oude plankenvloer restaureren+isoleren

OscarDrai

Nieuw lid
5 jan 2021
4
0
Beste houtkenners,

Ik heb op zolder een oude plankenvloer liggen, die ik volledig zou willen restaureren. Deze vloer ligt op houten balken van ongeveer 6cm breed (en 16cm hoog). Het type hout is mij niet helemaal duidelijk. Volgens een dakdekker is dit pitch pine, maar ik denk dat het ook gewoon vuren kan zijn.

Ik zou ook tussen de balken rotswol willen aanbrengen, vooral voor geluidsisolatie. Daarom ga ik de vloer ook eerst heel voorzichtig moeten opnemen.

Omdat de planken ook geschoteld liggen, ga ik deze ook grondig moeten schuren of schaven - denk ik dan toch.

Ik zit nu een beetje in de war over in welke volgorde en op welke manier ik dit klusje moet aanpakken. Ik dacht aan:
  1. eerst de planken voorzichtig opnemen
  2. isolatie plaatsen
  3. planken door een vandiktebank halen om ze perfect egaal te krijgen, en dus ook om de schoteling eruit te krijgen en planken van dezelfde dikte te bekomen
  4. planken terug plaatsen
  5. het geheel schuren met hoge korrel (K240?) met zo'n excentrische vloerschuurmachine; deze machine kan ik huren
  6. afwerking (boenen, ...)
Zou dit lukken? Of is het misschien toch beter om de planken te schuren met een parketschuurmachine (beginnen met een korrel K40 ofzo) ipv. vandiktebank, zoals gebruikelijk? En doe ik dat dan best voor of na het opnemen van de planken?

Alvast heel erg bedankt voor jullie feedback!
 
Laatst bewerkt:

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.827
194
Rotterdam
Bij restaureren denk ik aan ‘zoveel mogelijk authentiek laten’.
Als je ze door de van dikte bank haalt, worden ze dunner en zien ze er weer als nieuw uit.
Mijn keuze zou zijn om na het isoleren de vloer licht te schuren, zodat alleen de scherpe kantjes er af zijn, en dan in een boenwas zetten.
Ala het schotelen echt heel erg is, dan kan je de toppen wat grover schuren. Maar het hoort er wel een beetje bij.
 
  • Leuk
Waarderingen: OscarDrai

Houtsoort

Actieve deelnemer
5 sep 2022
116
74
Tilburg
Als je van boven wilt isoleren zou je kunnen overwegen dat met cellulose te doen. Dat blazen ze in. Je hoeft dan maar per ‘vak’ een plank te verwijderen.
Ik heb het bij onze verdiepingsvloeren ook allemaal gedaan, scheelt een hoop qua zowel warmte als geluid
 
  • Leuk
Waarderingen: OscarDrai

OscarDrai

Nieuw lid
5 jan 2021
4
0
Als je van boven wilt isoleren zou je kunnen overwegen dat met cellulose te doen. Dat blazen ze in. Je hoeft dan maar per ‘vak’ een plank te verwijderen.
Ik heb het bij onze verdiepingsvloeren ook allemaal gedaan, scheelt een hoop qua zowel warmte als geluid
Dat is wel een heel goede tip, maar ik vraag mij af hoe dat in de praktijk in mijn geval moet gedaan worden. Dit is mijn huidige opbouw:

download.jpeg

- roostering van balken (16cm op 6cm)
- hier onder hangt een soort van metalstud rooster met daartegen afgewerke gipsplaten
- op de roostering dus momenteel een zeer oude plankenvloer, die ik ga verbeteren door de planken te schuren/schaven

Wordt de cellulose dan gedragen door die gipsplaten? Gaat dat wel lukken mbt. het gewicht van de cellulose?
Of maak ik de de balken aan de onderkant volledig "dicht", zodat er enkel cellulose tussen de balken zit/hangt?

Tot welke dikte van de cellulose ben je geweest?

In ieder geval een heel interessante piste! Hartelijk dank.
 
Laatst bewerkt:

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.976
858
Enschede, Twente
Niet door de vandikte halen, maar de onderzijden overlangs inzagen. Dat doe je met beleid op de delen die het meest krommen. Hoe diep is ook even uitzoeken.
Het idee erachter is je dat je materiaal weghaalt waardoor er ruimte komt om weer recht neergelegd te kunnen worden.

Mocht je dit teveel werk lijken, kies er dan voor om een ondervloer van plaatmateriaal te gebruiken (OSB of multiplex) en de planken daarop te verlijmen, eventueel dunner gemaakt, waardoor ze beter vlak te verlijmen zijn. Je moet dan wat truukjes verzinnen om te klemmen, denk ik. Of misschien onzichtbaar nagelen als er m en g opzit.
 
  • Leuk
Waarderingen: OscarDrai

OscarDrai

Nieuw lid
5 jan 2021
4
0
Niet door de vandikte halen, maar de onderzijden overlangs inzagen. Dat doe je met beleid op de delen die het meest krommen. Hoe diep is ook even uitzoeken.
Het idee erachter is je dat je materiaal weghaalt waardoor er ruimte komt om weer recht neergelegd te kunnen worden.
Ik denk dat ik je begrijp (je gaat eigenlijk de buitenkanten van de plank dunner maken, waardoor het geheel weer min of meer vlak wordt), maar hoe doe je dat in de praktijk? Welk elektrisch gereedschap gebruik je hiervoor? Is dat iets wat een beginneling aankan?
 

OscarDrai

Nieuw lid
5 jan 2021
4
0
Isolatie: tengeltjes tegen de balken en PIR erop. Luchtspoutje van een paar cm openlaten tussen PIR en vloer.
Daar had ik ook aan gedacht, maar ik heb begrepen dat PIR/PUR niet de beste geluidsisolatie heeft (maar wel veel betere warmteisolatie).

Mbt. het type isolatie moet ik nog mijn ei leggen, zeg maar. De piste van cellulose hierboven is nieuw voor mij, lijkt mij ook zeer interessant. Als ik goed opgezocht heb, is het vergelijkbaar met minerale wol wat betreft hun isolatievermogen.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.976
858
Enschede, Twente
Ik denk dat ik je begrijp (je gaat eigenlijk de buitenkanten van de plank dunner maken, waardoor het geheel weer min of meer vlak wordt), maar hoe doe je dat in de praktijk? Welk elektrisch gereedschap gebruik je hiervoor? Is dat iets wat een beginneling aankan?
Gewoon met een handcirkelzaag. Met een invalzaag gaat het makkelijker, want je kunt dan met een rail werken, maar ik heb het ook gezien gewoon uit de hand met een cirkelzaag.
Je hoeft trouwens geen lange halen te maken, maar kunt ook kortere doen, half overlappend, lichtjes diagonaal, enz. Zie het als het met gevoel wegzagen van wat er aan de andere kant van de plank aan holle ruimte is (als je begrijpt wat ik bedoel).
 
  • Leuk
Waarderingen: OscarDrai

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.976
858
Enschede, Twente
Daar had ik ook aan gedacht, maar ik heb begrepen dat PIR/PUR niet de beste geluidsisolatie heeft (maar wel veel betere warmteisolatie).

Mbt. het type isolatie moet ik nog mijn ei leggen, zeg maar. De piste van cellulose hierboven is nieuw voor mij, lijkt mij ook zeer interessant. Als ik goed opgezocht heb, is het vergelijkbaar met minerale wol wat betreft hun isolatievermogen.
Je kunt op die latjes ook plaatjes osb of dergelijke leggen en daarop isolatiemateriaal naar keuze, zoals steenwol of wat je maar wil. Zelfs cellulosevlokken.
 
  • Leuk
Waarderingen: OscarDrai

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.