Oude beuk

Justus

Nieuw lid
25 jun 2019
15
3
Nunspeet
Beste forumlezers,

Voor ons huis in Nunspeet staat een oude beuk die aangetast is door reuzenzwam. Vanwege de gevolgen indien hij valt (beschadiging van het huis), de takken boven de rieten kap hangen en de boom inmiddels zichtbaar achteruit gaat (minder blad), hebben we besloten de boom te rooien.

Het is een flinke knaap, mogelijk meer dan 100 jaar oud. Omtrek 3.30m (diameter circa 110cm) op 1.50 m hoogte. Zie foto's ter verduidelijking.
IMG-20200805-WA0001.jpg IMG-20200805-WA0002.jpg IMG-20200805-WA0004.jpg

Het zou mooi zijn als het hout een waardiger bestemming krijgt dan brandhout. Kunnen we iemand blij maken met deze boom, met als wederdienst het rooien & afvoeren (er vanuit gaande dat de kern niet te beschadigt is door de reuzenzwam)?


Groeten,

Justus
 

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
Wel zonde, maar als hij aangetast is wel veiliger idd.
Wel een boom met een historie zo te zien aan de inkervingen
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.419
686
Emst
Ik heb wel belangstelling, ik gebruikt het om er dingen van te maken op de draaibank.
Moeten wel overleggen hoe te doen.
Je woont, zowat, bij mij om de hoek.
 

Justus

Nieuw lid
25 jun 2019
15
3
Nunspeet
Het is zeker zonde, het is een mooie boom. Daarom zou het ook leuk zijn als iemand het nog als mooie grondstof kan gebruiken voor een project. @de Haan, ik stuur je even een PM
 

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
Even een algemene opmerking.

Ik weet niet hoe men van plan is om de boom weg te halen maar ik zou deze niet zomaar om laten vallen.
De boom staat praktisch tegen de woning. Hij is prima de andere kant op te gooien maar ook dat gaat zo'n enorme dreun geven dat trillingsschade best aannemelijk is.

Mvg,
woody
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
932
Leeuwarden
Goed advies. Ik denk dat Jan de Haan aardig wat kennis en ervaring in bosbouw en hovenierswerk heeft en het wel goed gaat komen. Ik zou er wel een verslag c.q. Filmpje van willen zien.

Fons
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.419
686
Emst
Een bedrijf uit de buurt dat onderhoud en rooien van bomen als werk doet, haalt hem om.
Omzagen begin ik in dit geval beslist niet aan.
Al is het maar dat ik hiervoor de spullen niet heb en niet verzekerd ben.
Als hij eenmaal op de grond ligt krijg ik hem wel kleiner om te vervoeren
Filmpje wordt het niet en mijn fototoestel werkt niet, misschien kan justus wat doen op dit gebied.
 

Justus

Nieuw lid
25 jun 2019
15
3
Nunspeet
Even een algemene opmerking.

Ik weet niet hoe men van plan is om de boom weg te halen maar ik zou deze niet zomaar om laten vallen.
De boom staat praktisch tegen de woning. Hij is prima de andere kant op te gooien maar ook dat gaat zo'n enorme dreun geven dat trillingsschade best aannemelijk is.

Mvg,
woody

Dank voor de tip Woody, ik zal het bespreken met de hovenier. Ik zal een video posten als het zover is (begin september).
 

Justus

Nieuw lid
25 jun 2019
15
3
Nunspeet
Vandaag is de beuk gekapt. Nu was duidelijk hoe groot de aantasting was (schimmel in de kern en wortelstelsel).
Video van het moment supreme:

Foto stomp:
IMG-20200901-WA0002.jpg

De dreun viel erg mee, de kroon heeft de klap mooi opgevangen.
 
  • Leuk
Waarderingen: jantje1987

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Spijtig van de boom. Het zal nu wel erg kaal zijn rond het huis. Maar dat is nu eenmaal het lot van beukenbomen. Het zijn geen blijvers die probleemloos eeuwen oud kunnen worden zoals eiken.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
932
Leeuwarden
Mooi opgelost! Dank voor het filmpje. Zo te zien zit er vast mooi hout in (met slaap). We zien het wel wat Jan er in de toekomst mee doet.

Succes! Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.