Oude kozijnen oplappen

MarijnG

Actieve deelnemer
4 apr 2020
51
8
Hallo allemaal

Voor de bouw van een tiny house houskelet ben ik 2dehande ramen aan het opknappen.
De kit is op veel plekken verkleurd en ben deze overal aan het losmaken.

In welke volgorde bewerk ik de ramen verder best?
- Alle kit verwijderen, handvaten en scharnieren verwijderen zodat alles mooi te schuren valt
- Schuren (korrel 100) en gaatjes opvullen. Vele kozijnen zijn wit en groen, ik ga ze allemaal volledig groen maken dus ik veronderstel dat dit niet tot op op het blank hout verfvrij moet zijn?
- Grondlaag (2x?)
- 1x afwerklaag en daarna alle beslag terug monteren
 

Bijlagen

  • IMG_7096.jpg
    IMG_7096.jpg
    69 KB · Weergaven: 31
  • IMG_7095.jpg
    IMG_7095.jpg
    131,7 KB · Weergaven: 28

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Wil je de scharnieren vervangen? Dan verwijderen wil je ze hergebruiken dan zou ik ze laten zitten.
Alle verf die los zit verwijderen tot op het kale hout. Zit de verf vast dan goed opschuren door de eerste laag heen. Zitten er ongelijkheden in de verf deze vlakschuren anders moet je veel plamuren om het strak te krijgen.
Ik zou waar de verf vast zit en goed geschuurd is een laag grondverf doen en op kaal hout zeker 2 lagen grondverf en dan alles 2 x aflakken.
Ik schuur kaal met P 80 en daarna met p 120 dan gronden en schuren met p180 fijner ga ik bij dekkende verf meestal niet.

Ja de Edens is een goede. Wel reclame.
 
  • Leuk
Waarderingen: bakkiet en Boktor026

MarijnG

Actieve deelnemer
4 apr 2020
51
8
Dank voor de info!
Ik ga de tochtstrippen en scharnieren inderdaad gewoon veranderen en losmaken, daar dit toch niet zo veel kost en deze 3x overschilderd zijn. Ondertussen ook gemerkt dat er in de onderste glas lat veel houtrot zat, deze ga ik proberen vervangen.

Graag zou ik de ramen binnen als buiten dezelfde kleur geven (iets donker: zwart of donkergroen).
Welke verf gebruik ik hier best voor? Hoogglans heeft de beste werking voor buiten lees ik, maar ik had liever iets minder blinkend en dus kan ik beter voor een zijdeglans gaan?

Doe ik eerst grondlaag wanneer ze nog niet ingebouwd zijn, daarna kitten en dan pas beide afwerklagen wanneer de ramen gemonteerd zijn?
De kit niet mee overschilderen lijkt me ook mooier, en ga dus deze in de verfkleur proberen bestellen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Bedenk dat de meeste kitten gewoon overschildert worden. Er zijn er waar dat niet mee kan. Een speciale beglazingskit en de groep siliconenkitten. Ik gebruik deze niet voor schilderwerk. Weet je na een paar jaar nog dat deze kitten niet overschilderd kunnen worden? Wil je na een paar jaar weer schilderen dan is dat bij deze kitranden niet makkelijk.
Je kunt prima alle stappen doen dan het raam plaatsen kitten waar nodig en afschilderen.
Binnen gebruik ik bijna altijd een watergedragen verf mat of zijdeglans. Buiten altijd hoogglans dit is veel sterker. Binnen netjes hoogglans schilderen is niet zo makkelijk.
 

MarijnG

Actieve deelnemer
4 apr 2020
51
8
Bedenk dat de meeste kitten gewoon overschildert worden. Er zijn er waar dat niet mee kan. Een speciale beglazingskit en de groep siliconenkitten. Ik gebruik deze niet voor schilderwerk. Weet je na een paar jaar nog dat deze kitten niet overschilderd kunnen worden? Wil je na een paar jaar weer schilderen dan is dat bij deze kitranden niet makkelijk.
Je kunt prima alle stappen doen dan het raam plaatsen kitten waar nodig en afschilderen.
Binnen gebruik ik bijna altijd een watergedragen verf mat of zijdeglans. Buiten altijd hoogglans dit is veel sterker. Binnen netjes hoogglans schilderen is niet zo makkelijk.
Thanks!

Dus wel 2 verven, eentje voor binnen en buiten.
Mij lijkt het net mooier om bij zwarte ramen ook gewoon zwarte beglazingskit te gebruiken (soudal glaskit TS290 die je in veel kleuren hebt).
 

MarijnG

Actieve deelnemer
4 apr 2020
51
8
Top, dank!
Tochtstrippen: er hangen tochtstrippen met metalen frame op. Als ik even google kom ik er vooral tegen zonder , die dus volledig uit soort van mouche bestaan. Is dat even goed? Lijkt me sneller los te komen (zelfplakken) ipv. eentje met een nageltje of schroefje door (het ijzer)?

Dit soort staan er nu op denk ik: Ellen Tochtstrip Aluminium AIB4-N 3000 mm Online Kopen? | Haxo!
 

MarijnG

Actieve deelnemer
4 apr 2020
51
8
En vraag 2: Aangezien ik veel licht multiplex materiaal ga gebruiken (langs de binnenzijde) leek het mij wel mooi om de ramen een donkerdere kleur te geven zowel vanbinnen als vanbuiten. Gaat zwarte lak écht zo veel minder lang mee, of valt dat ook wel mee? Of beter bv. donkergroen?
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.755
979
Omgeving Eindhoven
Donkere kleuren zijn idd gevoeliger dan lichte tinten. Zeker ook met verkleuren.
Ik denk niet dat er veel verschil zit in antraciet/zwart tov donkergroen. Wel is hoogglans sterker (beter bestand tegen uv/zonlicht) dan zijdeglans of mat.
Het scheelt zeker ook of je kwaliteitsverf gebruikt of bijvoorbeeld huismerk van de bouwmarkt.
Ik gebruik sinds een aantal jaar Sigma S2U Satin, en die blijft veel langer mooi als de verf die er eerder op zat en als de verf bij buren.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Top, dank!
Tochtstrippen: er hangen tochtstrippen met metalen frame op. Als ik even google kom ik er vooral tegen zonder , die dus volledig uit soort van mouche bestaan. Is dat even goed? Lijkt me sneller los te komen (zelfplakken) ipv. eentje met een nageltje of schroefje door (het ijzer)?

Dit soort staan er nu op denk ik: Ellen Tochtstrip Aluminium AIB4-N 3000 mm Online Kopen? | Haxo!
Die nagels erin slaan kost mij best wel tijd. (grote vingers) Met een tacker dwars door het alu.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.