Ovaal tafelblad: verjongde rand afwerken

M123

Nieuw lid
14 apr 2020
5
0
Goedenavond,

Ik ben een ontwerp aan het maken voor een ovale tafel met verjongde rand.
In eerste instantie was het idee om te werken met een massief eiken of noten blad.
Echter, nu is er ook sprake van om te gaan werken met een multiplex drager die voorzien wordt van eiken (dik) fineer in visgraat vorm.

Nu is mijn vraag: In het geval er niet met massief hout gewerkt wordt, wat is dan een goede manier om de verjongde rand te voorzien van een nette afwerking. Is kantenband mogelijk met zo'n vorm?

Hieronder even een foto van de vorm van de rand zoals ik het in beeld heb:ovaal close up verjongde rand.PNG

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.107
935
Enschede, Twente
Nee. Omtrek boven is groter dan omtrek onder. Inkerven is geen optie.
Mijn eerste oplossing: gebruik dat dikke fineer om de hoogte van de vorm op te bouwen (kan in de vorm van een 'hoepel') om die vervolgens na rondmaken te profileren.

M123

Nieuw lid
14 apr 2020
5
0
Oke, dat vreesde ik al.
En wat jou oplossing betreft. is het dan niet makkelijker om een aantal massieve balkjes te verlijmen en rond te frezen? en dan vervolgens om de ovale multiplex lijmen?

7 mrt 2015
1.129
360
P'beek
Afhankelijk van de diameter en het aantal balkjes zal dat nog best een uitdaging worden (of een grotere uitdaging dan een massief blad) maar het kan zeker.

Misschien kan blocklayer je hier helpen:

Ik zou dan eerst mijn buitenring maken en die ooit een keer opvullen met een binnenring.

• Leuk
Waarderingen: boudewijn_de_bouwer
7 mrt 2015
1.129
360
P'beek
Afhankelijk van de diameter en het aantal balkjes zal dat nog best een uitdaging worden (of een grotere uitdaging dan een massief blad) maar het kan zeker.

Misschien kan blocklayer je hier helpen:

Ik zou dan eerst mijn buitenring maken en die ooit een keer opvullen met een binnenring.

Antwoord aan mezelf, nu lees ik het nog een keer en moet het een ovaal worden :)
Dan heb je aan blocklayer weer niet zoveel.

Misschien dit dan:

M123

Nieuw lid
14 apr 2020
5
0
Ik ben in het bezit van een grote CNC dus de ovaal is opzich geen punt. het zou echt gaan om de manier van afwerken van een gefineerde plaat met verjongde rand. Het eerste antwoord komt daar denk ik het dichtste bij, namelijk dat het geen optie is met kantenband. De opties zijn denk ik: 1 helemaal massief, 2 massieve rand met multiplex erbinnen.

Wel heel erg bedankt voor de blocklayer website! Dat gaat mij in de toekomst erg helpen met toogwerk etc.

Ik ga er verder mee aan de slag, bedankt voor de antwoorden!

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.