Oude schaakstukken

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
307
188
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Beste houtvrienden,
Tijdens een sportieve fietsrit kreeg ik de volgende vraag: hoe kan ik mijn antieke schaakstukken het best behandelen zodat ik ze behoud voor volgende generaties en weet je welke hout dat kan zijn?
Ik had van beide geen idee en heb beloofd om rondvraag te doen, hierbij dus:
1) Weet iemand waar dit soort schaakstukken ( leeftijd ongeveer 100 jaar) van gemaakt werden?
( Op internet lees ik dat Buxushout wel werd gebruikt en dat nu schaakstukken uit India komen, gemaakt van Rozenhout?)
2) Hoe kun je deze schaakstukken goed conserveren? Opknappen hoeft niet maar zo behandelen dat ze nog heel lang in de huidige staat blijven
 

Bijlagen

  • IMG-20240814-WA0002.jpg
    IMG-20240814-WA0002.jpg
    96,4 KB · Weergaven: 62

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.521
716
Enschede
ingoogni.nl
Onderhoud, als het niet gelakt is, waar het op lijkt, gewoon regelmatig in de olie of (boen)was zetten en uitwrijven met een zachte doek. Dan rustig laten harden/drogen, dus niet meteen terug in de doos.

Als het wel gelakt is en onbeschadigd kun je ze ook in de was zetten. Dan fungeert het was laagje als slijtlaag en voorkomt dat de zuren van de vingers de laklaag aantasten.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.242
593
Wit lijkt me buxus / palmhout.

Zwart lijkt onder de afwerking ook een lichte houtsoort te zijn, zie de bepotelde delen en de noesten. Zou dus ook (B-kwaliteit) buxus kunnen zijn, waarbij de schoonheidsfoutjes door afwerking met donkere beits of was zijn gecamoufleerd.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.938
952
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Foto is helaas niet heel duidelijk, maar ik meen te veel spiegels te zien om het voor buxus uit te schelden. Ik zou het gewoon in de olie, en daarna boenwas zetten, zoals knotwilg al aangeeft. Kun je wellicht een grote foto van 1 enkel stuk plaatsen?
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
578
173
Zutphen
Dit zijn een regency schaakstukken. Maak svp nog even een detail foto van het paard.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.