Overkapping

Jesperk27

Nieuw lid
20 mei 2020
7
0
Hallo allemaal,

ik wil graag thuis een overkapping realiseren achter onze bestaande schuur.
Nu heb ik twijfels over de constructie zoals ik die in gedachten heb.
Ik wil graag 6 houten staanders toepassen van 200 x 200 mm, deze worden geplaatst op betonpoeren van 200 x 200 mm.
Daarover komen weer houten liggers met dezelfde afmetingen.
Dit houdt in dat ik eigenlijk om de 2.800 mm een constructie krijg, tevens worden er nog 2 liggers geplaatst over de lengte van 5.600 mm t.p.v. de muur en andere uiteinde, er worden ook nog schoren toegepast.

Op deze constructie komen sandwichpanelen (PIR) te liggen met een dikte van 100 mm, rechtstreeks bevestigd op de houten liggers, dus zonder een balklaag. De sandwichpanelen kunnen de overspanning van 2.800 mm wel aan.

Mijn vraag is kunnen deze balken dit dragen zonder dat ze gaan doorhangen of bezwijken? De balken zouden dus 4.800 mm (maat tussen de staanders) moeten overspannen, als dit niet mogelijk is welke maximale overspanning mag ik dan wel toepassen?

De panelen wegen ca. 13 kg/m2 en hierop komt nog een onderlaag + dakbedekking, tevens is er kans op een verhoogde sneeuwbelasting t.p.v. de kopgevel (sneeuw kan zich hier ophopen). Tevens moet het dak natuurlijk beloopbaar zijn voor onderhoud.

Wie heeft hier ervaring mee of kan me hierin adviseren?

Hieronder nog een foto van de huidige situatie en een simpele schets
 

Bijlagen

  • IMG_0381-min.JPG
    IMG_0381-min.JPG
    1 MB · Weergaven: 69

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Vooropgesteld dat ik geen constructeur ben en sommigen vinden dat je voor dit soort zaken wel een constructeur zou moeten vragen:

Ik heb mijn eigen rekenmodule er even bij gepakt, waarmee ik het dak van mijn eigen schuur heb berekend. Uitgaande van een belasting van 1 KN/m2, een overspanning van 4,8 m en een ligger afstand van 2,8 m, en een maximale spanning van 7 N/mm2 (die is conservatief) zou het zowel wat de sterkte als de doorbuiging betreft wel moeten kunnen.

Maar ik kom dat wel op een doorbuiging van 15 mm.

Als ik kijk naar welke last het dak nog net kan dragen (in het midden van de overspanning), kom ik op 1,15 KN/m2 (115 kg/m2).

Ik zou toch ook eens kijken naar de doorbuiging van die platen.
 

Jesperk27

Nieuw lid
20 mei 2020
7
0
Bedankt voor je reactie.

Ik heb al wat concessie gedaan omdat ik niet op het randje wil gaan zitten.
De overkapping wordt nu 5.600 x 4.500 mm i.p.v. 5.600 x 5.000 mm. De theoretische overspanning tussen de staanders wordt dan 4.100 mm.
De bedoeling is nu om balken te pakken van 70 x 200 mm en die over de afstand van 4.500 mm te plaatsen. Ik wil dan graag de balken plaatsen om de 1.400 mm (als dat kan natuurlijk), krijg dan 5 balken.

Zou dit kunnen?
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Daar wordt het niet direct beter van. In de sterkte kom je iets te kort. Je zou een theoretische balk van 203 mm moeten hebben. Wat de doorbuiging betreft zit je nog steeds op 13 mm.

Overigens: 70x200, is dat een handelsmaat? Als ik kijk bij mijn favoriete douglas leverancier zie ik 63x175 of 75x225 ongeschaafd. Geschaafd vuren zou ik verwachten 75x200. Dat kan wel uit (maar ook op het randje). De doorbuiging wordt dan 12 mm.

Neem je ongeschaafd 75x225, dan wordt de doorbuiging 8 mm en zit je met de sterkte ook wat minder op het randje.
 

Jesperk27

Nieuw lid
20 mei 2020
7
0
Bij ons in de buurt zit een leverancier die heeft zelfs balken liggen afm. 70 x 250 mm (bezaagd, niet geschaafd).
Stel je voor dat ik deze zou toepassen? Kan ik dan de h.o.h. afstand van 1.400 wel aanhouden zonder dat het gaat doorbuigen?

Zou ik dan zelfs terug kunnen naar de afm. van 5.600 mm x 5.000 mm met een theoretische overspanning van 4.600 mm?
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Dat kan. 1.4m/4.6m geeft een balk van minimaal 75x220mm en bij een balk van 75x250mm een maximale doorbuiging van 10 mm.
 

Jesperk27

Nieuw lid
20 mei 2020
7
0
Goedemiddag Kees,

Je hebt me tot nu toe al fantastisch geholpen, bedankt daarvoor.

In de bijlage vind je hoe ik het framewerk nu eigenlijk wil gaan maken.
Echter wil ik graag dat de balken geen doorbuiging meer hebben, is dit mogelijk o.b.v. deze tekening?
De overspanning is nu 4.100 mm tussen de balken, dan het liefst met 70 x 200 mm, maar 75 x 225 mm zou ook kunnen, daarbij moet gezegd worden dat de balken die niet op de kolommen liggen ingekeept moeten worden, daardoor zal de kracht dus iets afnemen.
De leverancier van de panelen heeft aangegeven dat de veranderlijke belasting t.p.v. de kopgevel van de garage max. zou kunnen oplopen tot 200 kg/m2 (theoretisch gezien).

Groetjes Jesper
 

Bijlagen

  • IMG_0429-min.JPG
    IMG_0429-min.JPG
    914,4 KB · Weergaven: 27

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Geen doorbuiging is uitgesloten. De balk buigt al (minimaal) door onder zijn eigen gewicht. Wil je de doorbuiging minimaliseren, dan moet je domweg meer balken toepassen. De standaard h.o.h. afstand van balken in een dergelijk dak is 60 cm.
 

Jesperk27

Nieuw lid
20 mei 2020
7
0
Goedemorgen Kees,

ik heb contact gehad met de leverancier van de sandwichpanelen.
Bij een maximale sneeuwbelasting van 270 kg/m2 (komt er in werkelijkheid nooit op) buigen de panelen max. 10 mm door. Onder normale omstandigheden slechts een paar mm.

Omdat het ons allemaal wat tegenvalt qua kosten maken we de overkapping iets kleiner.
De lengte blijft hetzelfde (5.600 mm) de diepte passen we aan naar 4.000 mm.
We blijven gebruik maken van de 200 x 200 mm balken, waardoor de overspanning van de balken dus 3.600 mm zal worden. ik zou het liefst met drie liggers willen werken, de overspanning zal dan 2.600 mm bedragen.

Wat is jouw gevoel bij deze constructie Kees en hoe gaat het met de doorbuiging?
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Die sneeuwlast zal nooit volledig op je platte dak liggen. Bij 115 kg/m2 (vraag me even niet hoe ik hier aan kom, maar die stond er al in en is ook erg fors), is de doorbuiging van je balken 5 mm.

Ik denk dat het allemaal prima kan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.