Overloop ondergrondse regenwater put

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
289
53
Omdat hier ook wat slimme technische mensen zitten ga ik mijn vraag hier eens stellen. Wij zijn in de fase van een verbouwing waarin ik na begin te denken over hoe ik riolering en HWA over het terrein ga leggen. Nu heb ik een regenwaterput van grofweg 9m³ onder mijn garage liggen, waar ik graag gebruik van wil maken voor het besproeien van de tuin. Voor de momenten dat de put leeg zou zijn heb ik ook nog een grondwaterput. Ik wil dmv een niveau-meting en 3-wegklep ervoor zorgen dat de pomp automatisch overschakelt tussen regenwater en grondwater, maar daar gaat mijn vraag niet over.

Ik kan hier het regenwater van een gedeelte schuin en gedeelte plat dak met een vloeroppervlak van ±147m² op uit laten lopen. Het schuine dak zal uitlopen op het platte dak, en via het plat dak gaan 2 regenpijpen (rond 80 als ik me niet vergis) naar beneden, waar ik ze met een buis van 110 in de grond naar elkaar toe breng, en vanaf waar ze samenkomen met een buis van 125 verder ga tot de put. De uitdaging voor mij zit hem in de overloop van de put. Ik wil niet dat het water niet weg kan als de put vol zou zitten bij een hoosbui. In 1 van de regenpijpen komt een bladvanger (de andere zit weggewerkt), daar zou dan ook water uit gaan lopen bij nood maar liever heb ik het iets meer in de hand. Nu heb ik gedacht aan een overstort naar het riool, maar los van de luchtjes en dat juist bij dergelijke hoosbuien het riool al overbelast is (met mogelijke terugstroming van allerlei troep in mijn put tot gevolg), moedigt de gemeente ook aan om regenwater van riool gescheiden te houden en regenwater op eigen terrein te gebruiken.

Is het mogelijk om een overloop uit mijn put mijn tuin in te laten lopen, die daar ergens omhoog de grond uit steekt, waar dan weer een kapje op komt zodat er geen vuil in kan maar wel water omhoog kan lopen? Waar ik vooral over twijfel is de niveau's van de onderdelen. Omdat mijn put ondergronds is, hoe hoog moet het water dan staan voordat het door de overloop (die dus hoger zit als het hoogste niveau van de put) naar buiten gestuwt zal worden? Zal het dan ook niet in de regenpijp al omhoog lopen, waardoor het bijvoorbeeld bij de bladvanger op de oprit eruit loopt? Ik kan er natuurlijk voor zorgen dat het niveau van de bladvanger altijd hoger is dan dat van de overloop, maar is daarmee het probleem opgelost? Ik denk dat jullie mijn uitdaging begrijpen, misschien heeft iemand nog goede tips.


Schets regenwaterput.png
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Dat pijpje gaat overlopen zo gauw het water hoger komt dan het uitlooppijpje.
Als ik op je tekening kijk is je put gesloten en zal de put eerst helemaal vollopen.
Dan als het water in de toevoer hoger komt dan het afvoerpijpje, zal daar het water weglopen.
 
J

j1eke

Guest
Volgens mijn logica zal je overloop moeten gaan werken zodra het volume aan water boven het uitstroompunt groter wordt dan het volume van je uitstroompijp in totaal (+een beetje extra om het niveauverschil te overbruggen). Of heb ik het nou mis?

Water zoekt altijd de makkelijkste weg, dus zolang je overloop werkt zal het niet in de regenpijp naar boven gaan. Maar ik zou een regenpijp bij voorkeur niet helemaal tot onder laten doorlopen, liever een klein stukje lucht eronder. Bijkomend voordeel is dat je kunt zien of hij nog goed doorloopt en hem van onderen kunt leegmaken in geval hij verstopt raakt.
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Water put onder de garage ergens een opening en je hebt water in de garage staan als de overloop hoger is
Als het maaiveld
De instroom een drijver maken die bij bepaalde hoogte de instroom af sluit denk aan een wc stortbak
Je hebt een bron laat die overloop in je bron uit kommen als dat kan een bron kan veel water leveren maar
Ook veel opvangen
Zeker zorg voor een goede blad en vuil vangers op alle aan voer ,
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
545
154
Zutphen
Juul, Je redenering is correct, je overloop gaat werken zodra het reservoir vol is. Wel zorgen dat de aanvoerleiding goed waterdicht is. Overigens kan je ca 60 cm neerslag opslaan. Als je zorgt dat het reservoir aan het eind van iedere zomer leeg is heb je voldoende buffer.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Je kunt ook eens kijken bij vijverbenodigheden voor koikarpers. Zelfbouw filters hebben vaak ook 110 en 125 mm. Daar werkt heel veel met overloop. Mocht je met een niveauschakelaar gaan werken met elektrodes maak deze dan een keer per jaar schoon met een scotsbrite.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Water put onder de garage ergens een opening en je hebt water in de garage staan als de overloop hoger is
Als het maaiveld
De instroom een drijver maken die bij bepaalde hoogte de instroom af sluit denk aan een wc stortbak
Je hebt een bron laat die overloop in je bron uit kommen als dat kan een bron kan veel water leveren maar
Ook veel opvangen
Zeker zorg voor een goede blad en vuil vangers op alle aan voer ,
Dit is een slecht idee tenzij je op een grondwaterlaag zit die slechts op enkele meters zit. Bij een diepere grondwaterlaag mag je nooit rechtstreeks oppervlaktewater infiltreren om vervuiling van het grondwater tegen te gaan. Een tweede vraag die je je moet stellen is of je tuin dat extra water zomaar aankan. Als het lichte grond is die gemakkelijk infiltreert geen probleem, maar bij zware bodem (bijvoorbeeld klei) zou je tuin ook wel eens in een vijver kunnen veranderen.
De overloop moet naar mijn mening altijd lager zitten dan de inlaat, tenzij je er zeker van bent dat zowel inlaat als mangat volledig waterdicht zijn afgesloten. Als je met een terugslagklep in de inlaat werkt, zou ik alleszins nog een overloop naar de riool voorzien. Dit om te voorkomen dat je garage onderloopt bij een haperende klep.
Een geprojecteerd oppervlak van 147 m2 levert per jaar bij 750 mm neerslag 110 M3 op...
 
J

j1eke

Guest
Dit is een slecht idee tenzij je op een grondwaterlaag zit die slechts op enkele meters zit. Bij een diepere grondwaterlaag mag je nooit rechtstreeks oppervlaktewater infiltreren om vervuiling van het grondwater tegen te gaan. Een tweede vraag die je je moet stellen is of je tuin dat extra water zomaar aankan. Als het lichte grond is die gemakkelijk infiltreert geen probleem, maar bij zware bodem (bijvoorbeeld klei) zou je tuin ook wel eens in een vijver kunnen veranderen.
De overloop moet naar mijn mening altijd lager zitten dan de inlaat, tenzij je er zeker van bent dat zowel inlaat als mangat volledig waterdicht zijn afgesloten. Als je met een terugslagklep in de inlaat werkt, zou ik alleszins nog een overloop naar de riool voorzien. Dit om te voorkomen dat je garage onderloopt bij een haperende klep.
Een geprojecteerd oppervlak van 147 m2 levert per jaar bij 750 mm neerslag 110 M3 op...
Een overloop zal nooit sneller overstromen dan het water uit de hemel valt. Of de tuin het aankan maakt niet zoveel uit, het gaat alleen om de hoeveelheid die ook op je erf valt ip dat moment. Wel komt al dat water er op een punt eruit, dus je moet natuurlijk wel zorgen dat dat geen probleem oplevert.
 

pietersch

Actieve deelnemer
10 jun 2019
99
37
Apeldoorn, NL
Een 'offtopic'-tip: in veel Nederlandse gemeenten kun je subsidie krijgen voor het afkoppelen van hemelwater van het riool. In mijn gemeente levert bovengrondse opslag € 6 per m² en ondergrondse opslag € 12 per m² op (opslag mag ook infiltratie zijn). De moeite waard met 147m²..
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Klopt ik kreeg 250 euro voor de helft van mijn dak. Loopt nu gewoon in de tuin. (zit wel een soort grit put) als het te veel is stroomt het gewoon op straat. In mijn achtertuin heb ik alleen mijn sedumdak niet op het riool zitten de rest vind ik te link om dit gewoon in de tuin te laten. Ik zit hier niet op zandgrond.
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
289
53
Bedankt voor alle reacties! Fijn dat er zo meegedacht wordt op dit forum, ook wanneer het niet om hout gaat!

Ik heb geen luik in de garage, maar er steekt wel een leiding naar beneden (aanzuig van de pomp) welke rondom niet dicht gemaakt is. Dat behoeft dus sowieso aandacht. Wat ik nog helemaal over het hoofd zag maar naar aanleiding van de reacties aan dacht: aan de buitenzijde van de garage is een luik waar je de put in kan. Tenzij ik dat volledig waterdicht af kan sluiten is dat natuurlijk het eerste punt waar het water omhoog zal komen als de put vol is. Nu hoeft dat niet erg te zijn als ik er in het tuinontwerp rekening mee kan houden. Waarschijnlijk komen daar kiezels, en als ik dan zorg dat het afloopt richting gazon dan kan het water altijd weg.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.