Oude platte kist: waarvoor diende dit?

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
225
69
Dag allemaal,
Ik kreeg van iemand deze oude kist. Ze is in eik, met messing ingelegd. De binnenkant is beplakt met een krant. In de krant staat iets over een muziekwedstrijd en na wat googlen vond ik terug dat dit in 1860 was! Ik vermoed dus dat de kist ook ongeveer zo oud is.
Afmetingen: 80x30cm en maar 7cm dik.
Op de bovenkant ontbreekt een inlegstuk.

Heeft iemand een idee wat de functie van deze kist was?
IMG_20220310_221703.jpgIMG_20220310_221715.jpgIMG_20220310_221734.jpgIMG_20220310_221743.jpgIMG_20220310_221810.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
225
69
Ja, ik dacht ok aan muziekinstrumenten. Mar de binnenkant van de kist is maar net 6cm. Dat beperkt de mogelijkheden. Dus ik dacht ook fluit of fluiten. Ze is wel 80cm lang, dat lijkt me dan weer lang voor fluiten....

Een achternicht van mij kent er meer van. Kheb het haar ook eens gevraagd.
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
In geplakte krant kan ook heel wat anders zijn dan muziekinstrumenten
Heb ook van die platte kisten daar zitten heele grote schuifmaat in
Het kan alle kanten op
 
  • Leuk
Waarderingen: Belgje

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
225
69
In geplakte krant kan ook heel wat anders zijn dan muziekinstrumenten
Heb ook van die platte kisten daar zitten heele grote schuifmaat in
Het kan alle kanten op
Maakten ze daar toen ook zo'n mooie kisten voor?
Ik ben benieuwd waar ik dit kan achterhalen. Het zou leuk zijn om te weten. Ook wat er precies in die inleg op het deksel lag/zat.
 

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
225
69
Ik denk dat je voor alle scharnieren en kofferhoeken al ruim 100 euro moet betalen als je ze nu nieuw moet kopen. Zeker de moeite waard om dit op te knappen.
ja, dat viel mij direct op. Vooral de mooie scharnieren in de hoek en het ingelegde greepje aan de voorzijde zijn fantastisch!
Van het slot ontbreken verschillende delen: het sleutelplaatje aan de voorzijde, het sleuteltje zelf en het plaatje in het deksel van de kist... :-(
 

pietersch

Actieve deelnemer
10 jun 2019
99
37
Apeldoorn, NL
Ik betwijfel of het een muziekkoffer was. De maten zijn daar niet heel logisch voor, bovendien zit er geen handvat aan om de koffer te dragen (en dat is wel gebruikelijk).

Misschien een 'luxe' kist voor een wapen? (geweer/pistool)
 
  • Leuk
Waarderingen: henkverhaar en Belgje

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
634
301
Het Groene Hart
Daar bewaarde men vroeger de tuinslang in volgens mij?

Alle gekheid op een stokje, interessant altijd zulk soort dingen. Je zou het nog eens op reddit kunnen proberen in /r/whatisthisthing, onvoorstelbaar hoe snel mensen daar vaak met het juiste antwoord komen.
 
  • Leuk
Waarderingen: pietersch en Belgje

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
895
758
Nootdorp
Nu ben ik ook erg nieuwsgierig geworden! Ziet er wel gaaf uit. Een andere vraag zou kunnen zijn, wat ga je er in bewaren? Een hele serie lange spiraalboren is wel een optie.
 
  • Leuk
Waarderingen: Belgje

Roel22

Post veel
27 feb 2017
906
315
Voor wat het waard is, de schuifmaat bestond in 1860 nog maar een jaar of dertig en gold heel lang als een geweldig precisie-instrument. Zulke afmetingen als van de kist waren geen uitzondering en behoorlijk dure en geliefde instrumenten. Zo'n mooie, kostbare kist zou daar best bij hebben gepast. Maar dat is maar een ideetje van me...
 
  • Leuk
Waarderingen: Belgje

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
225
69
@Henk H , nog geen idee :)

@Roel22 , zeer interessante hypothese! Ik heb het gekregen van iemand in een schrijnwerkerij waar het rondslingerde en ze wouden het weggooien....:oops::rolleyes:

Nog een vraagje voor allen. Ik heb nog niet eerder met messing gewerkt. Waar kan ik zulke strips kopen? Is dat gemakkelijk bewerkbaar of vergt dit ervaring en oefening? Op het deksel linksboven ontbreekt er een stuk.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Er zijn veel verschillende messing samenstellingen. Ik neem aan dat het messing voor het inlay werk is.
Het standaard messing is makkelijk te bewerken maar kan breken als je het buigt. Groot gat boren in messing wat dikker is vereist een speciale boorhoek. Etc etc. Wat voor dikte heb je nodig? Modelbouw winkels als het klein moet zijn. Bouwmarkten en ijzerhandels hebben ook vaak messing profielen.
 

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
225
69
@Wim Kluck
Het ontbrekende stukje is 2mm dik en ong 27cm lang. Het plaatje voorhet sleutelgat ontbreekt ook en is 2x2cm. Zou mooi zijn als ik dat ook opnieuw kan herstellen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Je kan gewoon een messing strip 20 mm breed 2mm dik en 100 cm lang te verkrijgen bij enkele bouwmarkten.
Kan je ook het sleutelgatplaatje van maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.