaan.. Palen rammers nog nooit gebruikt. Ik zeg wel altijd dat tuinieren alleen maar leuk is als er een motor op zit. Dat geld hiervoor waarschijnlijk ook. Of het nodig is?
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Ik denk dat de handmatige palenrammer geen 10cm palen kan hebben. Max 8 of 9 cm.
Ik heb beide in de werkbus liggen. Ik grijp vaak naar de palenrammer met motor, maar soms is met de hand erin rammen sneller en je kan meer kracht zetten. Het klinkt raar, maar toch is het zo. Als er een wortel in de weg zit, ram je de paal (met punt!) er redelijk makkelijk doorheen. Mits de wortel niet te dik is natuurlijk. Met de motor vaak niet.

Heel spannend is het niet. En ik denk dat 10x10 palen ook wat overkill zijn. 6x6 of 7x7 is meer dan voldoende. Er komen alleen drukkrachten op. Een halfuurtje met de hand rammen en je bent klaar. Wil je even leuk spelen, dan zou ik de motor huren ;)
 

joostgroot

Nieuw lid
21 mei 2014
21
0
Ik denk dat de handmatige palenrammer geen 10cm palen kan hebben. Max 8 of 9 cm.
Ik heb beide in de werkbus liggen. Ik grijp vaak naar de palenrammer met motor, maar soms is met de hand erin rammen sneller en je kan meer kracht zetten. Het klinkt raar, maar toch is het zo. Als er een wortel in de weg zit, ram je de paal (met punt!) er redelijk makkelijk doorheen. Mits de wortel niet te dik is natuurlijk. Met de motor vaak niet.

Heel spannend is het niet. En ik denk dat 10x10 palen ook wat overkill zijn. 6x6 of 7x7 is meer dan voldoende. Er komen alleen drukkrachten op. Een halfuurtje met de hand rammen en je bent klaar. Wil je even leuk spelen, dan zou ik de motor huren ;)
Kijk, tips van de pro! Mogelijk ook al eens een paal in het water ingeslagen? Voorboren met een grondboor? En dan met zo’n palenrammer (handmatig) of met zo’n grote platte hamer beter?
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
voorboren onderwater heeft weinig zin.
wat ze wel eens doen is een lange lans met hogedrukspuit naast de paal om de grond weg te spuiten.
Duw je ze er zo in.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Ik maak ook vlonders boven het water inderdaad. Het is maar net wat voor grond er onder het water zit, maar vaak is het wat leem of kleiachtig, en gaan ze er met een motorrammer prima in. Want wortels zitten er niet. Als je een houten slaai hebt, kun je ook prima de palen erin slaan. Dan kan je bijna vanaf de kant staan denk ik? Met een palenrammer moet je direct naast de paal staan.Voorboren is niet nodig. Het gat slipt meteen weer dicht, en je kan moeilijk zien wat je onder water aan het doen bent.
Wat ik wel makkelijk vind, als de paal gaat draaien als je slaat, om er een korte lijmklem op te zetten om de paal weer te draaien met de hand. Het is dan wel makkelijk als je met zijn tweeen bent. Één gaat de paal dan draaien en recht houden, de anders slaat de paal naar beneden.
 

joostgroot

Nieuw lid
21 mei 2014
21
0
Ik maak ook vlonders boven het water inderdaad. Het is maar net wat voor grond er onder het water zit, maar vaak is het wat leem of kleiachtig, en gaan ze er met een motorrammer prima in. Want wortels zitten er niet. Als je een houten slaai hebt, kun je ook prima de palen erin slaan. Dan kan je bijna vanaf de kant staan denk ik? Met een palenrammer moet je direct naast de paal staan.Voorboren is niet nodig. Het gat slipt meteen weer dicht, en je kan moeilijk zien wat je onder water aan het doen bent.
Wat ik wel makkelijk vind, als de paal gaat draaien als je slaat, om er een korte lijmklem op te zetten om de paal weer te draaien met de hand. Het is dan wel makkelijk als je met zijn tweeen bent. Één gaat de paal dan draaien en recht houden, de anders slaat de paal naar beneden.
Goeie tips! Het gaat om het bijplaatsen van een paal (nu oversteek over het water zonder ondersteuning) op een bestaand terras, ik zal de planken weghalen en kan er dus idd prima bij. Hoe weet ik met een houten slaai of ik diep genoeg ben? Simpelweg rammen met al je kracht en als hij niet meer verder gaat ben je er? Of adviseer je voor een amateur toch echt een motorrammer (toch weer 65 piek om 4 paaltjes in de grond te duwen).
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Kan je met een (bezem)stok oid in het water duwen? Dan weet je hoe diep het water is en hoeveel drap er in ligt. Dan weet je hoe lang je de palen minimaal moet halen. Vaak zit er onder de drap eerst nog wat zachte grond en daarna begint het leem/klei. Maar uiteraard is dat per plaats/provincie verschillend.
Beter te lange palen en er een stuk af moeten zagen als ze erin staan, dan dat je erachter komt dat je toch nog dieper kunt slaan en je bezuinigd hebt op de lengte.

En door blijven slaan, totdat de paal niet veel verder meer wil. Met een houten slaai (geen metalen, want dan sla je de paal kapot, en geen kunststof slaai, want die stuiterd terug naar je hoofd) of een handpalenrammer gaat dat prima voor 4 palen. Lange halen snel thuis! ;)
 

joostgroot

Nieuw lid
21 mei 2014
21
0
Kan je met een (bezem)stok oid in het water duwen? Dan weet je hoe diep het water is en hoeveel drap er in ligt. Dan weet je hoe lang je de palen minimaal moet halen. Vaak zit er onder de drap eerst nog wat zachte grond en daarna begint het leem/klei. Maar uiteraard is dat per plaats/provincie verschillend.
Beter te lange palen en er een stuk af moeten zagen als ze erin staan, dan dat je erachter komt dat je toch nog dieper kunt slaan en je bezuinigd hebt op de lengte.

En door blijven slaan, totdat de paal niet veel verder meer wil. Met een houten slaai (geen metalen, want dan sla je de paal kapot, en geen kunststof slaai, want die stuiterd terug naar je hoofd) of een handpalenrammer gaat dat prima voor 4 palen. Lange halen snel thuis! ;)
Het water is een centimeter of 20 (is praktisch de oever) en de stap idem dito. De balk zit er 50cm boven. Ik wil palen van 250cm bestellen. Dat lijkt me voldoende, dan kan ik ruim 1,5 meter de grond in?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.