overkapping zonder dak (pergola)

Bushi

Nieuw lid
5 aug 2022
22
0
planeet aarde
Beste,

Graag zou ik zelf een overkapping maken zonder dak welliswaar.

Deze constructie zou iets van een 10mx3mx2,4m worden.
Ik zou gaan voor staanders en ringbalken van 15cmx15cm gaan, gezien je 5cm dikte moet rekenen per meter overspanning, lijkt me dat wel voloende.
Het is ook de bedoeling om er een schommeltje voor mijn dochterje aan te hangen in de loop van de jaren. Dus wat extra draagkracht is nooit slecht.

Nu ben ik ook aan het kijken voor schoren. Maar welke dikte raden jullie aan van schoren. Zou in eerste instantie gegaan zijn voor schoren van 70cm 15x15, maar dit gaat mss wat lomp ogen en is ook mss wat overkill?

Voor de liggers zou ik voor 20cmx7cm gaan.

Nu zou ik ook voor de verbindingstukken van Wovar gaan. Heeft er iemand ervaring mee of deze voldoende gewicht kunnen dragen?

Alvast bedankt.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Is die 10 meter de hoogte? Want 10 meter liggend overspannen met een balk 150 x 150 gaat wat doorbuigen.
 

Bushi

Nieuw lid
5 aug 2022
22
0
planeet aarde
Ja, dus 10meter lang, 3meter breed en 2.4 meter hoog.
Zou wel voor ringbalken van 3 meter gaan die ik dan afzaag tot 2m60. Dus zou niet voor een rechtstreekse balk van 10meter gaan
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Begrijp ik hier uit, dat de lengte van 10 meter op 5 palen komt te staan? En je wil het met dure stukjes blik aan elkaar zetten? Koop een handzaag van 20 euro en maak houtverbindingen. Er zijn hier op het forum voorbeelden genoeg te vinden.
 
J

j1eke

Guest
Dat is een budget om jaloers op te worden. Geld uitgeven aan verbindingsstukken is inderdaad wat zonde. Als je een linker- en een rechterhand hebt dan kun je dat inderdaad ook zelf. De honderden euro's die je dan uitspaart zou je dan aan gereedschap kunnen besteden.

Wat betreft de schoren kun je ongeveer kiezen wat je mooi vindt. Je zou een iets dunnere paal kunnen gebruiken, 12x12 bijvoorbeeld. Of meer in de richting van je dakbalken. Zeker in de lengte hoef je je er weinig zorgen over te maken, daar komen er heel veel in. In de diepte heb je alleen schoren op de uiteinden, die hebben iets meer werk, maar alsnog is vrijwel alles wat er esthetisch goed uitziet genoeg voor de functie, mits goed bevestigd.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bushi

Bushi

Nieuw lid
5 aug 2022
22
0
planeet aarde
Zonder verbindingsstukken bespaar ik al ruim 700euro.
Zal eens kijken hier op het forum of ik iets terug vind van houtverbindingen maken.
 

Bushi

Nieuw lid
5 aug 2022
22
0
planeet aarde
Denk dat de moeilijkste verbinding het punt gaat zijn waar de 3 (balken) verbindingen samenkomen zonder het juiste materiaal.
 
J

j1eke

Guest
De verbindingen kun je zo bijzonder maken als je wilt. Van een simpele halfhoutsverbinding, tot fraaie Japanse kunststukjes. Waar je wel rekening mee moet houden is dat je zonder dak erop iets moet doen aan eventuele schroefgaten in de bovenkant, zodat er geen water in kan blijven staan.

 
  • Leuk
Waarderingen: Bushi en Boktor026

Bushi

Nieuw lid
5 aug 2022
22
0
planeet aarde
De verbindingen kun je zo bijzonder maken als je wilt. Van een simpele halfhoutsverbinding, tot fraaie Japanse kunststukjes. Waar je wel rekening mee moet houden is dat je zonder dak erop iets moet doen aan eventuele schroefgaten in de bovenkant, zodat er geen water in kan blijven staan.

Bedankt!

Op elk van de schroefgaten een ligger plaatsen?

Ook gebruik ik best betonpoeren? Of steek ik de balken 60cm(behandelt) in de grond met snelcement?
 
J

j1eke

Guest
Bedankt!

Op elk van de schroefgaten een ligger plaatsen?

Ook gebruik ik best betonpoeren? Of steek ik de balken 60cm(behandelt) in de grond met snelcement?
Ik zou zelf kiezen voor poeren op een schoolpleintegel oid. Dan kun je ze makkelijk netjes op hoogte stellen voordat je het frame plaatst. Ook blijft je hout dan goed.

Denk dat je schroefgaten sowieso moet afdichten, ook al zitten ze onder een ligger.
 
J

j1eke

Guest
Vaak wordt voor zulke verbindingen schotelkopschroeven gebruikt. De gaten die we daarvoor maken dichten we af met een prop of een stukje hardhouten bezemsteel. Het gat voor de schroef eerst een stuk voorboren met dezelfde diameter als de prop die je gebruikt, zodat je na het indraaien van de schroeven en je er zeker weten niet meer bij hoeft de prop erin kunt lijmen. Zo kun je ook een soort look van toognagels maken bij de schoortjes en andere verbindingen als je geen pen- en gatverbinding maakt. De gaten zitten wel op de verkeerde plaats, dus elk geoefend oog dat je gesjoemeld hebt door te schroeven, maar het xiet er wel netjes afgewerkt uit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bushi

Bushi

Nieuw lid
5 aug 2022
22
0
planeet aarde
Wel was ook aan zo'n schroeven aan het denken. We hebben zo een schroeven gebruik om de golfplaten te bevestigen van onze schuilstal. En aan die schroeven was een rubberen ring bevestigd. Doe kan ik mis gebruiken voor de bovenzijde om hetgeen iets of wat waterdicht te maken. Voor de.schoren kan ik idd zo een prop gebruiken.
 

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
395
173
Groene Hart
Volgens mij is het geen goed idee om hout te gaan schroeven van bovenaf met rubberen ringen. Hout blijft altijd werken, en dan kruipt water juist in de kleinste gaatjes. Schroeven (rvs) met rubberen ringen heb ik vooral gebruikt zien worden bij dakpannen (keramiek) en bij golfplaten, maar niet bij hout.
 

Bushi

Nieuw lid
5 aug 2022
22
0
planeet aarde
Mss, een domme vraag. Maar hoe verbind ik dan de lip las verbindingen aan de staander en de andere ringbalken aan de staanders als ik niet vanboven af mag schroeven? Diagonaal langs vanonder uit?
 

Bushi

Nieuw lid
5 aug 2022
22
0
planeet aarde
Ok, heb ook net gelezen dat ik de balken best niet verleng met een rechte liplas, maar met een schuine liplas. Waarbij de verbinding best niet onder de staander komt te staan.
 

KGR

Actieve deelnemer
26 apr 2022
33
7
Westerwolde
Mss, een domme vraag. Maar hoe verbind ik dan de lip las verbindingen aan de staander en de andere ringbalken aan de staanders als ik niet vanboven af mag schroeven? Diagonaal langs vanonder uit?
Volgens mij wordt dit niet gezegd. Er wordt afgeraden om de genoemde schroeven te gebruiken. Zoals ik het lees wordt geadviseerd om schroefgaten aan de bovenkant dicht te maken. Daarvoor worden ook enkele suggesties gedaan.

Misschien helpt het als je een schets of tekening maakt van wat je wilt bouwen. Dat maakt het een stuk duidelijker.
 

Bushi

Nieuw lid
5 aug 2022
22
0
planeet aarde
Volgens mij wordt dit niet gezegd. Er wordt afgeraden om de genoemde schroeven te gebruiken. Zoals ik het lees wordt geadviseerd om schroefgaten aan de bovenkant dicht te maken. Daarvoor worden ook enkele suggesties gedaan.

Misschien helpt het als je een schets of tekening maakt van wat je wilt bouwen. Dat maakt het een stuk duidelijker.
Idd, met zo een prop erin. Maar dacht dat dit enkel langs de zijkanten en in de schoren kwam.
Zal vanavond eens zo'n schets proberen maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.