Overkapping met 2 schuurtjes.

markiej940

Nieuw lid
20 jul 2024
6
0
Vroomshoop
Hallo Allemaal,

Hierbij mijn vragenlijst over mijn te bouwen overkapping.
Ik wil graag met een borstwering werken van 50cm hoog en 2 metselstenen dik.
Kan iemand mij vertellen hoe ik daar het makkelijkst de palen op kan zetten?
Ik wil palen van 15x15 of 20x20 voor gaan gebruiken en ook de ringbalken worden dezelfde dikte. Nu heb ik een overspanning van 4.64cm daarom heb ik nu eerst op tekening zo in getekend dat ik een overspanning heb van 3.90. maar het liefst heb ik ze over anders zodat ik ook een overstek kan maken aan de voorkant. Iemand tips?
 

Bijlagen

  • Schermafbeelding 2024-07-21 145713.png
    Schermafbeelding 2024-07-21 145713.png
    598 KB · Weergaven: 42
  • Schermafbeelding 2024-07-21 145725.png
    Schermafbeelding 2024-07-21 145725.png
    376,8 KB · Weergaven: 34
  • Schermafbeelding 2024-07-22 204301.png
    Schermafbeelding 2024-07-22 204301.png
    265 KB · Weergaven: 38

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.851
1.056
Leeuwarden
Ik heb mijn best gedaan om je vraag goed te begrijpen, dat lukt me nog niet echt…. Misschien dat je het nogmaals formuleert en een paar doorsneden toevoegt van wat je nu bedacht hebt en wat je wilt bereiken? Mogelijk helpt dat je aan wat reacties met adviezen.

Moderator

P.S. Het is natuurlijk ook vakantietijd dus…
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.117
430
Palen zet je met deze constructie eigenlijk niet op de borstwering (vind ik). Maar als het het toch zo wil, dan een dik draadeind en een stalen plaat waar de paal op rust. Dan kun je van de onderzijde een aantal bouten door de plaat in de kop van de paal draaien. Het draadeind steekt een eind in een rond gat in de paal, zodat het niet kan verschuiven.

Palen en ringbalken kunnen 15x15 zijn, maar als het je het mooier vindt, dan doe je 20x20.

Laatste zin over overspanning begrijp ik niet goed wat je bedoeld.
 

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
806
196
Die overstek aan de voorkant kun je maken door tussen de laatste 3 balken een plank van dezelfde hoogte te zetten die bijv 30 cm oversteekt.
 

markiej940

Nieuw lid
20 jul 2024
6
0
Vroomshoop
Welke balken zou ik nodig hebben als ik de gordingen een slag zou verdraaien en over de korte zeide zou leggen? De overspanning zou dan 464cm zijn. Heb ze nu op tekening zo getekend dat ik een kortere overspanning heb. Maar het liefst had ik ze een slag gedraaid.

@superkee Welke constructie zou je adviseren? Ik wou een balk plat over de borstwering vast maken en dan de balken daarop plaatsen. Maar weet niet goed hoe ik ze dan moet vast zetten.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.643
1.159
Fryslân
De palen hoeven niet persé vastgemaakt aan de fundering. Je maakt in principe de wanden die tussen de palen komen vast aan de fundering, en de palen maak je weer vast aan de wanden.
Wil je de palen toch vastzetten aan de fundering, dan is de optie van @Superkees een goede optie.

Wel zou ik nog schoren toevoegen aan de wanden voor extra stevigheid.
 

markiej940

Nieuw lid
20 jul 2024
6
0
Vroomshoop
Schoren is inderdaad goed idee, hoe maak je de palen dan vast aan de plank wat vast zit op het metselwerk? Met schroeven scheef erin aan de onderkant?
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.643
1.159
Fryslân
Normaal maak je een regelwerk van 70x45 of 38x89 sls, waar je de planken aan vastschroeft. Dit regelwerk zet je vast aan de fundering met slagpluggen oid. Aan dit regelwerk zet je de palen dan weer vast.

Ik ben toevallig met een soortgelijk project bezig in een tuin. Hierbij een foto om een indruk van mijn idee van het regelwerk te krijgen.

20240718_124423.jpg
 

markiej940

Nieuw lid
20 jul 2024
6
0
Vroomshoop
Aah top! Ik snap hem. je schroeft de regelwerk gewoon vast aan de palen en dan zitten de palen ook gewoon vast natuurlijk. die staan los op de houten plank wat vast zit met draadeindes. even paar chemische ankers in de muur maken. Heb jij nog tip over de Gordingen kwa dikte? zoals jij ze hebt liggen heb ik het ook liever, lijkt mooier. maar dan heb ik een overspanning van 464cm. iemand hier nog tips over? Heb je de schoren trouwens ingekeept of?
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.117
430
Tegenwoordig is het hip om de palen in het zicht te houden. Maar als je met een gemetselde borstwering wilt werken, zet je normaliter de palen aan de binnenzijde. Bijkomende probleem is dat die palen niet echt behandeld mogen worden. Mijn schuur staat nu zo'n 11 jaar en de palen beginnen al op plekken te rotten, ondanks dat het is geverfd. Nu kan ik die palen relatief makkelijk vervangen, omdat het palen van de carport zijn, die verder vrij staan (ik ga eerst nog wel rotte delen vervangen), maar een paal ingebed tussen metselwerk, wanden en dak, en niet of matig behandeld, dat verkort de levensduur van je schuur enorm.

Wat betreft het overstek, hoe groot moet dat worden? Want de buitenmaat is al 5 meter. Tot 6 meter is wel verkrijgbaar in Douglas, maar het worden wel heel zware balken.
 

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
806
196
Welke balken zou ik nodig hebben als ik de gordingen een slag zou verdraaien en over de korte zeide zou leggen? De overspanning zou dan 464cm zijn.
Hou zelf altijd 1 op 20 aan, dus 24 cm hoogte.
Maar zou zeggen; gebruik de balkenschuif van Houtinfo.
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
418
154
Tegenwoordig is het hip om de palen in het zicht te houden. Maar als je met een gemetselde borstwering wilt werken, zet je normaliter de palen aan de binnenzijde.
Uit interesse, hoe bedoel je dit?
De borstwerking wordt (halfsteens of enkelsteens) gemetseld. Dan zouden de palen die de constructie dragen aan de binnenkant komen, en wordt er aan de buitenkant van de palen, op de borstwerking, een geraamte gemaakt voor de gevelbekleding? Dan draagt de borstwering dus eigenlijk niets. En dan wordt de wand toch inefficiënt dik?

In dit topic (bouwen van een eikenhouten bijgebouw) wordt de onderste ringbalk direct op de borstwering gelegd, en de palen daar weer direct op. Waarom zou dat niet goed zijn, mits de borstwering + fundering voldoende sterk is?
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.117
430
In het voorbeeld van het eikengebouw heb je aan de onderzijde een ringbalk, waar de staanders op rusten. Die mis ik bij jou. Maar dat kun je wel anders oplossen, maar ik ben een beetje van dat wat je ziet ook constructief moet kloppen.

De borstwering is vooral bedoeld tegen opspattend regenwater. Eiken heeft een wat langere levensduur, maar in Nederland gaat eiken gewoon geen eeuwigheid mee. Als je het niet erg vindt dat na 20 jaar je schuur gesloopt moet worden, dan kun je dit soort dingen prima doen. Wil je er langer van genieten, zorg je dat rotte delen vervangbaar zijn zonder je hele schuur te moeten slopen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.