Oude kraanzaag slijpen

Twee Meter

Nieuw lid
23 nov 2021
2
0
Arnhem
Dag allemaal,

Afgelopen weekend heb ik een oude kraanzaag bemachtigd van +- 2.5 meter voor een project waar ik mee bezig ben (zelf planken zagen uit eiken stammen) en volgensmij is deze zaag nog wel te redden en opnieuw te slijpen. Ik zit in Arnhem met mijn werkplaats dus gelijk even bij Baptist wat info gevraagd en ze hebben me een grote platte vijl met een basterd kant en een zoete kant meegegeven om het ding te gaan vijlen, alleen weet ik niet precies in welke hoek ik hem moet gaan vijlen.

Het plan was om eerst een aantal keer vlak over de bovenkant te gaan om de tanden allemaal in een lijn te maken en ze dan scherp te vijlen. Er is nog wel ongeveer te zien hoe ze ooit waren, maar ik kan nergens op internet iets vinden over het slijpen van dit soort zagen dus voordat ik de boel onbruikbaar maak vroeg ik me af of iemand hier enige ervaring heeft met dit soort zagen en wat nou de goede slijphoek is.

Alvast dank!

Gijs

Bijlagen

• 20211120_154742.jpg
    20211120_154742.jpg
    67,8 KB · Weergaven: 67
  • 20211123_104923.jpg
    20211123_104923.jpg
    45,1 KB · Weergaven: 67
  • 20211123_104929.jpg
    20211123_104929.jpg
    54,6 KB · Weergaven: 65
  • 20211120_155409.jpg
    20211120_155409.jpg
    29,2 KB · Weergaven: 66

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.343
768
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Eh, laat maar. Dit is dus om in de lengte te zagen? Dan zijn mijn bijdragen hieronder n.v.t.

Zo'n zaag mag volgens mij rustig een beetje een bolle lijn tanden hebben, dat doet het goed bij de lossing van zaagsel. Slijphoek lijkt me niet anders dan een crosscut zaag.

mogelijk is deze, specifiek over hoe het slijpen gaat, ook interessant

Laatst bewerkt:

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.385
1.052
Omgeving Leiden
Het deed me meteen denken aan een zaagblad zoals in een houtzaagmolen gebruikt wordt.
Misschien kunnen mensen je daar advies geven.
" De Salamander" in Leidschendam is een houtzaagmolen. Voor email adres even zoeken op internet denk ik.

Twee Meter

Nieuw lid
23 nov 2021
2
0
Arnhem
Dankje Jurriaan, maakt het allemaal al wat duidelijker, al hoeft het niet helemaal een nieuwe zaag te worden ;) Het is inderdaad voor de lengte, tanden zijn een stuk anders. Alsnog goed om even een zeer uitgebreide uitleg te bekijken.

Ben vanmiddag toch even bezig geweest met vijlen, heb ongeveer de hoeken aangehouden die er al aan zaten en hij zaagt al een stuk beter. Nu even een handvat maken en een groot stuk hout om hem goed te testen.

Thomasz, dat is ook wel een goede, bedacht me vanmiddag ook dat het openluchtmuseum hier in arnhem volgensmij ook wel een aantal van deze zagen heeft staan (en een molen, weet alleen niet of dit een zaagmolen is). Ik ga er even achteraan, thanks.

Laatst bewerkt:
Ik ben inderdaad vrijwilliger op houtzaagmolen De Salamander. Het lijkt op een zaag van raamzaag. Maar wij gebruiken zaagbladen die in de lengte hol zijn geslepen. Dus of de betreffende zaag een raamzaag is durf ik niet te beweren. Overigens doe ik samen met een collega een stuk van het onderhoud van de molen. Daarnaast zagen we kleine stammen op de de woodmyzer voor klanten. Binnen kort krijgen we een beuken stam met heel veel slaap te zagen op de woodmyzer. Het grotere zaagwerk (stammen) laten we over aan de molenaars.

M.vr.gr. Jan

chrisvanaar

Actieve deelnemer
5 nov 2011
204
89
Slijphoek oa afhankelijk van houtsoort, kijk hier eens naar:
. Als je een geen duits verstaat kun je de duitse ondertiteling automatisch laten vertalen naar ietwat cryptisch nederlands.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.