Oude gymzaalvloer opknappen

seanwarrit

Nieuw lid
19 feb 2021
3
1
Wij hebben op een verdieping in ons huis een oude gymzaalvloer liggen, deze moet nodig opnieuw gelakt worden. Maar ik kan maar niet bedenken hoe we de dit het makkelijkst aanpakken... We willen wel de originele gekleurde strepen behouden, maar moeten we dan voorzichtig om alle kleuren heen schuren? Of is er een truc waardoor we er in z'n geheel overheen kunnen gaan? Een mogelijkheid om de kleuren af te dekken die ik over het hoofd zie wellicht.

Iemand tips? Het zal ongetwijfeld een flinke klus zijn, de planken liggen ook behoorlijk ongelijk, maar alle tijdswinst is meegenomen!
 

Bijlagen

  • IMG_20240515_072647705.jpg
    IMG_20240515_072647705.jpg
    105,7 KB · Weergaven: 48

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.281
324
Heelsum
kans is groot dat je na schuren de lijnen nog ziet, in dat gevalna schuren eerst afplakken rondom en de kleuren weer erop schilderen. Daarna de hele vloer lakken.

Als je ze niet meer ziet dan ben je vrij om de lijnen weer terug te plaatsen waar je ze hebben wil.

Er omheen schuren gaat niks worden lijkt mij. zou niet weten hoe je dat voor elkaar moet krijgen als je de rest gelijkmatig geschuurd wil hebben,
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor

seanwarrit

Nieuw lid
19 feb 2021
3
1
kans is groot dat je na schuren de lijnen nog ziet, in dat gevalna schuren eerst afplakken rondom en de kleuren weer erop schilderen. Daarna de hele vloer lakken.

Als je ze niet meer ziet dan ben je vrij om de lijnen weer terug te plaatsen waar je ze hebben wil.

Er omheen schuren gaat niks worden lijkt mij. zou niet weten hoe je dat voor elkaar moet krijgen als je de rest gelijkmatig geschuurd wil hebben,

Maar we willen juist de originele gymzaallijnen behouden ;). Anders is het ook maar gewoon een houten vloer met zomaar wat gekleurde lijntjes erop geverfd...

Het hoeft ook niet perfect of helemaal egaal. Dat is het ook nooit geweest, liever juist een zichtbaar geleefde vloer! Maar nu is een groot deel van het hout helemaal kaal, dus iets van bescherming moet er wel weer op.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
Dat is een gymzaalvloer. Een gewone houten vloer van goede kwaliteit. Gelakt en daarna belijnd. Als die er uit gaat en je legt hem ergens anders in een willekeurig verband, en je wil hem zo houden, dan moet je er niet meer op lopen. Meestal ligt zo'n vloer niet meer vlak als hij herschikt wordt, waardoor je de hoge gedeelten extra snel kaal loopt. Dat is altijd zo met gebruikte parketvloeren. Die zijn eerst gelegd en daarna vlak geschuurd. Leg je hem ergens anders, dan schuur je hem eerst weer om hem op de nieuwe locatie vlak te krijgen. Daarna stoppen en oppervlakte behandeling.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.158
918
Omgeving Leiden
Maar we willen juist de originele gymzaallijnen behouden ;). Anders is het ook maar gewoon een houten vloer met zomaar wat gekleurde lijntjes erop geverfd...
Tja, dan denk ik dat je plank per plank met je vlakschuurmachine te lijf moet gaan, stoppen bij de kleuren en daarna het geheel in de blanke parketlak zetten. Is een hele klus, maar dat had je zelf al gezien.
Maar..... het kan sneller: door indien van toepassing, vrouw en kinderen te mobiliseren. Met een vlakschuurmachine kan je immers niet veel fout doen. Ipvde vaatwasser inruimen, twee planken schuren. Zoiets :)
 

seanwarrit

Nieuw lid
19 feb 2021
3
1
Tja, dan denk ik dat je plank per plank met je vlakschuurmachine te lijf moet gaan, stoppen bij de kleuren en daarna het geheel in de blanke parketlak zetten. Is een hele klus, maar dat had je zelf al gezien.
Maar..... het kan sneller: door indien van toepassing, vrouw en kinderen te mobiliseren. Met een vlakschuurmachine kan je immers niet veel fout doen. Ipvde vaatwasser inruimen, twee planken schuren. Zoiets :)
Ik ben de vrouw (m'n gebruikersnaam doet anders vermoeden, snap ik) en de fulltime meubelmaker/houtbewerker des huizes. En een driejarige met een schuurmachine is misschien toch iets teveel gevraagd ;).

Maar fijn dat er iemand wel leest en snapt dat we de boel juist níet helemaal vlak, kaal en lijnloos willen hebben :). Misschien eerst maar eens een paar planken inderdaad om de lijntjes heen schuren om te kijken hoe onmogelijk de opgave is van 50 vierkante meter.
 
  • Leuk
Waarderingen: henkverhaar

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.579
742
Enschede
ingoogni.nl
Er zij meerdere redenen om te schuren, iets kaal en vlak maken of om het oppervlak te "breken". Dat laatste om er een laklaag oid op te zetten. Als je dat laatste doet met een heel fijne korrel en met weinig druk raak je in principe de kleur van de lijnen niet kwijt, misschien gewoon met de hand doen. Als je vervolgens het geheel aflakt krijg je een uniform oppervlak kwa glans, je behoudt echter wel voor een deel de kleurverschillen als gevolg van slijtage, lakresten etc. Je schuurt dan dus ook niet de oude lak weg.

Voor je over alles heen lakt, doet testjes op reststukken, als je ze hebt, of de lagen op elkaar hechten.

Dan de vraag, moet het gelakt worden? Lak heeft het nadeel dat je iedere put, of kras ziet, de ouden en nieuwe. Je kunt de vloer ook gewoon ouderwets in de parketwas zetten en uitpoetsen. Dat herhaal je dan eens in de drie - vier jaar. Onderhoud is veel eenvoudiger, vochtige mop en stofzuiger, bij een kale plek weer wat was er op. Bij lak moet je bij een kale plek of een diepe kras weer aan het schuren en dat blijft zichtbaar als je het lokaal doet.
 
Laatst bewerkt:

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.158
918
Omgeving Leiden
Ik ben de vrouw (m'n gebruikersnaam doet anders vermoeden, snap ik) en de fulltime meubelmaker/houtbewerker des huizes. En een driejarige met een schuurmachine is misschien toch iets teveel gevraagd ;).

Maar fijn dat er iemand wel leest en snapt dat we de boel juist níet helemaal vlak, kaal en lijnloos willen hebben :). Misschien eerst maar eens een paar planken inderdaad om de lijntjes heen schuren om te kijken hoe onmogelijk de opgave is van 50 vierkante meter.
Ja, drie jaar is wel een beetje jong ook al willen ze op die leeftijd wel van alles proberen.
En het is niet onmogelijk, gewoon aan beginnen en jezelf een doel stellen van bijvoorbeeld 5 planken over de hele lengte per keer. Dan is het beter vol te houden dan in één keer de halve of hele vloer te willen doen.

Oh, de gekleurde vlakken even aftapen voordat je begint met schuren, zodat het vlak beschermd is als je een keer wat te ver gaat met je machine.
 
Laatst bewerkt:

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
293
158
Leiden
Als je hem zo wilt houden zou ik ook naar @knotwilg neigen, met de hand de oude lak opruwen zodat het beter hecht en dan nieuwe blanke lak er overheen. Over het algemeen hecht lak mechanisch en niet chemisch. Even onder het bureau/ bed/ kast een teststukje doen. Er hoeft niet veel te gebeuren als je enkel een nieuwe toplaag wilt.
 
  • Leuk
Waarderingen: henkverhaar

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.961
976
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Als je hem zo wilt houden zou ik ook naar @knotwilg neigen, met de hand de oude lak opruwen zodat het beter hecht en dan nieuwe blanke lak er overheen. Over het algemeen hecht lak mechanisch en niet chemisch. Even onder het bureau/ bed/ kast een teststukje doen. Er hoeft niet veel te gebeuren als je enkel een nieuwe toplaag wilt.
Mm - dat is een beetje afhankelijk van welke moleculaire processen je allemaal als wel of niet chemisch definieert - maar laklaag op (uitgeharde) laklaag levert door de bank genomen inderdaad geen hechting op die is gebaseerd op expliciete chemische reacties tussen oud en nieuw. Maar VanderWaalskrachten vallen ook onder scheikunde (althans meestal) ;-)
 
  • Leuk
Waarderingen: Fredje kroketje

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.