Overkapping tegen garage

Stryx

Actieve deelnemer
26 apr 2018
69
32
Eindhoven (Acht)
Hallo allemaal,

Ik ben voornemens zelf een (geïsoleerde) schuur te gaan bouwen uit lariks/douglas. (Voor de hobby natuurlijk! :))

Mijn budget gaat al volledig op aan materialen, dus dat wordt zelf bouwen...

De afmeting Wordt 3x5m en zal in het verlengde komen van mijn bestaande garage (ook 3m breed). Aan die muur zit nu een bestaand schuurtje maar die moet weg. Ik wil aan die wand geen wand ondervindt de garage al een deur zit naar het bestaande schuurtje.
De garage is enkelsteens gemetseld baksteen.

Nu heb ik nog twee vraagtekens, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen:


1. is de garage sterk genoeg om een balk aan te maken die een deel van de constructie draagt of moet ik ook nog staanders maken? (15x15)

2.Ik wil een geïsoleerde vloer maken, wat is dan een goede en betaalbare keuze in jullie ogen? (Zandgrond).
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Hoi Stryx! Welkom op het forum en leuk project!

Het antwoord op vraag 1 kan niemand je vertellen. Dat valt of staat met de complete constructie van je garage. Persoonlijk zou ik zonder constructeur te raadplegen nooit het risico nemen, en kiezen voor een ‘vrijstaande’ schuur, ook al staat hij er stram tegenaan.

Om de vloer te isoleren heb je veel keuzes. Het makkelijkste is een betonvloer storten welke dan ook dient als fundering. Hier kan je isolatie (EPS) onder leggen, of achteraf van boven isoleren (PIR) en dan een dekvloer te storten. Laatste is wel wat duurder.

Waar ga je de ruimte voor gebruiken? Ga je het ook verwarmen?
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Die stenen kunnen wel het extra gewicht dragen. Kijk maar eens naar een gemetselde wand van een flat of een woning. De fundering van je schuur moet het extra gewicht ook kunnen dragen. Als de vloer van beton is, dan moet dat wel gaan. Mijn schuur is gebouwd op een betonnen plaat met vorstrand en daaraan vast zit een carport, die half wordt gedragen door de schuur.
 
Die stenen kunnen wel het extra gewicht dragen. Kijk maar eens naar een gemetselde wand van een flat of een woning. De fundering van je schuur moet het extra gewicht ook kunnen dragen. Als de vloer van beton is, dan moet dat wel gaan. Mijn schuur is gebouwd op een betonnen plaat met vorstrand en daaraan vast zit een carport, die half wordt gedragen door de schuur. ]

Dit is een veronderstelling die nergens op gebaseerd is. Om een veilige investering te doen is of de aanbouw los houden van het bestaande of aan een constructeur een advies vragen!!

M.vr.gr. Jan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: ope1967

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Die veronderstelling is gebaseerd op het feit dat je een bakstenen muur makkelijk 10 meter hoog kunt metselen en een stenen muur dus ook prima het gewicht van dat dak aan kan.

Een constructeur vragen kan ook. Maar in de overgereguleerde land hoeft dat niet. Als er ook maar een beetje risico in zou zitten, zou dat wel moeten.

Feitelijk hoeft die hele garage muur niets te dragen. Het schuurtje wordt gebouwd in het verlengde van de garage. Dan bouw je twee muurtjes van 5 meter in het verlengde van de garage en leg je de dakbalken of spanten evenwijdig aan de muur van de garage. Als je de wanden van de schuur voorziet van schoren, kun je volledig los bouwen van de garage en moet je alleen zorgen voor een water en tocht dichte aansluiting op de schuur.
 
Die veronderstelling is gebaseerd op het feit dat je een bakstenen muur makkelijk 10 meter hoog kunt metselen en een stenen muur dus ook prima het gewicht van dat dak aan kan.]

Ook dit is ook weer een veronderstelling. Waarom eist een gemeente bij een bouwaanvraag een constructieberekening? Ik heb in de praktijk door contructiefouten genoeg ellende gezien. Waarom een risico nemen met toch een behoorlijke financiële investering zonder dat je iets zeker weet.

M.vr.gr. Jan
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Dat is dus precies mijn punt: voor dit soort bouwwerken heb je helemaal geen vergunning nodig. En als je dan die schuur bouwt zoals ik hierboven aangaf, staat die constructief los van de de stenen garage.
 
Aan de hand van het verhaal van Stryx kan ik niet uitmaken of daar wel of geen bouwvergunning nodig is, ik ken de situatie ter plaatse niet. Waar het mij omgaat is dat men met veronderstellingen mensen het bos instuurt en zij tot verkeerde besluiten komen. Maar goed ik zal hier op dit onderdeel verder niet op reageren.

M.vr.gr. Jan
 
Stryx Om op jouw vraag in te gaan. Je heb dus twee keuzen voor aansluiting van de aanbouw op de garage. N.l. een constructeur inschakelen of je de wand van de garage als draagmuur kan gebruiken. de tweede is de aanbouw los van de garage te bouwen. De keus is aan jou. V.w.b. de vloer zou ik uitgaande van zandgrond een beton vloer met vorstrand. Dit geeft voldoende draagkracht voor de aanbouw in houtbouw.

M.vr.gr. Jan
 

Stryx

Actieve deelnemer
26 apr 2018
69
32
Eindhoven (Acht)
Bedankt zover mannen. Er zijn meerdere wegen naar het doel blijkt maar weer.

ik lees al een paar jaar mee, maar vooral op een ander deel van het forum. De hobby is houtbewerken, meer aan de meubeltjeskant.

voor het idee dan maar even een foto...

9D6EA80E-3F48-409A-AF43-F458DBA4EBD8.jpeg
9C52238D-F32B-42E5-911D-7CE910F1600A.jpegdit is het bestaande schuurtje. Het komt op die plek, de oude schuur gaat/moet weg. He
gemetselde onderkantje voldoet niet meer omdat de nieuwe schuur groter moet worden

het idee is een dergelijke constructie: M

C1B54C36-6012-420A-901E-54EE061BF1EE.jpeg
Maar dan met de rechterwand tegen de garage aan. De garage heeft idd een betonvloer.

de isolatie is voor efficiëntere verwarming tijdens het klussen in de winter. 😋

heeft iemand enig idee wat het laten storten van een betonvloer ongeveer zal kosten? Prijzen op t internet zijn nogal vaag en uiteenlopend.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Ik was 8 jaar geleden iets van 6000- euro kwijt voor een vloer met vorstrand en gevlinderd, voor een oppervlakte van 30 m2. Was een meerwerk volgens mij, dus niet heel goedkoop. Ik denk dat het in concurrentie nog steeds voor die prijs zou moeten kunnen. In jouw geval zal het wel meer zijn dan de helft. Met name vanwege het grondwerk.
 

Stryx

Actieve deelnemer
26 apr 2018
69
32
Eindhoven (Acht)
Ik was 8 jaar geleden iets van 6000- euro kwijt voor een vloer met vorstrand en gevlinderd, voor een oppervlakte van 30 m2. Was een meerwerk volgens mij, dus niet heel goedkoop. Ik denk dat het in concurrentie nog steeds voor die prijs zou moeten kunnen. In jouw geval zal het wel meer zijn dan de helft. Met name vanwege het grondwerk.

Hmm. Dat is het me niet waard. €3500+ euro zou het hele budget zowat opvreten. Als het nou ergens rond de €1500 was geweest had het wel uitgekund.
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Ik heb vorige maand een betonvloer laten storten en vlinderen van +- 15cm en ongeveer 25 vierkant meter zonder vorstrand. Dit is op een zaterdag gedaan door iemand. Heeft me 1000 euro contant gekost.
CCE20865-630A-4FEA-937E-1DC8C35F0A3A.jpeg
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Niet hoeven graven en geen vorstrand scheelt een hoop werk en geld. En zwart laren doen op een zaterdag. En alles wat je zelf kunt doen, is gratis.

@peterdorn: wat was je dan kwijt voor je beton? Of heb je dat ook zelf gemixt?
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Nee van de betoncentrale, zit bij het bedrag in! Dus wel goede kwaliteit. Zelf draaien voor zo’n oppervlak zal ik ook altijd afraden. Al is het maar om je lichaam te sparen 😅

C20/25 XC3 F4 - 3 kuub (voor de kenners)

Ik was overigens ook 1000 euro kwijt voor afgraven + afvoeren grond en leveren van paar kuub zand.

Bekisting, wapening, isolatie heb ik allemaal zelf gedaan en bij elkaar geshopt voor weinig. Ik vermoed Max 500 euro.

Dus voordat ik de hoogte in kon was ik zeker 2500 euro kwijt.
 

chriko

Nieuw lid
13 dec 2016
15
0
Hier voor 6m³ enkel laten leveren een 600€ kwijt. Uitgraven en bekisting maken voor 40m² hebben we helemaal zelf gedaan. Vrachtwagen kon wel tot in het gat rijden en lossen met de buis. Op een half uurtje was hij leeg en dan nog eventjes gelijk trekken en klaar was Kees. Wel niet gevlindert want er ligt nu chape en vloer op.
 

Woody65

Actieve deelnemer
12 apr 2020
58
4
Ik heb jaren terug een zelfde maat vloer gestort door bij de betoncentrale droog gemengd beton per aanhanger te halen. ik had een betonmolen ter beschikking en heb ter plaatsen gemengt met water en gestort. Was een beste klus. Scheelde wel veel geld. Alle andere materialen viavia geregeld.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
De schuur verankeren aan de bestaande stenen garage moet normaal gesproken wel kunnen. MAAR, ik zeg normaal gesproken, want het is onbekend of de fundering hiervan voldoende zwaar is uitgevoerd. Hier staat achter in de tuin een scheidingsmuur die ooit is weggezet door de projectontwikkelaar toen in de jaren '90 bungalows hierachter zijn gebouwd. Deze muur is bij verschillende buren gescheurd. Uit verhalen van buren die er toen al woonden, was het achter ons voorheen weiland en lag er een sloot op de plaats van de huidige muur. En toen ik laatst aan het graven was, bleek er nagenoeg geen fundering onder te zitten. Dus gemetseld of gemetseld is een groot verschil...

Als je bouwt zoals Kees in zijn 2e post voorstelt (dus de muren parallel aan de stenen garage het grootste gewicht te laten dragen, dus ahw de hoekbalken van de schuur op je voorbeeldfoto tegen de bestaande garage zetten, is het niet eens van belang. En het is waarschijnlijk nog het mooiste ook, omdat je op de andere hoek ook zo'n staander plaatst en het geheel daarmee symmetrisch (in evenwicht) maakt.

En voor de vloer, even vanuit gaande dat je zelf handig genoeg bent om dit zelf te doen, met hulp van een paar vrienden/kennissen.
Voor het storten van de vloer geel zand eronder en GOED aantrillen met een trilplaat, anders krijg je nadien door inklinken van de grond holle ruimtes eronder. En plastic onder het beton om te snel drogen van onderaf te voorkomen. En als het warm is met zon erop, de eerste week na het storten nat houden, ook weer om te snel drogen te voorkomen.
Doe er 10 cm isolatie onder (2x5 cm verspringend om naden te voorkomen), daarop een betonvloer van 10-12 cm met wapening. (dikte natuurlijk afhankelijk van de toepassing/belasting; voor normaal gebruik zonder al te zware belasting is dit voldoende). Voor 15 m2 is dat 1,5 a 2 m3 beton, exclusief fundering/vorstrand. Die moet je er zelf nog ff bijtellen.
Dat is een twijfelgeval om zelf te draaien. Heb je hulp van een paar vrienden, dan zou ik het zelf aandurven om het zelf te mixen van cement/zand/grind. Is veruit het goedkoopst. Heb ik ook gedaan met mijn schuur/fietsenberging van 2,5 x 8 , maar wel in 2 fasen gebouwd dus 10 m2 per keer. Het is wel een middag flink sporten.
Beton laten brengen kan zeker ook, dan heb je een paar man met kruiwagen nodig om alle beton in een half uur (!) op plaats van bestemming te krijgen. Want ik denk niet dat de betonwagen naast de schuur kan komen...
Wat dat kost, kan de betoncentrale je zo vertellen, dat is afhankelijk van de afstand en het aantal m3 dat ze komen brengen.
Hier is bij de verbouwing van ons huis in 2011 €125,-/m3 ex btw gerekend door de aannemer voor de volledige vloer van 70 m2, exclusief zijn uren om het te storten en af te werken. Beton is toen wel met een betonpomp de woonkamer in gepompt, ik weet zo even niet meer of de huur van die pomp bij de prijs/m3 in zat.

Vlinderen is niet nodig. Later als de opbouw staat de vloer afwerken met 2-3 cm zandcement en daarover de dag erna een papje van cement+ water (zo dik als yoghurt) om een redelijk gladde en vooral stofvrije toplaag te krijgen.

Rob
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Vlinderen is inderdaad niet nodig, maar als je iemand hebt die het voor weinig wil doen, ben je wel goedkoper uit.
 

Stryx

Actieve deelnemer
26 apr 2018
69
32
Eindhoven (Acht)
Ik ben momenteel zelf een stukje terras aan het uitbreiden maar na het uitgraven van 6m3 Aarde vol boomwortels zou ik waarschijnlijk kiezen voor een minigraver en een betonpomp. (moet door de garage heen)

De bekisting maken is nog wel te overzien.

Ook schrik ik een beetje van de kosten van een grondcontainer. Ik zal nog eens de excel sheet nalopen en kijken wat het verschil is tussen een houten en een betonnen vloer.

Vwb de aanbouw aan de garage neig ik idd naar de optie van staanders strak tegen de garage en evt naden opvullen met pur of zo.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.