Overkapping tips

de-hout-amateur

Actieve deelnemer
24 mei 2024
46
20
Het hoge noorden
Dag allen,

Na het slopen van het tuinhuisje wil ik er graag een overkapping (4x4) voor terug.
Nu wil ik relatief eenvoudig beginnen maar het idee is om er op termijn wel een glazen pui in te zetten.
Breedte is ongeveer 4,5 meter (daarna begint het water), nu dacht ik dat om ongeveer 50cm ruimte van de damwand te houden en het dak iets te laten oversteken zodat daar een afvoer geplaatst kan worden.

Voor de glazenpui dacht ik om een hoogte van ~215 aan te houden zodat er ruimte genoeg is voor pui.
Waar ik alleen een beetje aan twijfel is het mogelijke zakken van de overkapping en de gevolgen voor deze glazenpui.
Mijn eerste idee was om de linkerkant te bevestigen aan de muur maar ik ben bang wat wanneer de rechterkant zakt (i.p.v. het geheel) dit problematisch kan worden voor de pui.
Ik las ergens dat het verstandiger is om een glazenpui een jaar laten te plaatsen i.v.m. werking het eerste jaar.
  • Dakafschot tussen 4 & 8 cm afschot over de 4m.
  • Dak laten uitsteken voorzijde en rechterzijde
  • Dakbekleding: dakleer
  • 15cm palen met poeren
  • 15cm horizontale balken
Alle feedback is welkom!
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2025-04-10 at 09.37.25.jpeg
    WhatsApp Image 2025-04-10 at 09.37.25.jpeg
    81 KB · Weergaven: 22
Laatst bewerkt:

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.728
1.233
Fryslân
Je begint bij de fundering. Je wil poeren gaan plaatsen, maar op wat voor soort grond zit je, en hoe oud is bijvoorbeeld de walbeschoeiing?

Zit je bijvoorbeeld met een nieuwbouwwoning met opgebrachte klei, dan gaat dat waarschijnlijk nog na zakken. Ook als er nieuwe walbeschoeiing is geplaats, dan kan dat nog na gaan zakken. Op oudere grond kun je prima poeren plaatsen. Zet deze op een grotere tegel om meer draagkracht te krijgen, en stort er eventueel wat beton omheen. Gebruik dan ook een verstelbare plaat op de moer, zodat je altijd iets na kan stellen, mocht dat nodig zijn.
 

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
134
82
Zuid Holland
Eens met jelmer, maar ik zou dat extra beton achterwege laten. Minder gewicht = minder zetting. Op klei grond is het handig om een groot oppervlakte te creëren en het gewicht zo laag mogelijk houden. Zit je op zand dan komt het allemaal niet zo kritisch voor een lichte constructie als dit.

Hoe ziet je dak constructie er verder uit? Als die horizontale 15 x 15 aan de voorzijde een ondersteuning is voor balken die er onder 90 graden op liggen gaat het denk ik niet goed met een overspanning van 4.5m. 150 mm hoogte is denk ik hoe dan ook te klein voor 4.5 m overspanning. Ga eens spelen met de balkenschuif om een gevoel te krijgen voor de balk maat voor een dergelijke situatie: Balkenschuif | Houtinfo

En misschien is het gewoon een kwestie van smaak, maar ik zou een paal langs die muur zetten waar het dak op steunt. Technisch gezien kun je het prima doen zoals je voorstelt, reken er wel op dat er behoorlijke krachten van het dak op de muur afgezet gaan worden. Deze oplegging moet echt goed en stevig uitgevoerd worden, vooral voor je eigen veiligheid.
 
  • Leuk
Waarderingen: de-hout-amateur

de-hout-amateur

Actieve deelnemer
24 mei 2024
46
20
Het hoge noorden
Hoi Jelmer & Michelr,

Dank voor jullie gedetailleerde reacties! Huis is van 1975 en de walbeschoeiing is zeker al 20 jaar al niet vernieuwd. Een degelijke grote tegel onder de poeren zou dus eigenlijk wel voldoende moeten zijn.
Het gedeelte om deze te bevestigen aan de muur ga ik achterwege laten, mooi laten rusten op poten.

Gezien ik toch 4 palen wil behouden (i.p.v. 6 vanwege de toekomstige glazen pui) zou het dus beter zijn om 150x200 horizontaal op die 150x150 palen te gebruiken gezien de overspanning en uiteraard met schoren en vervolgens daarachter de pui te plaatsen.
 

Robberdebop

Nieuw lid
25 sep 2013
10
8
Kijk, en hier kan ik eens leuk op ingaan. (Gezien mijn werk). Normaal heb ik alleen zelf advies nodig.
De glazen pui aan de bovenkant invatten in een U profiel. Dan heb je ruimte om zetting op te vangen.
 
  • Leuk
Waarderingen: de-hout-amateur

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
672
375
‘s-Hertogenbosch
Kun je de hoofddraagbalk aan de voorzijde niet in de muur leggen en verankeren?
Voor deze zou ik een dubbele 7x 20 pakken ivm de overspanning en de belasting.
De balklaag zelf in 7x17 cm en dan 7 cm hoger dan de bovenkant zodat je achter de voorbalk ruimte krijgt voor de glazen pui geleiding
 
  • Leuk
Waarderingen: de-hout-amateur

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.354
512
een schuifpui in combinatie met een houten draagstructuur en een onzeker fundering?
lijkt me niet echt een goed plan.

is die schuur ook op staal gefundeerd?
 

de-hout-amateur

Actieve deelnemer
24 mei 2024
46
20
Het hoge noorden
Die glazen schuifwand systemen die voor dit doel worden verkocht houden al rekening met doorbuiging van de dak constructie. Een plaatje geleend van Glazen Schuifwanden voor Terras of Overkapping | KingGlass.nl:

Bekijk bijlage 156345

Maak je dak volgens de richtlijnen en volg de instructies van de pui leverancier en je hoeft je geen zorgen te maken over een beetje doorbuiging van je dak constructie.
Dat is wel erg fijn gezien de lengte die het moet overbruggen.

Kun je de hoofddraagbalk aan de voorzijde niet in de muur leggen en verankeren?
Voor deze zou ik een dubbele 7x 20 pakken ivm de overspanning en de belasting.
De balklaag zelf in 7x17 cm en dan 7 cm hoger dan de bovenkant zodat je achter de voorbalk ruimte krijgt voor de glazen pui geleiding
Ik ga hier toch maar een beetje vanaf gezien het maar een halfsteensmuur is, ik de buurman eerst moet vragen en ik absoluut geen schade wil toebrengen aan een muur (laat staan van een ander). Mogelijk zou ik wel de palen kunnen laten rusten op de fundering van die desbetreffende garage als de buurman daarmee akkoord is.
Maar die 7x17 balklaag maat neem ik mee, dank voor de tip!
 

jeepie

Actieve deelnemer
15 feb 2024
47
11
5424ts
Ik heb de zelfde glazen wand als je met het maken rekening houd met de hoogte van de wand zit er genoeg veiligheid in. Wanden gaan per 5 cm hoogte houd rekening met de hoogste maat dan kan je dak dus in theorie 5 cm door zakken. Wand rijdt op de onderrail deze moet wel goed stevig en vlak zijn wand is namelijk
behoorlijk zwaar rond de 90kg per ruit als ze allemaal aan 1kant staan dus 450kg op een stukje van 15 cm en 1meter beed.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.